לצד התשואות הנאות באוקטובר - נפילה בפדיונות בקרנות נאמנות

בסוף אוקטובר נוהלו בשוק הזה כ-237 מיליארד ש', כ-9% פחות מהסכום שנוהל בו בסוף 2014

דוחות כספיים/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
דוחות כספיים/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

"באוקטובר האחרון פדו קרנות הנאמנות המסורתיות (ללא הקרנות הכספיות והקרנות המחקות), כ-1.1-1.3 מיליארד שקל. מדובר בקצב פדיונות הנמוך מזה שנרשם בחודשיים שקדמו", מסביר היום גורם בשוק קרנות הנאמנות, שמוסיף כי "בספטמבר, שבמהלכו היו רק 14 ימי מסחר, נרשמו פדיונות של 2.2 מיליארד שקל, ואילו באוגוסט נרשמו פדיונות של 3.5 מיליארד שקל". לדבריו "מגמת הפדיונות בקרנות נמשכה באוקטובר באופן רוחבי כמעט בכל האפיקים".

כמו כן, לאחר מספר חודשי פדיונות, הקרנות המחקות שינו בחודש החולף כיוון, וסגרו את אוקטובר בגיוס חיובי של כ-290 מיליון שקל, הגם שבקרנות שמחקות מדדי אג"ח מדינה - שנפגעו במחצית השנה מעליית התשואות - נמשכה המגמה השלילית ונרשמו בהן פדיונות של כ-100 מיליון שקל. לצד מגמות אלה, בקרנות הכספיות נמשכה המגמה השלילית שמגדירה את 2015 - כשבאוקטובר התגברו הפדיונות בקרנות אלה לכ-990 מיליון שקל.

בבית ההשקעות מיטב דש מציינים היום כי "חודש אוקטובר התאפיין בעליות חדות במדדי המניות בארץ ובעולם, ובעליות שערים נאות גם באיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות. זאת, על רקע הנחישות של הבנקים המרכזיים להמשיך ולתמוך בהתאוששות הכלכלית". עוד הם אומרים, כי "הראלי בכל מדדי המניות והאג"ח לסוגיהן, לא היה בו די להזרים כספים לקרנות הנאמנות המסורתיות, אבל הוא חתך את הפדיונות" תוך שהם מוסיפים ש"עם זאת, את השבוע האחרון של החודש סיימה תעשיית הקרנות באיזון".

כך, לדברי מיקי סבטליץ ממיטב דש, "לאחר חודשיים של מימושים במדדי המניות והאג"ח, אוקטובר החזיר את הצבע ללחייהם של המשקיעים, מה שהתבטא מצדם בירידה של כ-50% בקצב הפדיונות. בקרנות המסורתיות, לעומת ספטמבר, מרבית הפדיונות התרכזו בקרנות אג"ח מדינה, אג"ח כללי ובקרנות אג"ח חו"ל". עוד הוא מסביר ש"מתחילת השנה, הקרנות המסורתיות איבדו כ-3.2 מיליארד שקל, כאשר 7.8 מיליארד שקל נפדו מהקרנות המנוהלות, לעומת גיוסים של כ-4.6 מיליארד שקל בקרנות המחקות".

ומה לגבי התשואות בשוק קרנות הנאמנות? לדברי גורם בשוק, באוקטובר נרשמו "תשואות חיוביות גבוהות בכל אפיקי ההשקעה, לאחר הרבעון השלישי השנה, שהוגדר כגרוע ביותר בשוקי המניות בארבע השנים האחרונות". לדברי אותו גורם, "הרבעון הרביעי נפתח בקול תרועה רמה, ובמהלך אוקטובר כל האפיקים רשמו תשואות חיוביות. התשואה הממוצעת של כל הקרנות החודש הסתכמה ב-1.8%, בעוד שהתשואה הממוצעת מתחילת השנה גבוהה אך במעט, ועומדת על 2%", אומר הגורם.

כך, בשקלול הגיוסים והפדיונות בשלוש הקטגוריות האמורות - מסורתיות, כספיות ומחקות - כלל קרנות הנאמנות פדו באוקטובר כ-2 מיליארד שקל. "ואולם", אומר אותו גורם בשוק, "על אף פדיונות אלו, ובזכות התשואות החיוביות בקרנות, עלה השווי של הנכסים המנוהלים בכל שוק הקרנות בכ-1.3 מיליארד שקל, והצטבר בסוף החודש בכ-237 מיליארד שקל". בסוף 2014 נוהלו בכלל קרנות הנאמנות נכסים בשווי כולל של כ-261.5 מיליארד שקל, כך שעד סוף אוקטובר הצטמק שוק זה ביותר מ-9%.

בהקשר זה מוסיפים במיטב דש שבקרנות המסורתיות והמחקות, בנטרול הכספיות, מנוהלים נכון לסוף אוקטובר כ-207.4 מיליארד שקל, בעוד שבקרנות הכספיות מנוהלים כ-29.4 מיליארד שקל נוספים. בסוף 2014 נוהלו בקרנות הכספיות קצת יותר מ-54 מיליארד שקל - כך שמאז ועד היום מדובר על צניחה של כ-45% בהיקף הנכסים בקרנות אלה.

התנועות בקרנות הנאמנות
 התנועות בקרנות הנאמנות