מקרוקיור נכשלה בניסוי להתוויה נוספת והמניה נחתכה ב-61%

כעת נסחרת החברה לפי שווי של 28 מיליון דולר בלבד, לאחר שמאז הכישלון בניסוי הקודם היא נחתכה 87%, ואיבדה 192 מיליון דולר משוויה

ניסים משיח / צילום: תמר מצפי
ניסים משיח / צילום: תמר מצפי

חודשיים אחרי שמקרוקיור הודיעה על כישלון בניסוי קליני במוצר שלה לטיפול במחלה בוורידי הרגליים, נכשל המוצר גם בניסוי קליני להתוויה אחרת, טיפול בפגיעות בכף הרגל כתוצאה מסוכרת (DFU). האכזבה מהתוצאות באה לידי ביטוי בעוצמה רבה במניה, והיא נפלה ב-61.3% במחזור מסחר גבוה במיוחד. בסיום יום המסחר נמחקו מהשווי של מקרוקיור כ-44 מיליון דולר.

אם משווים את השווי הנוכחי של מקרוקיור, שעומד על כ-28 מיליון דולר, לשוויה לפני הכישלון בניסוי הקודם בסוף אוגוסט, הרי שמאז היא כבר איבדה 192 מיליון דולר, או 87% מהשווי. מקרוקיור הונפקה לראשונה בנאסד"ק בקיץ 2014, במחיר של 10 דולרים למניה, וכיום מנייתה נסחרת במחיר של 1.65 דולר.

מקרוקיור מפתחת תרופה לריפוי פצעים, המבוססת על מקרופגים - תאי דם לבנים שמקורם במוצרי לוואי של מנות דם. החברה מנוהלת על-ידי ניסים משיח, שניהל בעבר את אומריקס בישראל. שלשום לאחר סיום המסחר דיווחה החברה כי ניסוי מתקדם (שלב III) במוצר המוביל שלה, CureXcell, כטיפול ב-DFU, לא השיג את היעד המרכזי שלו, ולא הראה שיפור סטטיסטי משמעותי בקרב המטופלים. יותר מכך, גם יעדים משניים של הניסוי לא הושגו.

"נמשיך וננתח את תוצאות הניסוי"

"אנחנו מתכננים להמשיך ולנתח את נתוני הניסוי על מנת להבין למה הניסוי לא השיג את יעדיו, ולהגדיר את היתרונות הפוטנציאליים הקיימים בטכנולוגיה", מסר המנכ"ל משיח.

"אנחנו נשארים ממוקדים באינטרסים של כל בעלי העניין של מקרוקיור, ומחויבים למקסם את הערך של החברה. לפיכך, ננתח את כל האפשרויות האסטרטגיות העומדות בפני החברה ונמשיך להתמקד בניהול ובשמירה של המזומנים שיש לנו בקופה", הוסיף משיח.

נכון לסוף ספטמבר, בקופתה של מקרוקיור היו כ-30 מיליון דולר, ללא חוב. החברה גייסה בהנפקתה הראשונית 53 מיליון דולר. נכון לסוף 2014 העסיקה החברה 28 עובדים, 19 מהם בישראל והיתר בארה"ב.

כאמור, באוגוסט הודיעה החברה על כישלון בניסוי שבחן את המוצר כטיפול ב-VLU, מחלה בוורידי הרגליים. לפי נתונים שמקרוקיור פרסמה קודם לכן, שוק ה-VLU הוא בהיקף של 4 מיליארד דולר, ושוק ה-DFU - שבו הניסוי הנוכחי נכשל - הוא בהיקף של כ-1.9 מיליארד דולר, דבר שבהחלט מסביר את אכזבת השוק מהתוצאות.

באופנהיימר ציינו היום כי במידה והחברה תחליט לא להמשיך ולפתח את ה-CureXcell היא תיאלץ לבחון אלטרנטיביות אסטרטגיות אחרות, כמו רכישת נכסים בעזרת המזומן שלה.

אמנם המוצר של מקרוקיור כבר אושר לשיווק ומשווק בישראל, אך השוק הישראלי הוא לא הבוננזה או ההבטחה שבגינה הונפקה בנאסד"ק.

בעלי המניות העיקריים והמפסידים הראשיים "על הנייר" הם איש העסקים יצחק (ויאצ'סלב) מירילשווילי, קרן פונטיפקס, קרן ויולה והמנכ"ל משיח.