"בישראל לא חסרים אמצעים להילחם בעבירות המס"

השופט בדימוס פרופ' דן ביין אמר את הדברים בדיון בסוגייה האם יש לסווג את עבירות המס כעבירות מקור, במסגרת ועידת המסים השנתית של ישראל

"יש 50 גוונים של אפור; כיום יש מקרים רבים שבהם נעשה שימוש בפירצה שהותיר המחוקק, ואני לא חושבת שאלה המקרים שמגיעים לבית המשפט" - כך אמרה היום (ב') עו"ד איריס שמואלי, ממונה בפרקליטות תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בוועידת המסים והעסקים השנתית של ישראל שהתקיימה במלון דן כרמל חיפה.

הדיון נערך במסגרת המושב המרכזי של הוועידה בנושא נישומים, רשויות המס ומה שביניהם, בהנחיית כתבת ופרשנית לענייני מיסוי ב"גלובס", אלה לוי-וינריב.

את הדברים אמרה שמואלי, כתשובה לשאלתה של לוי-וינריב האם ההחלטה המהפכנית לסווג את עבירות המס כעבירות מקור היא במקום.

את דבריה כיוונה שמואלי לנישומים אשר מנסים להערים על רשויות המס באמצעות פירצות הקיימות בחוק. בשל פירצות אלה, אותם נישומים מצליחים לחמוק מעיני הרשות השופטת ולא מועמדים לדין. לכן, לדעתה, ההחלטה המהפכנית היא ראויה.

עוד ציינה שמואלי כי ההחלטה עשויה להשפיע על מקרים חמורים יותר מאלה, בהם "המניפולציה אולי מושתתת על פירצה בחוק אך הולכת הרבה מעבר לכך - הסתרה, שזוהי פרקטיקה של נישומים שמבצעים זאת לאחר שהתייעצו עם יועצי מס. כי תכנון המס לרוב נעשה באמצעות יועצים".

הוועידה היא פרי שיתוף-פעולה של גופים מובילים בתחום המשפט, הכלכלה והאקדמיה, ובהם הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, משרד עורכי הדין פרופ' ביין ושות', פירמת רואי החשבון הגדולה בישראל סומך-חייקין KPMG, בנק ישראל, הבנק הבינלאומי וחברת דן אנד ברדסטריט. למיתוג הכנס אחראי משרד לימור גורביץ תקשורת.

בוועידה השנתית השתתפו בכירים מהמגזר העסקי, המשק, התעשייה, המשפט והאקדמיה וכן ראשי ערים, כמו ראש עיריית חיפה יונה יהב וראש עיריית עכו שמעון לנקרי. כך גם התייצב סמנכ"ל דן אנד ברסטריט ישראל, צח ברקי, ואחרים.

לעומת שמואלי, השופט בדימוס פרופ' דן ביין, שותף מייסד במשרד פרופ' ביין ושות', מחה בתוקף נגד עיגון עבירות נוספות בחקיקה. "בישראל לא חסרים אמצעים להילחם בעבירות המס - אז למה צריך קומה שנייה של עבירה נוספת? יש מספיק חוקים בדיני המס לתפוס עבריין, כך שזה מיותר".

בדומה לביין, גם רו"ח אילן עזרא, שותף בסומך-חייקין, התנגד לדבריה של שמואלי, וטען כי ישנה מתקפה מאסיבית סביב נושא תכנון המס - מתקפה שלא מוצדקת לטענתו.

לדבריו, "צריך לעשות הבחנה בין מי שמעלים מס לבין מי שמצא פירצה. אנו צריכים להיזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים. בעניין הפירצה לא ניתן להגיד שיש איזו עבירה. ברמה התיאורטית יש הבחנה בתחום האפור, אך ברמה הפרקטית יש לחץ מאוד חזק, במסגרת האווירה הכוללת שכל בעל הון הוא עבריין בבסיסו".

במהלך הדיון שאלה המנחה אלה לוי-וינריב את השאלה המתבקשת, "האם אנחנו מדינה של מעלימי מס?". פרופ' ביין השיב: "אני חושב שאנחנו לא מדינה של מעלימי מס. יש מעלימים, אבל אני לא חושב שאצלנו זו תופעה יותר מדי גדולה. השאלה למי משווים; אם משווים לארה"ב - אז יש לאן להתקדם. מצד שני, אם משווים ליוון - אז השאלה אחרת לגמרי".

רו"ח עזרא סבר כי תופעת העלמות המס עשויה להימנע באמצעות חינוך הדורות הבאים. לדבריו, "השקעה בחינוך אולי מצריכה השקעה ארוכה יותר אך משתלמת. החינוך יבטיח צייתנות לאורך זמן".

דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, פרופ' גד ברזילי, הסכים כי חינוך למיסוי חוקי עשוי לשפר התנהלות של נישומים. "אחת המטרות בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה היא להשפיע על ייצוב מדיניות לרבות מדיניות מסים. תחום המסים נלמד אצלנו בפקולטה כקורס חובה לכל תלמידי התואר הראשון במשפטים, מתוך אמונה בחשיבות הידע בתחום לחיי הפרקטיקה של כל עורך דין בעתיד".

לשאלת לוי-וינריב האם באמת יותר קשה להעלים מס ברמה הבינלאומית, ולכן זה נהיה קשה גם ברמה הלאומית, השיב ד"ר איהאב פרח מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה כי "כיום יותר קשה להעלים מס. למעשה אין מחסומים לניוד הון וכוח עבודה כמו שהיה בעבר. המדינות למעשה מתחרות ביניהן על המשקיע הזר, ולשם כך - או שהן משתמשות בהטבות מס או בחוקי הסודיות הבנקאית או בשניהם יחד. התחרות הזו בין המדינות מובילה לתוצאות מאוד שליליות. נוצר למעשה קונפליקט בין המדינות - מצד אחד מדינה לא רוצה לחשוף מידע על הנישומים שהיא מושכת אליה כמשקיעים זרים, ומצד שני מדינת התושבות של המשקיע רוצה לדעת אם מעלימים מס ולכן צריכה את המידע. ואם מסתכלים על זה בראייה עכשווית - עם הטרנד החדש של החלפת מידע בין רשויות המס ובשל הלחץ הבינלאומי ההולך ומתגבר לשקיפות, אז כן, היום יהיה קשה יותר להעלים הון".