אקזיט לקבוצת אלקו: קרן LAT נמכרת בכ-1.9 מיליארד דולר

אלקו מחזיקה, באמצעות חברת הבת אלקו צפון אמריקה, בכ-38.4% ממניות LAT, ותקבל כתוצאה מהמימוש תזרים חופשי בסך של כ-640 מיליון שקל ■ העסקה לא צפויה להשפיע מהותית על דו"חות הרווח וההפסד של אלקו או על מאזנה

חברת ההחזקות אלקו בדרך לסכם השקעה מוצלחת בענף הנדל"ן האמריקאי, הצפויה לייצר לה תזרים מזומנים חופשי מרשים של כ-640 מיליון שקל. אלקו עדכנה כי קרן הריט האמריקאית LAT, בה היא מחזיקה כ-38%, חתמה על הסכם למכירתה לידי הקרנות מיילסטון וסטארווד תמורת 1.9 מיליארד דולר (כ-7.3 מיליארד שקל).

סכום זה כולל גם נטילת חובות ותשלום הוצאות עסקה ובאלקו, שבשליטת משפחת זלקינד, ציינו כי העסקה לא צפויה להשפיע מהותית על הרווחים שהיא תציג, או על מאזנה הפיננסי. השלמת העסקה מותנית בכמה תנאים, בהם אישור אסיפת המניות של LAT, שצפויה להתקיים במהלך הרבעון הראשון של 2016.

7 השנים הטובות

מאז כניסת אלקו לפני כשבע שנים לשוק מקבצי הדיור בארה"ב ועד כה, הניבה לה השקעה זו רווח לפני מס בסכום כולל של כ-480 מיליון שקל. באלקו מציינים כי רווח זה משקף לחברה תשואת IRR שנתית ממוצעת של כ-23%. בנק אוף אמריקה מריל לינץ וסיטי בנק היו היועצים הפיננסיים של אלקו בעסקה.

אבי ישראלי, סמנכ"ל פיתוח עסקי באלקו, מסר היום כי "העסקה הנוכחית משקפת מבחינת אלקו תקופה מוצלחת של כ-7 שנים, במהלכן ייצרה פעילות מקבצי הדיור ערך משמעותי לקבוצת אלקו ולבעלי מניותיה, וזאת הודות להשקעה בתחום שהיה במהלך השנים האחרונות לאחד מתחומי הנדל"ן הצומחים ביותר בארה"ב. השלמת העיסקה צפויה להניב לאלקו תזרים חופשי משמעותי, שישמש להמשך פיתוחה העסקי של הקבוצה בתחומי הפעילות הקיימים ובתחומים חדשים ולחיזוק איתנותה הפיננסית של הקבוצה".

ב-2008 זיהתה אלקו הזדמנות שנוצרה בשוק מקבצי הדיור בארה"ב, החליטה להיכנס לפעילות בתחום והקימה את אלקו לנדמארק רזידנטל (ELR). ב-2012 היא מיזגה את עיקר פעילותה עם קרן הריט האמריקאית Apartment Trust of America - מהלך שיצר את החברה הקיימת, העוסקת בהחזקה וניהול של מקבצי דיור בארה"ב.

ב-2013 הנפיקה הקרן מניות בכורה לקרנות ההשקעה אייסטאר ובלקסטון, תמורת השקעה של 220-285 מיליון דולר. בהמשך החלה LAT לקדם את הנפקתה בבורסה האמריקאית ובחודש מאי האחרון הגישה LAT - Landmark Apartment Trust תשקיף לרשות ני"ע האמריקאית (SEC), במטרה לבצע הנפקה ראשונית (IPO). לפי ההערכות, היא רצתה לגייס בהנפקה סכום של כ-400-500 מיליון דולר כאשר חלק ניכר מכספי ההנפקה צפויים היו להיות מנותבים לפדיון מניות הבכורה שהנפיקה לקרנות ההשקעה ב-2013. קרן LAT מאוגדת כקרן ריט (REIT) אמריקנית, ובמהלך שנת 2015 מימשה חלק מתיק הנכסים שלה.

לא נפרדת מארה"ב

במסגרת העסקה הנוכחית, נמכרת LAT, כאשר בבעלותה כ-22,800 יחידות דיור ב-71 מקבצים במספר ערים מרכזיות בדרום מזרח ארה"ב, ביניהן דאלאס, אטלנטה, אורלנדו, טמפה, שארלוט, ונשוויל. הרוכשות, סטארווד ומיילסטון, הן קרנות השקעה גדולות, הפועלות בין היתר בשוק הנדל"ן בארה"ב, ומתמחות גם בתחום מקבצי הדיור מסוג Multi-family, בהן פועלת LAT.

למרות המימוש הנאה, אלקו לא נפרדת לגמרי משוק הנדל"ן האמריקאי, ולאחר העסקה צפויה להיוותר עם פורטפוליו של כ-5,700 יחידות דיור באמצעות החברה הבת ENA (Elco North America). מלבד פעילות זו, אלקו מחזיקה בשלוש חברות הנסחרות בבורסה המקומית - אלקטרה, אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) ואלקטרה נדל"ן וכן היא שותפה במיזם נדל"ן בסין. מניית אלקו, שנסחרה היום במגמה חיובית, הוסיפה לערכה כ-30% מתחילת השנה ומשקפת לחברה שווי של כ-850 מיליון שקל.