תביעה נגד המועצה הדתית בת"א: הזהירה מקניית טליתות

אייל שמעון אזולאי, איש עסקים במגזר החרדי, הגיש תביעה בגין לשון הרע בהיקף 400 אלף שקל נגד המועצה הדתית תל אביב-יפו וכנגד הרב אריה לוין אשר פרסמו "אזהרה חמורה לציבור" ביחס לכשרות הטליתות שאזולאי מוכר

פשקוויל נוסח העיתונות הכתובה? אייל שמעון אזולאי, איש עסקים במגזר החרדי, הגיש לאחרונה תביעה בגין לשון הרע נגד המועצה הדתית תל אביב-יפו וכנגד הרב אריה לוין המשמש במועצה כ-רב מחלקת תשמישי קדושה ושעטנז אשר פרסמו "אזהרה חמורה לציבור" ביחס לכשרות הטליתות שאזולאי מוכר. בתביעה שהגיש לבית-משפט השלום בת"א באמצעות עו"ד אילן בומבך תבע אזולאי סכום של כ-400 אלף שקל. 

ברחוב החרדי מתפרסמות כמידי יום מודעות המכונות "פשקווילים" שלרוב מצויים בהם גינויים באשר להתנהלות "לא כשרה" בציבור החרדי. את הפשקוויל נגדו, מצא אזולאי דווקא בעיתון.

אזולאי, בחור חרדי, נשוי+9 ילדים, משמש לפרנסתו מאז שנת 2010 כעוסק מורשה בתחום ייצור, ייבוא ושיווק תפילין, טליתות ותשמישי קדושה, תחת המותג הבלעדי "רצועות מלכות" ו"טליתות מלכות". 

בכתב התביעה טוען אזולאי כי באמצע חודש יולי השנה פורסמה כתבה בעיתון "יתד נאמן", מאת העיתונאי בנימין י. רבינוביץ, תחת הכותרת: "רצועות תפילין מזויפות - עור עם שיכבה סינטטית". אזולאי מתאר כי בשער העיתון הופיעה הפנייה בולטת לכתבה, באמצעות כותרת בולטת ומובחנת, הנושאת את הכיתוב "זיוף ומכשול חמור", המתפרשת על פני שני העמודים, ושם צוין: "תחקיר מיוחד של יתד נאמן חושף: אלפי יהודים הם בגדר 'קרקפתא דלא מנח תפילין' בעקבות מסע הונאה וזיוף בהיקף חסר תקדים בכשרות רצועות תפילין". 

אזולאי, נעלב עד עמקי נשמתו וימים ספורים לאחר מכן הגיש תביעת דיבה אחרת, נגד עיתון יתד נאמן וכנגד העיתונאי בנימין י. רבינוביץ, בסך של 2 מיליון שקל, "נוכח רצף השקרים והבדותות שהופיעו בכתבה, במסווה של 'תחקיר מיוחד' ". טרם הוגש בגין תביעה זו כתב הגנה.   

אלא שכאן לא נסתיימו "האזהרות החמורות" נגד אזולאי וכשרות תשמישי הקדושה שהוא מוכר. לטענתו, עוד באותו החודש פרסם הרב לוין מודעה בחתימתו, תחת הכותרת "אזהרה חמורה". אזולאי ציין בכתב התביעה כי מודעה זו פורסמה "ללא הלוגו" של המועצה הדתית, וכי חתימתו היא היחידה שהתנוססה בסיום מודעת האזהרה. 

להפתעתו גילה אזולאי כי במודעה זו "קבע" כבוד הרב כי יש בעיית כשרות לכאורה לא רק ברצועות התפילין שאזולאי משווק ומוכר אלא אף כי הטליתות שיוצאות תחת ידו הינן "טליתות מיובאות מסין" וגם הן "ללא הכשר". 

בתביעתו טען אזולאי באמצעות עו"ד בומבך, כי הרב לוין פרסם את האזהרה "על סמך כתבה בעיתון יתד נאמן. הא ותו לא". כל שכן ציין אזולאי בתביעתו כי "חמורה ביותר היא העובדה כי הרב לוין לא פנה אל התובע ולא ביקש ממנו כל התייחסות עניינית בנוגע לטליתות שהוא מייצר, מייבא ומשווק". 

בהמשך לכך הוא מציין, כי הרב לוין הגדיל לעשות ולמרות שהכתבה שפורסמה ביתד נאמן עסקה ברצועות תפילין בלבד הרב "ביצע 'היקש' מופרך ונטול כל יסוד לטליתות מלכות'". בכך מסביר אזולאי, לוין הוציא דיבתו גם ביחס לטליתות מבלי כל ביסוס מצידו. 

"פרסום 'האזהרה החמורה' התייחס למותג של התובע (טליתות מלכות) וכל הציבור החרדי כבר מכיר בכך ש'א.א' הינו התובע, משום שהעיתונאי רבינוביץ' דאג לפרסם את המידע בחשבון הטוויטר שלו ובתוכניות ברדיו 'קול ברמה'".

כל שכן אזולאי טען בתביעתו כי הפרשנות שנתן הרב היא מחמירה ביחס לכשרות הטליתות וכי אריגה של כל בגד יכולה להיעשות על ידי מי שאינו יהודי, ויש רק דגש שלא יהיה עירוב של צמר ופשתן יחדיו. 

אזולאי טוען כי הדברים שנכתבו עליו הם בגדר לשון הרע, על מנת "להשפילו בעיני הבריות לבזותו בשל מעשים המיוחסים לו ולפגוע בו ובעסקיו... והכל מתוך זדון וכוונה לפגוע ולהזיק לתובע ומתוך רצון עז לגרום לעסקיו פגיעה ונזק".        

מהמועצה הדתית נמסר בתגובה: "הננו דוחים את כל טענות התובע. מח' תשמישי קדושה ושעטנז במועצה הדתית תל אביב-יפו הינה ייחודית בארץ ומעניקה שירותי כשרות וייעוץ הלכתיים למפעלים וחנויות העוסקים בתחום. התובע אשר פנה בעבר למועצה הדתית לשם קבלת הכשר לטליתות המיובאות על ידו מסין, סורב משום שטליתות אלה אינן עומדות בתנאים לקבלת הכשר. מדובר ביבוא טליתות מסין ללא פיקוח כשרותי תחת השם 'טליתות מלכות', דבר היכול להביא להטעיית הציבור הסבור כי הטלית בשמה זה הינה תחת פיקוח כשרותי. מח' תשמישי קדושה ושעטנז מצאה לנכון כפי שהיא נוהגת מעת לעת לקרוא לציבור לבדוק היטב את כשרות הטלית בטרם רכישה. אין לתובע כל עילת תביעה ונראה כי כל מטרת התביעה היא לנסות לרפות את ידיה של המועצה הדתית ולהרתיעה. ניסיון זה לא יצלח".