קניה השיקה הנפקת אג"ח באמצעות טלפונים ניידים בלבד

ההנפקה מבוססת על מערכת תשלומים שמאפשרת לבעלי הניידים לשגר, לחסוך ולשלם חשבונות בטלפון

טלפונים ניידים בקניה/ צילום:רויטרס
טלפונים ניידים בקניה/ צילום:רויטרס

קניה השיקה שלשום (ב') את הנפקת האג"ח הראשונה בעולם שהתנהלה אך ורק באמצעות טלפונים ניידים, תוך הפחתת סכום המינימום הנדרש להשתתפות בהנפקה, במאמץ לעודד את מעורבות הציבור בשוקי ההון, לגייס הון בזול ולהעלות את שיעור החיסכון הלאומי.

הנפקת אג"ח "אם-אקיבה" למימון תשתיות לחמש שנים בהיקף 5 מיליארד שילינג קניאתים (48 מיליון דולר) מבוססת על מערכת התשלומים החדשנית באמצעות טלפונים ניידים אם-פסה של קניה, שמאפשרת לבעלי הניידים לשגר ולחסוך כספים ולשלם חשבונות בכמה הקלקות על הטלפון.

כל 21 מיליון תושבי המדינה שהם בעלי חשבונות ניידים כאלו יוכלו לקנות את האג"ח החל בסכום מינימלי של 3,000 שילינג (29 דולר) ולסחור בהן בשוק המשני מכל מקום. עד כה המשקיעים הפוטנציאליים נאלצו להירשם באחד מארבעת הסניפים של הבנק מרכזי, למלא אינספור טפסים ולהשקיע לפחות 50,000 שילינג.

קניה, הכלכלה הגדולה ביותר במזרח אפריקה, גייסה בשנה שעברה 2 מיליארד דולר בהנפקת האירובונדס הראשונה שלה על רקע ביקוש עולמי חזק לחובות ממשלתיים באפריקה. אבל התנאים השתנו במידה דרמטית מאז, והמשקיעים מתרחקים כיום משווקים מתעוררים. הבנק המרכזי הקניאתי העלה את הריבית ב-3 נקודות אחוז ל-11.5% מאז מאי השנה כדי להגן על השילינג, שנחלש השנה ב-14% מול הדולר.

עקומת התשואה של האג"ח הממשלתיות הקניאתיות היא כעת הפוכה, כאשר אג"ח לשנה מציעות כמעט 16% ואג"ח לעשר שנים 14%, מפני שהמשקיעים חוששים מן הטווח הקצר והבינוני.

הנרי רוטיש, שר האוצר, אמר שאג"ח התשתיות למשקיעים הפרטיים תסייע לממשלה להנמיך את עלויות גיוס ההון שלה, שאמורים להסתכם ב-220 מיליארד שילינג השנה.

"כמובן שהאסטרטגיה שלנו היא לקבל מקורות זולים של מימון, ולכן אנחנו בודקים את כל הפתרונות האפשריים", הוא אמר. הריבית של אג"ח אם-אקיבה, שתונפק במחצית אוקטובר, תהיה גבוהה מריבית החיסכון של הבנקים המסחריים אבל נמוכה מתשואות השוק של האג"ח הממשלתיות בקניה.

עלי-חאן סאצ'ו, אנליסט השקעות בניירובי, אמר שהוא צופה הצלחה להנפקה ה"ניידת". "מה שמוכח הוא שהטלפון הנייד הוא ערוץ כספים אפקטיבי מאוד בקניה, ויש די והותר כספים מתחת למזרנים או במערכת הכספים הניידת הזו, שימצאו שההנפקה הזו קורצת להם".

אבנס אוסאנו, מומחה לשווקים בבנק העולמי, שייעץ לממשלת קניה בנושא ההנפקה, אמר שהתשואה לא תצטרך להיות גבוהה במיוחד כדי שאנשים שמשקיעים סכומים נמוכים יימשכו להנפקה. "אם אתה משקיע 3,000 שילינג, לא תקבל ריבית משמעותית בבנק", הוא אמר. "סביר יותר שתשלם לבנק תמורת הזכות להחזיק את הפיקדון שלך, ולכן האג"ח צריכה להיות קורצת".

הממשלה מנגנת גם על הרגש הלאומי בהנפקה, שמשווקת תחת הסיסמה "חסכו כספים, עשו כספים, בנו את קניה".