העליון הפחית את סכום החילוט של נכסי עו"ד רונאל פישר

השופט צבי זילברטל פסק כי המחוזי שגה כשהורה לחלט "בכפל" כספים שהגיעו לידי פישר תוך ביצוע עבירות - פעם אחת בשל עילה הקשורה לעבירת השוחד ופעם שנייה בשל עבירת הלבנת ההון הנוגעת לאותם כספים

רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור
רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור

בשורות טובות לרונאל פישר: בית המשפט העליון הורה להפחית את סכום נכסיו שחולטו בעקבות בקשת המדינה שהוגשה עם כתב האישום נגדו, מ-9 מיליון שקל לכ-4.5 מיליון שקל בלבד.

השופט צבי זילברטל פסק כי בית המשפט המחוזי שגה כשהורה לחלט "בכפל" כספים שהגיעו לידי פישר תוך ביצוע עבירות - פעם אחת בשל עילה הקשורה לעבירת השוחד ופעם שנייה בשל עבירת הלבנת ההון הנוגעת לאותם כספים.

פישר הגיש את הערעור על החלטת השופטת תמר בזק-רפפורט מבית המשפט המחוזי בירושלים, באמצעות עו"ד פרופ' רון שפירא. השופט זילברטל קיבל את הערעור באופן חלקי באשר לסוגיית "כפל החילוט".

בבית המשפט המחוזי התקבלה בקשת המדינה להטיל חילוט על כספים שפישר נאשם בביצוע שוחד באמצעותם לקצין המשטרה רפ"ק ערן מלכה וכן כספים שעשה בהם עבירה של הלבנת הון לכאורה. זאת, אף שמדובר באותם כספים שחולטו פעמיים - פעם אחת בעבור כל עילה.

המדינה טענה כי לשון החוק מאפשרת חילוט של אותם כספים בגין שתי עילות החילוט, ואילו פישר טען כי הדבר מנוגד לתכליות החילוט שאינן נוגעות לענישת הנאשם, במיוחד כשמדובר בחילוט זמני נגד נאשם שטרם הורשע.

השופט זילברטל עמד על כך ש"לא אחת צוין כי החילוט אינו עונש (על אף שהוא 'עיצום' בעל היבטים עונשיים), וכי תכליתו הראשונה היא הרתעתית: החילוט מונע מצב בו חוטא יוצא נשכר ממעשה עבירתו, והוא אף פוגע בתמריץ העיקרי שיש לעבריין בביצוע העבירה".

תכלית נוספת העומדת בבסיס הליך החילוט, פירט השופט, היא התכלית הקניינית. או כלשון השופט, "הוצאת בלעו של גזלן מפיו", כאשר צו החילוט הזמני נועד לאפשר את מימושן של תכליות החילוט הסופי - והן שהגזלן לא ייהנה מכספי גזלתו.

בהתאם לתכליות אלה, פסק השופט, אין לחלט יותר מ"בלעו של הגזען", קרי אין לנקוט כפל חילוט בשל ייחוס שתי עבירות למעשים שבוצעו באותם כספים. לפיכך, נפסק כי המדינה תשחרר 4.5 מיליון שקל מכספי פישר שחולטו.

עו"ד פישר נאשם בכתב אישום מפורט בן 11 סעיפים שכולם נוגעים להעברת מידע מתוך חקירות ללקוחותיו של פישר. מדובר במידע שהושג באמצעות רפ"ק ערן מלכה, קצין המשטרה שהורשע בחלקו בפרשה במסגרת עסקת טיעון, ונידון ל-8 שנות מאסר.