עיצומים כספיים בסך 250 א' ש' למוטי מנשה ואפסווינג קפיטל

ועדת האכיפה המינהלית קבעה כי מנשה ואפסווינג קפיטל אחראים לביצוע הפרות של מכירת ני"ע ללא תשקיף בדרך של מכירת מניות חסומות ■ מנשה, יד-ימינו של "סוחר השלדים" ירון ייני, הורשע לאחרונה בתיק "אינטרנט קפה"

מוטי מנשה / צילום: אלי יהב
מוטי מנשה / צילום: אלי יהב

מוטי מנשה, הנחשב ליד-ימינו של "סוחר השלדים" ירון ייני והורשע לאחרונה בשורת עבירות פליליות בתחום ההימורים והעלמות המס, הסתבך גם בהפרות חוק ניירות ערך.

בהחלטה שנתנה לאחרונה ועדת האכיפה המינהלית של רשות ניירות ערך, נקבע כי מנשה וחברת אפסווינג קפיטל אחראים לביצוע הפרות של מכירת ניירות ערך לציבור ללא תשקיף, בדרך של מכירת מניות חסומות במהלך המסחר בבורסה; והוטלו עליהם עיצומים כספיים.

על מנשה הוטל עיצום כספי בסך 100 אלף שקל, ועל חברת אפסווינג קפיטל הוטל עיצום כספי בסך 150 אלף שקל.

ראשית הפרשה באפריל 2013, אז הוקצו לאפסווינג בהקצאה פרטית כ-55.4 מיליון מניות של עילוי פיננסי בע"מ, כפירעון להלוואת בעלים שניתנה על-ידה לעילוי פיננסי בעבר. בהתאם להוראות הדין, מניות אלה היו חסומות באופן מוחלט למשך 6 חודשים ממועד ההקצאה.

מעובדות החלטת ועדת האכיפה המינהלית עולה כי כבר באותו החודש, במסגרת הסכם למכירת השליטה בעילוי פיננסי בין אפסווינג לבין חברת פיינל אלגו טרייד בע"מ, אהובה ברנד ולימור כהן, רכשו ברנד וכהן מאפסווינג כ-27 מיליון וכ-13.5 מיליון מניות עילוי פיננסי, בהתאמה. חלק מהמניות שנמכרו על-ידי אפסווינג לברנד וכהן היו חסומות. ברנד וכהן חתמו על הצהרה בכתב לפיה הן מודעות לחסימה ולמגבלה הנובעת ממנה.

על-פי ההפרה הראשונה בהחלטת ועדת האכיפה, מוטי מנשה, מנהל פרויקטים באפסווינג, מכר בשם אפסווינג מניות חסומות של עילוי פיננסי לברנד במהלך המסחר בבורסה כעסקה תואמת (ג'מבו). בנוסף, ב-4 הפרות נוספות מכרו ברנד וכהן, בבורסה, מניות חסומות שאותן הן קנו מאפסווינג.

ההפרות יוחסו למוטי מנשה, ולא לברנד וכהן, על בסיס הדוקטרינה של "מבצע באמצעות אחר", השאובה מהדין הפלילי. מנשה נמצא אחראי להפרות אלה על אף שלא הוא מכר בפועל את המניות, כיוון שהוא סיפק לכהן וברנד אישורים על "שחרור" המניות החסומות שמכר להן בשם אפסווינג, כאשר כהן וברנד הסתמכו בתום-לב על אישורים אלה ומכרו את המניות בבורסה.

אפסווינג ומנשה אינם מקבלים את ההכרעה וכבר הגישו כנגדה עתירה מינהלית למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

נזכיר כי לפני כ-4 חודשים הורשע מנשה, במסגרת הסדר טיעון, בסיוע לארגון ועריכת משחקי הימורים, סיוע לקבלת דבר במירמה ועבירות במטרה להתחמק ממס, בהן השמטה של פרטים בדוח למס הכנסה, מסירת תרשומת כוזבת ומסירת ידיעה כוזבת, בגין מעשים שביצע בין השנים 1998-2002.

זאת, במסגרת כתב אישום שהוגש נגד מנשה, נגד החברה הפרטית "בט אנד צ'ט" ונגד נאשמים נוספים, בהם האחים שוני וראובן גבריאלי והעבריין מאיר אברג'יל, בין היתר בגין ניהול רשת הימורים באינטרנט, הלבנת כספי ההימורים ואי-דיווח על ההכנסות לרשויות המס - במה שנודע כתיק "אינטרנט קפה".