הפרקליטות דורשת 3-5 שנות מאסר לג'קי בן-זקן ואיתן אלדר

בן-זקן ואלדר הורשעו בהרצת מניית מנופים כדי שתעמוד בתנאים לכניסה למדד ת"א 100 ■ הפרקליטות: "השניים יצרו עיוות במדד ת"א 100 ופגעו במשקיעים" ■ פרקליטו של בן-זקן: "להסתפק במאסר של 9-14 חודשים"

ג'קי בן זקן / צילום: תמר מצפי
ג'קי בן זקן / צילום: תמר מצפי

הפרקליטות מבקשת מבית המשפט המחוזי בתל-אביב להטיל על ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר עונש של בין 3 ל-5 שנות מאסר בפועל לכל אחד, בגין הרשעתם בהרצת מניות חברת מנופים פיננסים. כמו כן מבקשת הפרקליטות מהשופט דוד רוזן כי יטיל על השניים קנסות משמעותיים של מיליוני שקלים בגין הרשעתם - כך עולה מדיון הטיעונים לעונש במשפטם של השניים שנערך היום (ג') באולמו של השופט רוזן. בנוסף מבקשת התביעה להטיל קנס של מאות אלפי שקלים על חברת מנופים פיננסים.

המדינה הדגישה בדיון כי לכל אחד מהנאשמים היה חלק משמעותי במעשים, ולכן יש להטיל על כל אחד מהם עונש מאסר זהה ומשמעותי.

מנגד, פרקליטו של בן-זקן, עו"ד נבות תל-צור, טען בדיון כי העונש המתאים במקרה זה למרשו הוא 9-14 חודשי מאסר בפועל בלבד.

גזר הדין יינתן ב-8 בנובמבר 2015.

בן-זקן, הבעלים לשעבר של מנופים העוסקת בהשקעות בנדל"ן, המוכר גם מעולם הכדורגל, ואלדר, איש שוק ההון שייעץ לבן-זקן, הורשעו כי הריצו את מניית חברת מנופים פיננסים בשלהי שנת 2010, לקראת כניסת המניה למדד תל-אביב 100, זאת במטרה להביא לכך שהמניה תעמוד בתנאים לכניסה למדד.

לדברי התובע, עו"ד אמיר טבנקין מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), הפרשה שבה הורשעו בן-זקן ואלדר היא חמורה ביותר ומחייבת הטלת עונש מאסר משמעותי בפועל.

"אנחנו מבקשים להטיל על כל אחד מהנאשמים עונש מאסר של בין 3 ל-5 שנות מאסר, זאת לאור החומרה היתרה שאנחנו רואים בפרשה. למעשים של בן-זקן ואלדר יש השלכת רוחב על המסחר בבורסה ועל המשקיעים בשוק ההון", הבהיר התובע. "הנאשמים יצרו עיוות באחד המדדים החשובים בבורסה - מדד תל-אביב 100. פעולות הנאשמים גרמו לגלי פגיעה ישירים ומשניים".

דומיננטי בהכוונה

התובע, עו"ד טבנקין, ציטט מדברי בית המשפט העליון באחד מפסקי הדין שלו, לפיהם "כספים המושקעים בניירות ערך הם כספי הציבור כולו, כולל כספים לימי סגריר".

לדברי התובע, "ההשפעה של פעולות הנאשמים היא לא רק נרחבת אלא גם מתמשכת, כי מניה שנכנסת למדד תל-אביב 100 נשארת במדד לפחות לחצי שנה".

התובע הבהיר כי "יש צורך בהחמרה בענישה בעבירות כלכליות בכלל ועבירות על חוק ניירות ערך בפרט. מדיניות הענישה מחייבת הטלת מאסר משמעותי בפועל וגם קנס משמעותי על הנאשמים".

עוד ציין התובע כי "בן-זקן היה אמון על מימונה של התרמית, אבל מעבר לכך - היה בעל אינטרס מרכזי בהצלחתה, ובית המשפט קבע כי היה דומיננטי בהכוונת התוכנית. העובדה שמדובר בבעל שליטה בחברה ציבורית שבה מבוצעת מניפולציה, צריכה להישקל לחומרתו".

