בלוק חוסם

בשקט-בשקט השיקה אפל ב-iOS9 אפשרות לחסימת תכנים. מה המשמעות של זה?

טים קוק / צילום: רויטרס
טים קוק / צילום: רויטרס

כבכל שנה בתחילת חודש יוני התכנסו מאות מפתחים ועיתונאים באולם אחד בסן פרנסיסקו כדי להשתתף בוועידת המפתחים העולמית של אפל (WWDC). לאחר סקירה רברבנית משהו (אם כי מובנת) של נתוני החברה בשנה שחלפה, הציגו בכיריה לא מעט חידושים, ביניהם עדכונים למערכות ההפעלה, שירות חדש בשם "אפל ניוז" שמאפשר לקרוא (בתוך אפליקציה) כתבות מאתרי חדשות ומגזינים מובילים; ושירות מוזיקה חדש, "אפל מיוזיק".

דבר שלא זכה אפילו לאזכור אגבי מפי טים קוק או סגניו, היא העובדה שעמוק בתוך הגדרות הגרסה התשיעית במספר של iOS מסתתרת לה תוספת מעניינת: כפתור סוויץ' קטן המאפשר "חסימת תכנים".

תיאורטית, לדבר כזה יכולים להיות שימושים רבים, אבל דה-פקטו מדובר בחוסם פרסומות. על פניו, מדובר בעוד שיפור קטן בחוויית המשתמש. קטן כל-כך שאפילו אפל - שיודעת לשווק היטב את הזעום שביתרונותיה - לא ראתה סיבה להבליטו. "זו עוד הוכחה לכך שלאפל אכפת מלקוחותיה יותר מכל חברה אחרת", חגגו רבים ברשת. האומנם?

הצטלבות אינטרסים נדירה

המשתמשים נוהרים לחוסמי הפרסומות. נכון הדבר שהרווח מנקודת מבטו של הצרכן הוא רב-ממדי: הפרסומות שגודשות את אתרי האינטרנט הן לא רק מטרד המשתלט על עוד ועוד מפיקסלי המסכים, הן גם מוסיפות אלמנטים רבים שהדפדפן צריך לטעון, מאטות את חוויית הגלישה ומכלות את חבילות הגלישה הסלולריות.

אז נתחיל בזה שהשיפור אינו מזערי עד כדי כך שאפשר להתעלם ממנו. משתמשים שבחנו אותו אומרים שהגלישה עם חוסם התוכן של iOS9 מהירה ב-40%. אבל לקוחותיה של אפל אינם היחידים שיושפעו משינוי זה, ולא אצלם מסתיימות התמורות שלו. למעשה, מאחוריו עומדת הצטלבות אינטרסים נדירה מבחינת אפל, העשויה להביא לתגובת שרשרת מעניינת ביותר.

רווחי האתרים מצטמקים עוד יותר. קריאת ההשכמה של תעשיית הפרסום ברשת נמצאת מעבר לפינה. בשוק המחשבים, השימוש בחוסמי פרסומות נע סביב 25% מסך הגולשים. וכאן צריך לזכור שני דברים. הראשון, ששוק המובייל גדול וחשוב כבר היום מזה של המחשבים, ושהפער ביניהם רק גדל והולך. השני הוא שבעוד התקנת חוסם פרסומות מצריכה ידע טכני מינימלי, בסמארטפון ההגדרה הזו תהיה נגישה וקלה להפעלה עוד יותר. שיעור האימוץ של החוסם ב-iOS, מערכת הפעלה עם לפחות 600 מיליון משתמשים, יהיה ללא ספק גבוה בהרבה בקרב משתמשי המחשבים. שוק התקשורת החבוט גם כך יושפע דרמטית מהכפתור הלכאורה-תמים הזה. הרבה אתרי חדשות יצטרכו לעשות חישוב מסלול מחדש, אבל לחלקם לא יהיה סיכוי אם ימשיכו להסתמך על באנרים ופרסומות קופצות.

