קרן המטבע: אם תהיה הרעה, יכול להיווצר זעזוע כמו ב-2008

דוח היציבות הפיננסית של ה-IMF: יש צורך בהעלאה הדרגתית של הריביות בעולם, כדי לא להחריף את סיכוני הנזילות הקיימים כיום ■ הקרן ממליצה לבנקים המרכזיים לפתח אסטרטגיות פעולה ולהתכונן למשבר נזילות משמעותי

כריסטין לגארד שרת האוצר הצרפתייה / צלם:רויטרס
כריסטין לגארד שרת האוצר הצרפתייה / צלם:רויטרס

השווקים הפיננסיים הגלובליים חשופים לסכנה של היעלמות הנזילות בהם, כלומר של היכולת למכור ניירות ערך גם במחירים מאד נמוכים, אך יתכן שהריביות הנמוכות בעולם מסתירות את הסכנה הזאת. הערכה זו מופיעה בדוח על היציבות הפיננסית הגלובלית שפורסם היום (ד') על ידי קרן המטבע הבינלאומית במסגרת הוועידה השנתית שלה המתקיימת בלימה, פרו.

מחברי הדוח מציינים כי בשנים האחרונות לא חלה ירידה משמעותית בנזילות בשווקים השונים, אך קושרים זאת להתנהגות הבנקים המרכזיים ולהרחבה המוניטרית שהם הנהיגו.

פרסום הדוח על היציבות הפיננסית בא יום לאחר שקרן המטבע, בראשות כריסטין לגארד, הורידה את תחזית הצמיחה העולמית ל-3.1% בשנה הבאה, לעומת 3.4% השנה. לדעת מחברי הדוח, אחד הגורמים אשר מגדילים את הנזילות בשווקים, במיוחד בשוק האג"ח הקונצרניות, הוא החיפוש אחרי תשואה של משקיעים רבים, בעידן של ריביות מאוד נמוכות והרחבה כמותית מצד בנקים מרכזיים.

הדוח מביא את הדוגמא של שוק האג"ח הקונצרניות בארה"ב, שבו, לפי חישובי קרן המטבע, כ-80% מהנזילות בשנים האחרונות מקורה בתיאבון הגדול יותר לסיכון והריבית הדולרית האפסית.

אלא שבמקביל יש גורמים מבניים שמקטינים את הנזילות בשווקים, כמו צמצום בגיוון מצד המשקיעים, העלייה בכמות ההנפקות הקטנות והנסיגה של בנקים ממסחר בניירות ערך. כאשר הריביות יחלו לעלות בעולם, לגורמים המקטינים נזילות יהיה משקל גדול יותר, ועל כן יש צורך בהעלאה הדרגתית של הריביות בעולם, כדי לא להחריף את סיכוני הנזילות הקיימים כיום.

הדוח מזהיר שאם תהיה הרעה בתנאים בשווקים, או אם משקיעים יחלו לחשוש מאוד מאפיק השקעה מסוים או משוק מסוים, הנזילות יכולה להיעלם במהירות גדולה באותו שוק. יתר על כן, מכיוון שקיימת נטייה לזליגה משוק לשוק, הירידה החדה בנזילות יכולה להתפשט במהירות בין שווקים שונים, יחד עם הזעזוע הפיננסי שקשור בירידה זו. אם זה יקרה, הדבר יכול להידרדר לכדי זעזוע גלובלי, כפי שאירע בשנת 2008.

כדי להפחית את הסיכוי שתרחיש זה יתממש הדוח ממליץ להמשיך ברפורמות של תשתית השווקים הפיננסיים, כדי להגביר את החוזק שלהם. בין היתר אנשי הקרן ממליצים לאפשר גישה שווה למשקיעים לפלטפורמות של מסחר אלקטרוני ולעודד סטנדרטיזציה של נכסים פיננסיים. במקביל הם ממליצים שהבנקים המרכזיים יכינו כלים שיופעלו במקרה של משבר נזילות משמעותי.

הדוח גם קורא לבנקים מרכזיים לפתח אסטרטגיות לפעולה שימנעו התפתחויות שליליות בתחום הנזילות. על הבנקים לפתח מנגנונים אשר יאפשרו ניטור של הנזילות על פני תחום רחב של נכסים ואפיקי השקעה ולהתייחס לשורה של גורמים המשפיעים על נזילות.