לגבי אלדר אמר התובע: "אלדר היה שותף מלא ומרכזי בתוכנית. הוא היה בעל הידע במסחר ובעל היכולת להביא למימוש התוכנית התרמיתית בצורה אפקטיבית, ביצע אותה בפועל וקיבל את ההחלטות בזמן אמת".

לגבי רכיב הקנס בעונשם של השניים, פירט התובע את טובות ההנאה שצמחו לבן-זקן ואלדר מהרצת המניה של חברת מנופים פיננסים. "עליית שער מניית מנופים בתקופת פעילות המירמה מעלה כי בן-זקן השיג עליית ערך של 6 מיליון שקל, ואלדר השיג עליית ערך של כ-8 מיליון שקל, בזכות אחזקותיהם במניה", ציין תובע.

בא-כוחו של בן-זקן, עו"ד תל-צור, ביקש להקל בעונשו והדגיש כי העובדה שבן-זקן זוכה מהאישום שעסק בהשתלת ידיעה כוזבת לכאורה בעיתון "כלכליסט", צריכה להילקח בחשבון לטובתו כאשר גוזרים את העונש. "גם הפרסומים שליוו את המשפט עסקו באישום הזה, ולאורך 4 שנים. היה פה פן מסוים של עינוי דין ללא הצדקה, וזה שיקול להקלה", ציין.

הסנגור הוסיף וטען כי המקרה אינו חמור כפי שטוענת התביעה, וזאת לדבריו ביחס למקרים אחרים של הרצת מניות שבהם נשלחו נאשמים לכלא.

"אגף רווחה פעיל"

קודם לדברי עורכי הדין עלו לדוכן העדים כמה מתושבי העיר אשדוד, עירו של בן-זקן, כדי למסור עדות אופי לטובתו.

"באשדוד ידוע שיש 'אגף הרווחה', ויש 'אגף הרווחה הפעיל'. 'אגף הרווחה הפעיל' זה ג'קי בן-זקן", העידה בריג'יט דוקהן, העובדת בעיריית אשדוד ומתנדבת מזה שנים במועדון ספורט אשדוד שבבעלות בן-זקן.

דוקהן שיבחה את תרומתו הרבה של בן-זקן לחברה באשדוד, בין היתר באמצעות מועדון הכדורגל. "ג'קי לימד אותנו לעשות כדורגל אחר, כדורגל לכל המשפחה", אמרה. "יש לנו היום כ-1,200 שחקנים, בוגרים, נערים וילדים. המערכת יצאה לקהילה. ג'קי בנה לנו בית שאין כדוגמתו בישראל. החזון שלו היה לייצר כיתות לימוד לילדים ולנערים. לפי החזון של ג'קי, אין ילד שישחק כדורגל במועדון ספורט אשדוד ולא יהיה תלמיד. כל השחקנים הם תלמידי בתי-ספר, וכולם הולכים לצה"ל".

דוקהן הוסיפה והעידה כי בן-זקן הקפיד לאורך השנים לשלב שחקנים יוצאי אתיופיה במועדון ודאג להם בילדותם גם לדמי כיס, לחינוך ולתמיכה נפשית. כדוגמה הביאה דוקהן את השחקן גדי קינדה. "היום קינדה הוא קפטן הנבחרת הצעירה של ישראל, הוא סיים כיתה י"ב וסיים צבא. בזכות ג'קי", אמרה.

עדות אופי מרגשת מאוד לטובתו של בן-זקן מסרה חן שטרית, תושבת אשדוד, שאמה, אירית שטרית ז"ל, אם לארבעה, נהרגה מרסיסי טיל גראד במהלך מבצע "עופרת יצוקה" בדצמבר 2008.

