6 שנות מאסר לאחיו של הבדרן ארז שלם בגין הונאה

שושן שלם הודה והורשע בהסדר טיעון בשורת עבירות הונאה ומס, כשהתחזה ליועץ השקעות והוציא במירמה כ-12 מיליון שקל מלפחות 25 אנשים, ובהם השחקן שלום מיכאלשווילי והעיתונאי חיים אתגר

שושן שלם, אחיו של הבדרן ארז שלם - שהתחזה ליועץ השקעות ועקץ והונה את השחקן שלום מיכאלשווילי, את העיתונאי חיים אתגר וכן את בני משפחתו ואנשים נוספים ובהיקף כולל של כ-12 מיליון שקל - הולך לכלא.

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, גזר היום (ב') 6 שנות מאסר בפועל ושנתיים מאסר על-תנאי על שושן שלם, שהודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בשורה של עבירות הונאה ומס, כשהוציא במירמה כספים מלפחות 25 אנשים, מרביתם חברי ילדות, קולגות או מכרים של קרובים שלו או של אחיו, הבדרן ארז שלם. נציין כי לא ניתן קנס ולא נקבע פיצוי במסגרת ההסדר.

בכתב האישום המתוקן בו הודה שושן שלם נכתב כי במשך תקופה של כ-7 שנים (2009-2002) הוא שכנע אנשים רבים להעביר לו סכומי כסף גבוהים, על מנת שישקיע את כספם, תוך שהוא מציג בפניהם מצגי-שווא.

בין היתר, שלם הציג את עצמו כמומחה בעל ניסיון והצלחה מוכחת בהשקעות עבור אחרים בשוק ההון, ולחלק מקורבנותיו אף הדגים, במחשבו האישי, כיצד הוא משקיע כספים בבורסה. בפני חלק מהנפגעים הוא הציג את עצמו בכזב כיועץ השקעות, ובפני חלקם אף טען בכזב כי הוא בעל רישיון לעיסוק זה.

שלם הציג בפני הנפגעים סכום מינימום הנדרש לצורך השקעה, כאשר על-פי רוב הדרישה הייתה לסך של 50 אלף דולר, תוך טענות-שווא שנטענו בפני רובם, לפיהן תמורת השקעת הקרן יישא עבורם תשואות בגובה של עד 20% ריבית שנתית.

הנפגעים העבירו לו בהזדמנויות רבות סכום כולל של כ-3.9 מיליון שקל וכ-1.9 מיליון דולר (ובסך-הכול, כאמור, כ-12 מיליון שקל). שלם השיב לחלק מהנפגעים מדי פעם בפעם, לבקשתם, סכומי כסף חלקיים בסך כולל של כ-6 מיליון שקל, כתשלום על חשבון רווחי השקעתם כביכול.

במסגרת הסדר הטיעון הודה והורשע שושן בשורת עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, ניהול תיקי השקעות ללא רישיון ובהעלמת מס של לפחות כ-8 מיליון שקל.

בגזר הדין כתב השופט רוזן כי "הפרקליטות בחרה, בצדק רב, שלא למצות דין עם הנאשם ולתת משקל לשיקולים אחרים, כמו חיסכון זמן שיפוטי וחיסכון זמן של עדים, כמו גם התחשבה בשנים הרבות שחלפו מיום ביצוע העבירות ועד היום. יש לברך על החלטתה זו של הפרקליטות".

כתב האישום שבעובדותיו הודה שלם תיאר, למשל, כיצד ביוני 2004 הוא פנה אל העיתונאי חיים אתגר, אותו הכיר דרך אחיו, ונפגש עמו בבית-קפה בתל-אביב. לפי פסק הדין, "במהלך הפגישה סיפר הנאשם לאתגר כיצד פועל מערך ההשקעות שלו, וטען כי ההתמחות שלו היא בהשקעה באפיקים קשיחים חד-יומיים. בטרם הסתיימה הפגישה, נכרת בין הנאשם לאתגר הסכם השקעה, לפיו חיים יעביר סכום כסף לידי הנאשם, אשר התחייב כי ישקיע את כספו של חיים, וכי מדי חודש בחודשו יעביר לחיים דיווח לגבי התשואה בתיק".

