שערוריית זיהום האוויר בפולקסווגן מתרחבת לפורשה ואאודי

מתיאס מולר, שהיה מנכ"ל פורשה, החליף את מרטין וינטרקורן בתפקיד מנכ"ל פולקסווגן לאחר התפוצצות הפרשה ■ כעת הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב מאשימה גם את פורשה ואאודי באותן האשמות

מתיאס מולר / צילום: רויטרס
מתיאס מולר / צילום: רויטרס

הרגולטורים האמריקאים שחוקרים את פולקסווגן חשפו רמות פליטה מופרזות גם באלפי מכוניות של פורשה ואאודי, והרחיבו את חקירתם גם לרכבי שטח עם מנועי דיזל שהיצרנית הגרמנית לא הודתה עד כה שגם הם מעורבים בשערורייה שנחשפה בספטמבר.

ההאשמות החדשות עלולות להיות בעייתיות במיוחד מבחינת מנכ"ל פולקסווגן החדש מתיאס מולר, שהגיע מפורשה, יצרנית מכוניות הספורט היוקרתיות, והחליף את מרטין וינטרקורן.

מינויו של מולר בספטמבר היה אמור לשקף התנתקות מהמנגנון של מהנדסי פולקסווגן שרימו את הרשויות ואת הציבור בארה"ב, ולאותת על לקיחת אחריות למחדל. כעת יתכן שהמינוי היה קצר-ימים, מפני שסוכנות הגנת הסביבה בארה"ב, EPA, מאשימה גם את פורשה בשימוש בתוכנה דומה. הכללת מודל של פורשה בהאשמות שפרסמה EPA אתמול בעייתית למולר, גם אם הוא לא היה מעורב ישירות בהפרת החוק האמריקאי. אם הוא לא ידע מה עשו המהנדסים שלו, זה לא נראה טוב בהיבט של תפקודו הכולל בפורשה ובפולקסווגן כעת.

לפי שעה, הצעד הראשון שהחברה צריכה לנסות לעשות הוא להפריך את ההאשמות החדשות, אמר ג'ו פיליפי, נשיא חברת הייעוץ אוטוטרנדס מניו ג'רזי.

"זה רק ממשיך להיות מכוער יותר", אמר פיליפי. "אם הם הולכים להכחיש את זה, הם יצטרכו לבצע בדיקה פנימית עמוקה ולהבין מי עשה מה. אם EPA צודקת, יתכן שגם מולר יצטרך ליפול על חרבו".

הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה מסרה שבדיקות שנערכו בסדרת כלי רכב עם מנועי L3 - כולל דגמי 2014 של פולקסווגן טוארג, פורשה קאיין 2015 ואאודי 6A קואטרו - הראו רמה של פליטת חמצן חנקתי גבוהה עד פי תשעה מהרמה המותרת.

אבל פולקסווגן מסרה בתגובה שהנושא "אינו אלא תפקוד של תוכנה שלא הוגדר כראוי בתהליך היישום של הבדיקות".

פולקסווגן דחתה את טענת הסוכנות להגנת הסביבה שהרכבים בעלי מנוע L3 כוללים את הרכיב מהסוג שהותקן ב-482,000 כלי רכב בעל מנועי L2 בארה"ב. הרכיבים הללו - שפולקסווגן הודתה מאוחר יותר שהותקנו ב-11 מיליון כלי רכב שלה ברחבי העולם - מפעילים בקרת פליטה רק כאשר החיישנים מבחינים בכך שהרכב עובר בדיקת פליטה.

"פולקסווגן מבקשת להדגיש שלא הותקנה כל תוכנה במנועי הדיזל 6V בנפח שלושה ליטר שמשנה את מאפייני פליטת הגזים שלהם באופן לא חוקי", מסרה החברה.

גם פורשה מסרה בתגובה שהיא "מופתעת" מממצאי הסוכנות האמריקאית. "עד להודעה הזו, כל המידע שלנו היה שמנוע פורשה קאיין ציית לגמרי לחוק", מסרה החברה הבת של פולקסווגן.

הגילוי האחרון נוגע ל-10,000 כלי רכב של החברה שנמכרו בארה"ב בשנת הדגם 2014, שהושקה ב-2013, ולעוד מספר לא ידוע של כלי רכב משנת הדגם 2016, שנמכרו בארה"ב בחודשים האחרונים.

"יש לנו ראיות ברורות להפרות החוק הנוספות הללו, וחשבנו שחשוב מאוד להודיע על כך לפולקסווגן וליידע גם את הציבור", מסרה סינתיה ג'יילס, מנהלת בסוכנות הגנת הסביבה (EPA). פולקסווגן הודיעה שהיא תשתף פעולה באופן מלא עם חקירת הסוכנות.

לפי שעה לא ברור אם לגילויים בארה"ב יהיו השלכות גם על מדינות אחרות.

מחוקקים שבודקים את התנהלות פולקסווגן בקונגרס האמריקאי הגיבו בזעם על ההודעה. "הגילויים האחרונים מעלים את השאלה - היכן מסתיים כביש ההונאה של פולקסווגן", אמר פרד אפטון, היו"ר הרפובליקאי של ועדת האנרגיה והמסחר בבית הנבחרים, בהודעה משותפת עם ארבעה מחברי הוועדה.

בהודעה נאמר עוד ש"הרחבת החקירה על ידי EPA מעוררת שאלות שנוגעות לשכיחות ההונאה בנתוני הפליטה, ואיך היא התנהלה זמן כה רב בלי להיחשף. הבדיקה העל-מפלגתית שלנו נמשכת. הגיע הזמן שפולקסווגן תפרסם גילוי מלא של העבירות שלה".

הפרות החוק החדשות התגלו בסבב חדש של בדיקות שנבע מגילוי העבירות הראשונות של פולקסווגן. הבדיקות החדשות אינן רק בדיקות מעבדה, שהתוכנה העבריינית נועדה לאתר, אלא בדיקות בתנאי נהיגה אמיתיים.

ריצ'רד קורי, מנהל לשכת משאבי האוויר של קליפורניה, שסייעה בחשיפת עבירות הפליטה, מסר שהניסויים שנערכו העלו "חששות רציניים" שאותה תוכנה להונאת בדיקות המעבדה הותקנה גם בכלי רכב נוספים. "זהו עניין רציני מאוד של בריאות הציבור", הוא אמר.

פולקסווגן ניצבת בפני קנסות אפשריים של מיליארד דולר בארה"ב, אך ג'יילס מסרה ש-EPA עדיין לא ערכה דיון בענישה האפשרית. "זה יבוא בשלב מאוחר יותר", אמר.