שטרית סיפרה כי היא מכירה את בן-זקן מילדות כחבר של אביה. "אחרי שאימא שלי נהרגה, ג'קי דאג להכול", סיפרה שטרית בהתרגשות ולא הצליחה לעצור את דמעותיה. "החל מאותו רגע ג'קי לקח אחריות מוחלטת על המשפחה שלנו. ג'קי דאג לכל סידורי השבעה, שכר לנו דירה בבניין שלו. ג'קי תמיד היה שם בשבילנו, בין אם זה בעזרה לילדים, דאגה לארוחות צהריים. אבא שלי פשוט התפרק, וג'קי פיזית הרים אותו מהמיטה והכריח אותו לחיות ולטפל בנו".

בן-זקן מיוצג בידי עורכי הדין נבות תל-צור וירון ליפשס; ואלדר מיוצג בידי עו"ד מיכל רוזן-עוזר.

"בן-זקן גמר אומר להעיד עדות שאינה אמת בבית המשפט"

בספטמבר האחרון הרשיע שופט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, את ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר בהרצת מניות חברת מנופים פיננסים. נאשם שלישי, צבי קולנברנר, זוכה מהאישומים נגדו.

כאמור, בן-זקן ואלדר הורשעו כי הריצו את מניית מנופים בשלהי שנת 2010, לקראת כניסת המניה למדד תל-אביב 100, זאת במטרה להביא לכך שהמניה תעמוד בתנאים לכניסה למדד.

בן-זקן ואלדר הורשעו בעבירה של קשירת קשר לביצוע פשע, ב-7 עבירות של השפעה בתרמית על שערי ניירות ערך ובעבירה של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. חברת מנופים פיננסים עצמה שהייתה בבעלות בן-זקן וחברת ארנה קפיטל זירת מסחר שבבעלות אלדר הורשעו בהשפעה בתרמית על ניירות ערך.

"בן-זקן ואלדר פעלו במשותף להשפיע ולהעלות שער מניית מנופים בצורה מכוונת ויזומה, בדרכי תרמית, תוך ניצול, נגישות, בקיאות, היכרות פעילים והתנהלות מהלכים בשוק ההון... בן-זקן גמר אומר להעיד עדות שאינה אמת בבית המשפט", כתב השופט בהכרעת הדין המרשיעה.

השניים הורשעו כי במסגרת תוכנית המירמה היה אלדר אחראי על רכישת מניות מנופים במסחר בבורסה; ובן-זקן היה אמון על איתור משקיע שירכוש את מניות החברה מאלדר במהלך תקופת הפעילות, ובכך יספק לאלדר מימון להמשך פעילותו.

ואולם, לא רק הודעות הרשעה נשמעו מפיו של השופט רוזן. הנאשם השלישי, מנהל התיקים, צביקה קולנברנר - שלפי טענת הפרקליטות פעל בצוותא עם אלדר במסחר בבורסה לרכישת מניות מנופים כדי להעלות את שערה - זוכה מהאישומים נגדו מחמת הספק. חברת אינטרנטיקה של קולנברנר זוכתה אף היא מהאישומים נגדה מחמת הספק.

בנוסף, אלדר וקולנברנר זוכו מהאישום השלישי נגדם, לפיו הם המשיכו להריץ את מניית מנופים לאחר כניסתה למדד תל-אביב 100. עוד קודם לכן חזרה בה הפרקליטות מהאישום נגד בן-זקן ואלדר שעסק בשתילת ידיעה כוזבת לכאורה בעיתון "כלכליסט" על משא-ומתן עסקי שניהלה מנופים פיננסים.

החשדות נגד בן-זקן ואלדר צצו ברשות ניירות ערך כשזו ביצעה האזנות סתר לאלדר בנוגע לחקירה אחרת לחלוטין. הרשות "זכתה בלוטו" מבחינה זו, כיוון שאת הכרעת הדין ביסס השופט רוזן במידה רבה על האזנות הסתר הללו, שהובילו לדבריו למסקנה כי השניים אכן התכוונו להריץ את מניית מנופים.

הכרעת דינו המרשיעה ברובה של רוזן משתרעת על-פני 202 עמודים. השופט רוזן ניהל את המשפט כהרגלו ביעילות רבה, והכרעת דינו ניתנה שנה בדיוק לאחר שהחל שלב ההוכחות במשפט המתוקשר.