עוד מתברר כי על-פי ההסכם, טען שלם לשווא כי במקרה שסכום ההשקעה יופחת בסך של 20% מהיתרה האחרונה, הוא יחדל מהמסחר באופן מיידי ויודיע על כך לאתגר. "כמו כן, הנאשם טען לשווא כי אתגר יוכל למשוך את כספו בכל עת בצירוף הרווחים לאותו היום, בהתראה של 14 ימים. לבסוף, הוסכם כי שכרו של הנאשם יעמוד על אחוז מסוים מן הרווח החודשי, במקרה שיהיה כזה".

על סמך דברי שלם כמתואר לעיל העביר אתגר לידיו סך כולל של יותר מ-37 אלף דולר בסכומים שונים מ-2004 ועד 2006.

שלם הורשע כי בדומה לאופן שבו נהג בשאר קורבנותיו, לאורך השנים הוא דיווח לאתגר אודות הרווחים שנצברים לזכותו לכאורה. "בתום שנת 2007 דיווח הנאשם לאתגר כי התשואה השנתית עומדת על 16.3%. בחודש פברואר 2008 שלח הנאשם לאתגר דיווח לפיו עקב ירידות בכל העולם שהשפיעו על כל השווקים הוא נדרש ל'עבודה זהירה ביותר אשר הוכיחה את עצמה', כך שההפסד בחודש ינואר עמד על 0.7% בלבד. בגין יתר החודשים באותה שנה דיווח הנאשם לאתגר על תשואה חיובית".

באוקטובר 2008 דיווח הנאשם לאתגר כי על אף המפלה העולמית, "תודות לשימוש בכלים שונים, אסטרטגיות מוכחות וניהול זהיר, הוא מצליח להרוויח עבורו". ב-1 בינואר 2009 דיווח שלם לאתגר כי נצברו לרשותו 70 אלף דולר.

ואולם, בנובמבר 2009 כאשר אתגר ביקש משלם כי יעביר לידיו את כספו בהתאם לסכום המצוין לעיל, השיב לו שלם כי הוא "זקוק לשבוע ימים על מנת לארגן את הכסף להעברה". משחלף שבוע ימים, ושלם לא העביר את כספו של אתגר, פנה אליו אתגר פעם נוספת, והנאשם ביקש ממנו עוד יומיים בכדי להסדיר את העברת הכסף.

בהמשך כתב שלם לאתגר כי לצערו אין בידו לשלם לו, וכי "נוכח היכרותם הארוכה הוא מקווה שהדברים יתקבלו בהבנה". לאחר קבלת ההודעה ניסה אתגר לשוחח עם שלם, ואולם שלם מיאן להשיב לשאלותיו בדבר התנהלותו בקשר עם הכסף שמסר לו להשקעה, והשיב רק כי אינו יכול לפרט מעבר לאמור במכתבו.

גם את שלום מיכאלשווילי, הבדרן והשחקן המוכר משלישיית "מה קשור", הכיר שלם דרך אחיו במהלך 2006. שלם נפגש עם מיכאלשווילי בביתו ושכנע אותו להעביר לידיו 330 אלף שקל לצורך השקעה לכאורה בניירות ערך ואופציות.

במהלך הפגישה טען שלם בפני מיכאלשווילי לשווא כי יוכל למשוך את כספו בכל עת, וכי במקרה של הפסד העולה על 10% משווי הקרן יחדל ממסחר.

ב-2 ביוני 2006 שלח שלם למיכאלשווילי דיווח ראשון, לפיו הכסף שהשקיע "התחיל לעבוד", והוא הרוויח 0.3%. "עוד ציין הנאשם כי לרשות מיכאלשווילי עומד, כביכול, סך של כ-67 אלף דולר".

לאורך השנים, מדי חודש, דיווח שלם למיכאלשווילי בכזב אודות הרווחים שנצברים לכאורה לזכותו. בהמשך הודה שלם בפני מיכאלשווילי כי "לצערו אין בידו לשלם לו".

"במעשיו האמורים לעיל, קיבל הנאשם במירמה, בנסיבות מחמירות ותוך טעינת טענות-שווא, סך של 330 אלף שקל ממיכאלשווילי", כתב השופט רוזן.

התיק נוהל בידי עורכות הדין תמר רוסמן ומורן ברטפלד מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. שושן שלם יוצג בידי עו"ד ליזי שובל-בר מטעם הסנגוריה הציבורית.