תאגידי מים: התייעלות מקורות הייתה מאפשרת עוד הוזלה במים

יו"ר פורום תאגידי המים, עדי שטרנברג: "כל הזמן נשמעות טענות שמחיר המים הוא גבוה בגלל תאגידי המים. אלה טענות פופוליסטיות - האצבע צריכה להיות מופנית כלפי המונופול הממשלתי שמסרב להתייעל"

ברז מים / צילום: Imagebank/Thinkstock
ברז מים / צילום: Imagebank/Thinkstock

"ההורדה הקרובה במחיר המים היא מבורכת, אך ניתן היה להוריד עוד את התעריף, באופן משמעותי, אילו חברת מקורות הייתה מתייעלת" - כך טען היום (א') בשיחה עם "גלובס" יו"ר פורום תאגידי המים, עדי שטרנברג.

לדבריו, "כל הזמן נשמעות טענות על כך שמחיר המים הוא גבוה בגלל תאגידי המים. אלה טענות פופוליסטיות המעידות על חוסר הבנה במשק. האצבע צריכה להיות מופנית כלפי המונופול הממשלתי שמסרב להתייעל".

בשבוע שעבר הודיעה רשות המים כי מחודש ינואר יירד תעריף המים ב-3%. לטענת הרשות, הורדת התעריף מתאפשרת הודות לירידה של כ-16% בתעריף החשמל בשנה האחרונה והודות להתייעלות תאגידי המים שהחליפו תשתיות ישנות וצמצמו את פחת המים.

"בשנתיים האחרונות הופחת מחיר המים בכ-15%, והסיבה היחידה היא התייעלות התאגידים", טוען היו"ר. "לפני הקמת התאגידים, פחת המים עמד על כ-25%, משום שאף רשות מקומית לא השקיעה בתשתיות".

שטרנברג מוסיף כי הורדת התעריף מתאפשרת גם בזכות אחוזי הגבייה הגבוהים יחסית ביחס לתקופה שבה לא היו קיימים התאגידים. "ישנם תאגידים שאחוזי הגבייה שלהם עמדו על 70% רק לפני 8-9 שנים, והיום הם עומדים על כמעט 100%".

המלצות ועדת בלינקוב, שדנה במשך שנתיים בדרכים לייעל את משק המים בכלל ואת מקורות בפרט, כללו תיקוני חקיקה, רפורמה בהיטלי ההפקה שמשלמים מפיקי המים, החזרת השליטה של מקורות בחברת מפא"ר ועוד. יישום ההמלצות אמור היה להביא להורדת תעריפי המים ב-7%-8%. ואולם, ההמלצות מ-2014 עדיין לא יושמו.

"לא צריך להמציא את הגלגל", טוען שטרנברג. "כל מה שצריך עכשיו הוא שמישהו יוציא אותן אל הפועל".

ממקורות נמסר: "מדובר בהטעיה. ועדת בלניקוב הוציאה שני דוחות: האחד עוסק בצמצום מספר תאגידי המים, והשני ברגולציה ארוכת-טווח במקורות. הדוח העוסק בצמצום מספר התאגידים אושר במועצת רשות המים אך אינו מיושם מסיבות פוליטיות. יישומו יביא להפחתה משמעותית מאוד בתעריף המים - כמיליארד שקל.

"הדוח העוסק ברגולציה טרם נדון, ויישומו יביא להפחתה של 1.3% בלבד בתעריף. עיקר ההפחתה, 4.7% מתוך 6%, ייצא לפועל רק אם תיושם החלטת בלניקוב לחייב את האוצר להשתמש בהיטלי ההפקה לצורך הפחתת תעריף המים. משרד האוצר נתן את הסכמתו לכך בדוח".