יותר אפליקציות, פחות רשת פתוחה. כשהחגורה (הצרה ממילא) תתהדק עוד יותר, לאן יפנו יצרני התוכן? אפשר להניח שאתרי החדשות יראו ב"אפל ניוז" אטרקציה גדולה עוד יותר, אולי אפילו כורח. אלה עם מספיק משאבים ירצו להשיק אפליקציות משלהם, שם יוכלו לעשות כאוות נפשם. בהתחשב בעובדה שהמוכר, הארכיטקט והרגולטור של האפ-סטור היא אפל עצמה, הרי שגם התרחיש הזה הוא בגדר ניצחון לאפל. אפשרות שלישית היא שחלק מהאתרים ינסו לחסום גישה לתוכן אם יזהו שימוש בחוסם פרסומות, אבל זה יהיה כמו ניסיון לסתום סכר מתפרץ עם פלסטלינה. מהפכת חוסמי הפרסומות כבר כאן, והיא תמיס כל התנגדות שתעמוד מולה.

פרסומות כתוכן. בלשנים ופילוסופים חלוקים לגבי הדרך בה יש לתרגם Native Advertising לעברית. כותרת הערך בויקיפדיה - "פרסום משולב חוויה" - נבחרה כנראה במשותף על-ידי עיתונאים שחיים בהכחשה ופרסומאים פלצנים במיוחד. אבל את המהות מאחורי המודל הפרסומי הזה אי-אפשר להסתיר: "המפרסם מנסה לקבל תשומת-לב לפרסומת על-ידי מתן תוכן בעל ערך כחלק מחוויית המשתמש, תוך שימוש במודעה שנראית חלק מאתר האינטרנט שבו היא מפורסמת". כלומר, אם התוכן הוא הפרסומת, לא תהיה לאפל, ובתקווה שגם לא למשתמש, דרך לחסום אותו.

מלחמת העולמות. כמה ימים לפני אותה ועידה שבה לא הכריזה אפל על חוסם הפרסומות שלה נשא טים קוק נאום יוצא דופן בחריפותו: "אנחנו באפל דוחים את הרעיון שלקוחותינו צריכים לבחור בין פרטיות לאבטחה. אנחנו מאמינים בזכותם היסודית של אנשים לפרטיות. העם האמריקאי דורש זאת, החוקה האמריקאית דורשת זאת, והמוסר דורש זאת".

"מנכ"ל אפל בנאום פנטסטי ומרגש על חשיבות הפרטיות ברשת", מיהרו לחגוג ב-Business Insider. בכלל, נדמה כאילו דבריו של האביר התקבלו בתשואות וירטואליות מקיר לקיר.

העם האמריקאי? החוקה? המוסר? נו באמת.

גוגל על הכוונת

מסע הצלב המסתמן של אפל "בעד פרטיות" מתחיל להזכיר יותר ויותר את זה של גוגל "למען רשת חינמית ופתוחה" לפני כמה שנים. המאבק בעד פרטיות חשוב מאין כמותו, כך גם זה על רשת פתוחה. אבל לתאגידים אפל וגוגל יש מניעים ברורים מאוד מאחורי המאבקים האלה: גוגל רוצה שהכול יהיה חינמי ופתוח כי כך היא עושה כסף: מוניטיזציה של תוכן חינמי. לאפל, מצדה, קל מאוד להילחם "למען פרטיות והצפנה", כל עוד המודל הכלכלי שלה לא תלוי בניטור.

קל עוד יותר, בהתחשב בעובדה ש-90% מהכנסות המתחרה הגדולה ביותר שלה מגיעות מפרסום. וכאן אולי יגיע הפרק הבא: הפגיעה באתרי החדשות, ביצרני התוכן, ברשת הפתוחה - כל אלה הם נזקים משניים שלא מעסיקים כנראה את אפל. האפליסטים יטענו שהדבר נכון גם לגבי רווחיה של גוגל, שייפגעו אף הם ללא ספק. הם יגידו שבסוף, הלקוח הוא שנמצא בראש מעייניה של אפל. יכול להיות. אבל קשה מאוד להתעלם מההשלכות הרבות שיהיו לחוסם הפרסומות ב-iOS9. ולגוגל יהיה קשה שבעתיים.