"תשאירי את הפמיניזם בצד כדי לעבור לשלב הבא בריאיון"

זו רק אחת העצות המופיעות על שלט בלשכת התעסוקה באור יהודה ■ עוד נאמר בשלט: "מעסיקים נרתעים מאמהות, ואין דבר שמגלה להם שאת אישה צעירה נשואה יותר משימוש בשני שמות משפחה" ■ אמנם בשירות התעסוקה מתנערים מהכתוב, אבל הוא מעלה שאלות קשות

קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock
קריירה הייטק סלולר / צילום: thinkstock

נ', שהגיעה בשבוע שעבר ללשכת התעסוקה באור יהודה נדהמה לגלות, כי בשלט שנתלה על הקיר והציע טיפים לכתיבת קורות חיים, נכתבו המשפטים הבאים: "עד כמה שקשה לומר זאת בקול, מעסיקים מעדיפים שלא להעסיק אמהות או אמהות לעתיד, ואין דבר שמגלה להם שאת אישה צעירה נשואה יותר משימוש בשני שמות משפחה. אם את ממש רוצה את התפקיד, ייתכן שכדאי להשאיר את הפמיניזם בצד כדי לעבור את השלב הבא בריאיון. הכימיה האישית תהיה המכריעה והמצב המשפחתי ישחק תפקיד קטן יותר".

האם המלצה כזו היא לגיטימית? חוק שוויון הזדמנויות בעבודה קובע כי "לא יפלה מעסיק בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, היריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ-גופית, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, מקום מגוריהם, השקפתם, מפלגתם או שירותם במילואים.... הסעיפים האלה תקפים בעת קבלה לעבודה, קביעת תנאי עבודה, קידום בעבודה, הכשרה מקצועית ופיצויי פיטורים". כפועל יוצא מכך, ציון המצב המשפחתי, הגיל ומקום המגורים בקורות החיים אינם נדרשים ואם הם מתבקשים - מדובר בעבירה על החוק.

בשירות התעסוקה מתנערים מהטקסט שנתלה על הקיר ושאליו נחשפו נשים רבות, ומוסרים בתגובה כי "ניתנה הנחיה להוריד את הפוסטר מהקיר במיידי. הכתוב בו בהקשר הנשאל מנוגד לחלוטין למדיניות השירות, הדוגלת בשוויון מגדרי ובשילוב נשים ואמהות בעבודה. הנושא ייבדק".

גם אם מדובר ביוזמה אישית של אחד העובדים, השלט מעלה בעיה: למרות החוק, למרות עמדת שירות התעסוקה, מעסיקים רבים נרתעים בכל זאת מלהעסיק נשים צעירות, והם מודים בזה בשיחות סגורות. מבחינה זו, השלט שיקף את מה שקורה בשוק העבודה.

לדברי יעל מהודר, יועצת ארגונית ומומחית לניהול וקריירה, "כשהמעסיקים פוגשים מועמדת שהיא אימא, הם רואים לנגד עיניהם פחות שעות עבודה, עובדת שממהרת לצאת מהעבודה כדי לאסוף את ילדיה מהגן, עשרות ימי מחלה וחופשה שהיא תיקח במהלך כל שנה, חודשי הקיץ שבהם הילדים בבית ומחייבים חופשה נוספת של העובדת, או הגעת הילדים למשרד והפרת סדר היום התקין, ימי הסתגלות למסגרות החינוכיות של הילדים, עוד הריונות - שבהם תהיה רגישה יותר ותפוקתה תיפגע, עוד חודשים ארוכים של חופשות לידה שבהם תיעדר - ואז יהיה עליהם להשקיע בהכשרת עובדות זמניות במקומה. הם גם מאמינים שיש משהו חשוב פי כמה מהעבודה עצמה - המשפחה והילדים - ושברוב המקרים הוא ינצח בקרב מולה.

"המעסיקים נרתעים במיוחד מגיוס אימא צעירה יחסית, שילדיה צעירים ואינם עצמאיים ואינם יכולים להישאר לבדם בבית בחופשות או במקרי מחלה, וכן מגיוס אימא שיש לה רק ילד אחד - כי 'ידה עוד נטויה', הריונות וחופשות לידה עוד לפניה, ולאחר מכן שנים לא קלות של גידול אינטנסיבי ומסור של ילדים קטנים בשילוב עבודה. המעסיקים מעדיפים, ואפשר להבין אותם, שהחלק האינטנסיבי והמסור בחייו של עובד יהיה נתון לעבודה, ורק אחר כך לשאר תחומי החיים".

למרות שהם מודעים לכך שהאפליה אסורה בחוק, אומרת מהודר, חרדתם ורתיעתם מגיוס אימהות כה גדולה, עד שהדבר אינו מונע מהם לנסות לברר במישרין או בעקיפין אם המועמדת שמולם היא אם לעתיד הקרוב או האם אינה מתכננת את הרחבת המשפחה.

"מועמדת שחשפה את אימהותה יכולה להישאל על הימצאות סידור קבוע כמטפלת, סבתא או אבי הילדים, ועל עיסוק בן/בת הזוג (כדי להבין כמה הוא עסוק, ומי הנושא בעיקר נטל הטיפול בילדים). אלה שאלות שנשמעות פרקטיות, ועל פני השטח לא חודרניות מאוד, אך המעסיקים מסתכנים בכך משום שהן כן מהוות עילה לתביעה בעבור המועמדת, במקרה שלא תתקבל לעבודה בסוף התהליך".

א', שמחפשת עבודה כבר חצי שנה, לא האמינה שהעובדה שהיא אם טרייה תפריע לה למצוא עבודה. היא עדיין לא משוכנעת שזה הגורם שמונע ממנה למצוא עבודה ומסבירה שהתחום שבו היא עוסקת מציע מספר משרות מצומצם. "מרבים להגיד לי שאני 'אובר קווליפיאד'. אבל כשדיברתי עם נשים אחרות, כולן אמרו שהיה קשה להן למצוא עבודה בשנים הראשונות של ההורות".

- את כותבת בקורות החיים שיש לך ילד? מציבה דרישות שקשורות לילד בריאיונות עבודה?

"אני לא כותבת בקורות החיים, הנושא עולה כשמבקשים ממני לספר על עצמי. ואגב, זה תמיד מלווה בהתפעלות וסיפורים על הילד או הנכד של המראיינים. אני אומרת שיומיים בשבוע אני רוצה לצאת יותר מוקדם ולהשלים את השעות בימים אחרים. יש מקומות שזה נראה להם בסדר ויש כאלה שלא".

- שאלו אותך בריאיונות על המצב המשפחתי שלך?

"גברים לפעמים שואלים ישירות, אולי כי הם פחות מתוחכמים או פחות מכירים את החוק. נשים מראיינות יגיעו לזה בדרכים אחרות - הן למשל יכולות לספר על עצמן, איך הן הסתדרו עם ילדיהן הצעירים וכך לעודד אותך לדבר על זה".

הסעיף בשלט בלשכת התעסוקה אור יהודה שמנחה לוותר על שני שמות משפחה
 הסעיף בשלט בלשכת התעסוקה אור יהודה שמנחה לוותר על שני שמות משפחה

שיעור הנשים העובדות במשרה חלקית
 שיעור הנשים העובדות במשרה חלקית