תשלום 2 מיליון הדולר החשוד של פיפ"א לפלאטיני ניתן ללא חוזה

פרטים חדשים מהסקנדל בהנהגת הכדורגל העולמי: הצרפתי טען בפני החוקרים כי "סיכם בעל-פה" עם ספ בלאטר על קבלת הכסף בגין עבודתו בין השנים 1999-2002 כיועצו האישי ■ מדובר על סכום גבוה יותר משכרו הרשמי של פלאטיני באותה תקופה

מישל פלאטיני / צלם: רויטרס
מישל פלאטיני / צלם: רויטרס

פרטים חדשים ממשיכים להתגלות מהסקנדל העצום שמכתים את צמרת הנהגת הכדורגל העולמי: לנשיא הקונפדרציה האירופית אופ"א, מישל פלאטיני, לא היה חוזה כתוב בגינו קיבל כסף עבור "העבודה" שביצע לפיפ"א, שעליה קיבל תשלום בסך של יותר מ-2 מיליון דולר מההתאחדות העולמית ב-2011, שנים ארוכות לאחר שהיא התבצעה. כך מפרסם "הגרדיאן".

כזכור, העברת הכספים החשודה הזאת לפלאטיני, שגרמה לפתיחת חקירה פלילית על-ידי רשויות החוק בשווייץ נגד נשיא פיפ"א היוצא ספ בלאטר - מהווה את הבסיס להשעיות האחרונות שהשיתה ועדת האתיקה של הארגון נגד בלאטר ופלאטיני ל-90 יום מכל פעילות בכדורגל, עד למיצוי הליכי הבדיקה הפנימית בפיפ"א האם מדובר במקרה של הפרת אמונים מצד שני העסקנים. הרשויות בשווייץ ממשיכות לשמור על ערפול בכל הקשור לשאלה האם בדומה לבלאטר - גם פלאטיני ייחקר בהמשך כחשוד במעשים פליליים.

על-פי הדיווח, בלאטר ופלאטיני טענו בפני החוקרים כי דבר התשלום הוסכם בעל-פה ולא תחת חוזה חתום כלשהו, בזמן שפלאטיני עבד כיועצו של בלאטר בין השנים 1999 ל-2002. לטענת פלאטיני, פיפ"א לא שילמה לו את הכסף כבר באותה תקופה "בשל מצבה הכלכלי דאז", אך לפי הדוחות הפיננסיים של פיפ"א - היא רשמה בארבע השנים שהסתיימו ב-2002 הכנסות של למעלה מ-2.5 מיליארד דולר ורווח נקי של יותר מ-100 מיליון דולר. בסופו של דבר פלאטיני קיבל את הכסף, כאמור, בפברואר 2011 - זמן קצר לפני שהחליט לוותר על התמודדות מול בלאטר על נשיאות פיפ"א. על הטענה האחרונה אמר פלאטיני בימים האחרונים: "היא לא רלוונטית, כי בכל מקרה לא התכוונתי להתמודד בבחירות".

לפלאטיני, לפי הפרסום ב"גרדיאן", היה חוזה עבודה רגיל במשרה מלאה שבמסגרתו תפקד בפיפ"א במהלך שנותיו כיועצו של בלאטר, ועבורו קיבל משכורת של 300 אלף פרנקים שווייצרים בשנה. לחוקרים הסביר כי סיכם עם בלאטר, ורבאלית - על תוספת, מלבד הכספים שהיו כתובים בחוזה שלו - בסך של 500 אלף פרנקים שווייצרים על כל שנת עבודה.

כאשר סיים את עבודתו במשרה מלאה בפיפ"א ב-2002, הצטרף פלאטיני לוועד המנהל של ההתאחדות העולמית, בה מקבל כל חבר "קצבה" שנתית; הוא עבד במקביל בתפקידי ייעוץ שונים בכדורגל, עד שנבחר ב-2007 לתפקיד הנשיאות באופ"א, ומתוקף כך המשיך גם להיות חבר בוועד המנהל של פיפ"א עד היום. 

אגב, גם אם אכן היה קיים הסכם ורבאלי בינו לבלאטר, וגם אם אכן פיפ"א לא שילמה את הסכום לפלאטיני בשעתו בשל בעיות תקציביות - הרי שהחקירות של הרשויות בשווייץ וגם של ועדת האתיקה של פיפ"א מתמקדות בעובדה כי על-פי החוקים בשווייץ - עובדים לא יכולים לדרוש כספים על עבודה בחלוף חמש שנים לביצועה, ולכן בכל אופן קיים ספק רב לגבי חוקיות התשלום המדובר שקיבל שחקן העבר הצרפתי.