וול סטריט ג'ורנל: וול מארט חשודה במתן שוחד לבכירים בהודו

עפ"י החשד, הרשת שילמה מיליוני דולרים תמורת אישורי מכס ונדל"ן

וול מארט /  צלם:רויטרס
וול מארט / צלם:רויטרס

וול מארט, הקמעונאית הגדולה ביותר בעולם במונחי הכנסות, שילמה לכאורה שוחד בהיקף של מיליוני דולרים תמורת אישורים רגולטוריים בהודו.

על-פי כתבה ב"וול סטריט ג'ורנל" מהיום (ב'), הקמעונאית האמריקאית שילמה שוחד בסכומים של 5 עד 200 דולר לפקידים מקומיים בהודו, כדי לקבל אישורים להעברת סחורות במכס או תמורת רישיונות נדל"ן.

"הרוב המכריע של התשלומים המפוקפקים היה נמוך מ-200 דולר, וכמה תשלומים היו נמוכים עד רמה של 5 דולר, אמרו המקורות, אך הוסיפו כי סך התשלומים המצטבר הגיע למיליוני דולרים", על-פי הכתבה ב"וול סטריט ג'ורנל". עדיין לא ברור מתי שולמו סכומי השוחד הללו לרשויות ההודיות.

פרטים אלה נחשפו במהלך חקירה שמנהלות הרשויות הפדרליות בארה"ב בחשד למעשי שחיתות בחנויות וול מארט בשוקי מפתח. החקירה נפתחה בדצמבר 2012, לאחר ש"ניו-יורק טיימס" דיווח כי וול מארט שילמה סכומי שוחד בשווי כולל של 24 מיליון דולר במקסיקו. לאחר מכן הורחבה החקירה למדינות שווקים מתעוררות אחרות, כולל סין, הודו וברזיל.

"מכיוון שהקנסות מתוקף חוק ההתנהלות המושחתת בחו"ל (FCPA) מבוססים לעתים קרובות על סכום הרווח שהניבה ההתנהלות הבלתי-הולמת לכאורה, קרוב לוודאי שהתשלומים שבוצעו בהודו לא יובילו לקנס משמעותי כלשהו, מכיוון שפעילויות וול מארט בהודו לא היו רווחיות במיוחד, אמרו מקורות יודעי דבר", לדברי ה"ג'ורנל".

מאז שוול מארט נכנסה להודו בסוף 2007 באמצעות שותפות עם בהארטי אנטרפרייסס, עברה החברה מסלול עתיר קשיים. במשך שנים נאלצה וול מארט לפעול תחת ענן של אי-ודאות, מכיוון שממשלת הודו לא אישרה הצעת חוק שתאפשר השקעות זרות ישירות בקמעונאיות רב-מותגיות. ב-2013 קטעה וול מארט את כל קשריה עם בהארטי אנטרפרייסס והחליטה לפעול באופן עצמאי בהודו.