פאבר: הבנקים המרכזיים יצרו בועה וזה הולך להיגמר רע

"נכון שהיה יום חזק בשווקים, אבל אם נפלח את העליות, נראה שמתוך יותר מ-3,000 מניות הנסחרות בבורסה של ניו-יורק, רק פחות מ-100 מניות עלו לשיא חדש של השנה האחרונה. העליות למעשה מאוד מצומצמות, וזה לא מצב בריא לשוק"

מארק פאבר / צילום: רויטרס
מארק פאבר / צילום: רויטרס

"הדוב הגדול", המשקיע מארק פאבר, מצטרף לכלכלנים ומשקיעים אחרים כמו מוחמד אל-עריאן ורוברט שילר, המזהירים מפני התנפחות בועה וירידות חדות בשווקים בעתיד הקרוב.

בראיון ל-CNBC אומר פאבר כי "הפדרל ריזרב ביחד עם הבנקים המרכזיים של יפן, אירופה ואנגליה, יצרו בועת נכסים עולמית ענקית. זה לא יכול להימשך לנצח, המחירים גבוהים היום ולכן התשואות בשנים הקרובות יהיו מאכזבות. זה הולך להיגמר רע מאוד".

בהתייחסות לעליות אתמול בניו-יורק אומר פאבר כי "נכון שהיה יום חזק בשווקים, אבל אם נפלח את העליות ,נראה שמתוך יותר מ-3,000 מניות הנסחרות בבורסה של ניו-יורק, רק פחות מ-100 מניות עלו לשיא חדש של השנה האחרונה. העליות למעשה הן מאוד מצומצמות, וזה לא מצב בריא לשוק".

הכלכלן הנודע מוחמד אל-עריאן אמר אתמול בראיון ל-CNBC כי הוא מעריך שקיים סיכוי בשיעור של כ-30% למיתון בארה"ב. "הכביש שאנו נמצאים עליו עומד להיגמר", אמר אל-עריאן. "אנו לא יכולים לסמוך על הבנקים המרכזיים והם לא השחקן היחיד בכל הנוגע לקביעת המדיניות", הוא הוסיף. אל-עריאן, הכלכלן של חברת Allianz, חברת האם של פימקו, העריך כי קיימת סבירות גבוהה למיתון בארה"ב לכל היותר עד 2017.

אל-עריאן אמר עוד כי המשקיעים צריכים להתכונן להמשך התנודתיות בשווקים בחודשים הקרובים, בעוד הבנקים המרכזיים בעולם פועלים בכיוונים מנוגדים. דבריו של אל-עריאן מגיעים כאשר הפד נערך להעלות את הריביות בתקופה הקרובה בעוד הבנקים המרכזיים של גוש האירו וסין מתכוננים להרחיב את מדיניות ההקלה המוניטארית.