אני אנווט: רמי שביט לוקח את מושכות הניהול בעסקי המשביר

כחלק ממהלכי ההתייעלות בקבוצה הקמעונאית, הנתונה במצב עסקי מאתגר, הועברו מתפקידם מנכ"ל בתי הכלבו, אסף בן-דב, ומנכ"לית ניו-פארם, בלהה ברוקס

רמי שביט / צילום: יוסי כהן
רמי שביט / צילום: יוסי כהן

רמי שביט, בעל השליטה ומנכ"ל קבוצת המשביר לצרכן, החל ביישום תוכנית התייעלות וצמצום הוצאות בקבוצה, במסגרתה הוא לוקח את מושכות ניהול הפעילויות המרכזיות שלה לידיו. זאת על רקע מצבה המאתגר של המשביר, שרשמה בשנים האחרונות הפסדים כבדים כתוצאה מהרפתקאות עסקיות שונות בתחומי הקמעונאות ולנוכח ההאטה בצריכה במשק.

הערב (א') עדכנה המשביר על סיום תפקידו של מנכ"ל המשביר בתי כלבו, אסף בן-דב, ועל מינויו של שביט במקומו לתפקיד. בד-בבד העביר לידיו שביט גם את מושכות הניהול של רשת הדראגסטורים ניו-פארם במקומה של בלהה ברוקס, שתעבור לכהן כמשנה למנכ"ל סחר של המטה המאוחד של הקבוצה.

במשביר ציינו בדיווח לבורסה כי בן-דב החליט לסיים את תפקידו בעקבות איחוד המטות, וכי החליט "לא להמשיך בתפקידים אחרים אשר הוצעו לו בחברה ובחברות-הבנות". בן-דב, שכיהן כמנכ"ל המשביר בתי כלבו במשך 9 שנים, ימשיך לספק לחברה שירותי ייעוץ במהלך 2016, בהתאם לצורך.

בחודש יולי האחרון עדכנה המשביר כי תבצע מיזוג תפעולי, במסגרתו יאוחדו המטות של הקבוצה ושל שתי החזקותיה העיקריות: רשת בתי הכלבו הנושאת את שמה וניו-פארם. עם קבלת ההחלטה על המיזוג, הסבירו במשביר כי מטרת המהלך היא "ייעול וצמצום הוצאות ההנהלה והכלליות של הקבוצה", וכי הוא "יכלול בין היתר גם שינוי וקיצוץ משרות מקבילות בקבוצה". במשביר העריכו כי המיזוג המתוכנן יחסוך לה 15-30 מיליון שקל בשנה.

המשביר בתי כלבו וניו-פארם מהוות כיום את הפעילות העיקרית של המשביר, ומוחזקות על-ידה במלואן. רשת ניו-פארם עומדת על המדף כבר זמן רב ומחכה לקונה, אולם בינתיים לא מצליח שביט במהלך המכירה בשל פערים בין המחיר הנדרש לבין זה שמוכנים רוכשים פוטנציאליים לשלם.

אפקט הקריסה של קוסט 365

מכירתה המתוכננת של ניו-פארם היא חלק מהפעולות שנוקטת המשביר בתקופה האחרונה, בניסיון לממש נתחים משמעותיים מעסקיה תוך התמקדות בכמה פעילויות ליבה. זאת אחרי שנים בהן נקט שביט אסטרטגיה הפוכה של התרחבות, בין היתר באמצעות רכישת פעילויות שהסבו לרשת הפסדים משמעותיים, דוגמת רשת הציוד המשרדי אופיס דיפו ורשת האופנה ג'אמפ.

לאלה הצטרפה גם קריסתה של רשת קמעונאות המזון קוסט 365 שהקימה המשביר, אשר גררה את הקבוצה להפסדים של עשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות, עד שבחודש יולי האחרון ניתן לה צו פירוק (לאחר שנמכרה לידי קבוצת משקיעים בראשות יאיר פיליפ ודב צימברג).

בנוסף לבתי הכלבו ולניו-פארם, המשביר היא בעלת השליטה בחברת התיירות קשרי תעופה, שגם היא, ככל הידוע, עומדת למכירה; מחזיקה יחד עם יינות ביתן במועדון האשראי Cal 365, הפועל בשיתוף-פעולה עם חברת האשראי ויזה כ.א.ל; וכן בחברת 365 טכנולוגיות, הפועלת עבורה בתחום של מתן פתרונות תשלום והסעדה.

המהלכים העסקיים שנוקטת המשביר לאחרונה נעשים על רקע תקופה לא פשוטה שעוברת על הרשת. את מחצית השנה הראשונה של 2015 סיכמה המשביר בהפסד של 22 מיליון שקל, כשחלק מהנזק בדוחות מיוחס לקריסת רשת קוסט 365.

רואי החשבון של המשביר הפנו את תשומת-לב קוראי הדוחות הכספיים לפעולות שנוקטת הנהלת החברה, המנסה להרחיב את בסיס ההון שלה ולצמצם את הוצאותיה, ומעריכים כי יש ביכולתה לעמוד בהתחייבויותיה בעתיד הנראה לעין. זאת על רקע ההפסדים שצברה והון חוזר שלילי (סולו) של 42 מיליון שקל.

בשנה החולפת איבדה מניית המשביר כ-10% מערכה, והיא משקפת לקבוצה שווי של כ-450 מיליון שקל.

מבנה ההחזקות של קבוצת המשביר
 מבנה ההחזקות של קבוצת המשביר