בזכות ג'ים קריימר: המניה הישראלית שטסה ב-73% ב-4 ימים

נובוקיור, שהונפקה בתחילת החודש בנאסד"ק, מטפלת בסרטן המוח באמצעות פיתוח של פרופ' יורם פלטי מן הטכניון - קסדה המשדרת שדות חשמליים

תחילת הדרך של חברת המכשור הרפואי נובוקיור כחברה ציבורית לא הייתה חיובית במיוחד. החברה, שהונפקה לראשונה בנאסד"ק בתחילת החודש, נאלצה להפחית את השווי המבוקש וגם טווח המחירים המעודכן התברר כגבוה מדי, כך שההנפקה בוצעה במחיר נמוך יותר. גם יום המסחר הראשון הסתיים בירידה במניה, וכשבוע אחרי ההנפקה היא כבר רשמה תשואה שלילית של 27.5%.

אלא שאז חלה תפנית בעלילה, ובארבעת ימי המסחר האחרונים זינקה מניית נובוקיור ב-73%. השינוי נבע מאישור ה-FDA (רשות המזון והתרופות של ארה"ב) לשיווק המוצר של נובוקיור להתוויה מורחבת והחברה נהנתה גם מדיווח אוהד מהפרשן הפופולרי ג'ים קריימר, מגיש התוכנית "Mad Money".

בעקבות הירידות במניית נובוקיור, קריימר התייחס אליה בתוכניתו והגדיר אותה כאחת החברות המעניינות בתחום. הוא ציין שהיא בעלת טכנולוגיה מוכחת - למרות שהחברה עדיין לא רווחית והעריך שהמניה אטרקטיבית ו"שווה להמר עליה". לאחר העלייה במניה, נובוקיור נסחרת בשווי של 2.3 מיליארד דולר, ומנייתה נסחרת במחיר שגבוה ב-25.5% ממחיר ההנפקה.

נובוקיור, שמרכז הפיתוח שלה בישראל ואשר רשומה באיי התעלה (ליד צרפת), גייסה 165 מיליון דולר (כ-151 מיליון דולר נטו) בהנפקה, סכום שעשוי לגדול בעוד 24.8 מיליון דולר אם החתמים יממשו את האופציה שניתנה להם לרכוש עוד מניות. חתמי ההנפקה היו דויטשה בנק, ג'יי.פי מורגן, Evercore, וולס פארגו, JMP Securities ו-Wedbush PacGrow. בתחילה כיוונה החברה למחיר של 26-29 דולר למניה; ביום ההנפקה הופחת טווח המחירים המבוקש ל-23-24 דולר ולבסוף התמחור נקבע על 22 דולר.

המוצר של נובוקיור, שאושר לשיווק לראשונה על-ידי ה-FDA בשנת 2011 לאחר ניסוי קליני מקיף, מיועד לטיפול בסרטן מוח מסוג גליובלסטומה. מדובר בפיתוח חדשני של פרופ' יורם פלטי מן הטכניון, שכולל קסדה שמשדרת שדות חשמליים מאלקטרודות המוצמדות לקרקפת. שדות אלה מפריעים לחלוקת תאים, ולכן יכולים לעצור או להאט את התפתחות הגידול, וזאת באופן לא פולשני וללא כאבים (אם כי הטיפול מחייב את המטופלים לחבוש את הקסדה ברוב שעות היום).

בתזמון מעניין (שכמובן לא תלוי בחברה עצמה), כמה ימים לאחר ההנפקה, נובוקיור קיבלה אישור FDA למוצר שלה - הקסדה Optune, כטיפול בחולים חדשים בגליובלסטומה בשילוב עם התרופה הכימותרפית temozolomide. קודם לכן הוגבל האישור לטיפול בגליובלסטומה שחזרה לאחר טיפול בכימותרפיה, אך החברה הגישה בקשה להרחבת ההתוויה בעקבות ניסוי מוצלח, שהופסק לפני הזמן בשל קבלת תוצאות מוקדם מהצפוי.

"נובוקיור מחויבת לסייע לחולי גליובלסטומה", אמר מנכ"ל נובוקיור, אסף דנציגר, עם קבלת האישור. לדבריו, גליובלסטומה הוא סוג סרטן המוח הנפוץ ביותר, ועד כה לא היו שיפורים משמעותיים בטיפול בו במשך למעלה מעשור.

עוד קודם לכן, בתשקיף שהגישה החברה לקראת ההנפקה בנאסד"ק, נובוקיור ציינה כי קבלת אישור לטפל גם בחולים חדשים תוביל ל"שינוי הסטנדרט הטיפולי" בחולים אלה. החברה העריכה שבארה"ב לבדה ישנם כ-12,500 איש המאובחנים כחולי גליובלסטומה מידי שנה, ומתוכם, כ-9,300 יוכלו לקבל טיפול בעזרת שילוב של הקסדה שלה עם התרופה הכימותרפית.

החברה ציינה בתשקיף כי המחיר של שימוש בקסדה הוא 21 אלף דולר לחודש, אך ההכנסות בפועל נמוכות יותר, כ-14,700 דולר לחולה. עוד נכתב בתשקיף שנובוקיור מתכננת להגדיל את היקף העובדים שלה בתחום המסחרי לאחר קבלת האישור. בעתיד, אגב, החברה מצפה לבחון את האפשרות של טיפול בקסדה גם בסוגי סרטן נוספים.

הממציא הרוויח 20 מ' ד' מהזינוק במניה

נובוקיור הוקמה בשנת 2000, והיא מעסיקה 250 עובדים בארה"ב, אירופה ויפן וכאמור במרכז הפיתוח שלה בחיפה. בשלב זה, עדיין לא פורסמו דיווחים על החזקות בעלי עניין חדשים לאחר ההנפקה. בעל המניות העיקרי בחברה הוא היו"ר וויליאם דויל עם 26.9% מהמניות לאחר ההנפקה, בשווי נוכחי של 633 מיליון דולר. המנכ"ל דנציגר מחזיק במניות בשווי נוכחי של 56.2 מיליון דולר והממציא פלטי מחזיק במניות בשווי נוכחי של 50.2 מיליון דולר.

במחצית הראשונה של 2015 נובוקיור רשמה הכנסות של 11.8 מיליון דולר, צמיחה של כ-61% ביחס למחצית הראשונה של 2014. עם זאת, גם ההוצאות של החברה על מו"פ, ניסויים קליניים, שיווק והוצאות הנהלה גדלו, ב-25% ל-52.3 מיליון דולר, ובשורה התחתונה נובוקיור הפסידה 52.6 מיליון דולר, לעומת 39.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2014. החברה העריכה כי לאור ההשקעה הדרושה בניסויים הקליניים ובמערכת השיווק, היא תמשיך להפסיד בשנים הקרובות.