עבריין מס החייב כ-27 מ' ש' לא ייהנה מהגנה של פשיטת-רגל

ביהמ"ש נענה לבקשת מע"מ והורה לבטל את הליך פשיטת-הרגל של שלמה הרי עזרן, שהורשע בביצוע מאות עבירות מס וחייב עשרות מיליוני שקלים לרשות המסים

עבריין מס מורשע שהסתיר את חובותיו למע"מ לא יוכל לחסות תחת ההגנה של הליך פשיטת-רגל ולקבל הפטר מחובותיו למדינה ולנושיו - כך קבע אתמול (ג') השופט אריאל חזק מבית המשפט המחוזי באר-שבע, אשר נעתר לבקשת מע"מ והורה לבטל את הליך פשיטת-הרגל של עבריין המס שלמה הרי עזרן, שהורשע בביצוע מאות עבירות מס וחייב עשרות מיליוני שקל לרשות המסים.

"מדובר בחייב שהורשע במספר רב של עבירות - כ-650 במספר - ובהיקף סכומים אדיר. העבירות בוצעו לאורך תקופה של 4.5 שנים. בנסיבות האמורות, ונוכח העובדה שקיים קשר ישיר בין עבירות החייב לחובותיו, לא יהיה מקום להותיר את החייב תחת צו כינוס", קבע השופט, והוסיף כי "מדובר בחייב שידע על דרישות החוב של מע"מ כלפיו בסך של מיליוני שקלים, ועל אף זאת נמנע בחוסר תום-לב מובהק מלפרט את החוב בבקשתו לצו כינוס".

שלמה הרי עזרן הוא אחד מציריה המרכזיים של הפרשה שכונתה "הונאת המיליארד" - פרשת חסרת תקדים בחומרתה ובהיקפה, של הפצת חשבוניות מס פיקטיביות בסכומים של מיליוני שקלים, שנחקרה על-ידי חקירות מכס ומע"מ תל-אביב, חקירות מס הכנסה מרכז ויחידת להב 433 - יאל"כ במשטרת ישראל, והתגבשה לכתב אישום חמור שהוגש ב-2011 על-ידי הלשכה המשפטית הפלילית של מחוז הדרום ברשות המסים נגד עזרן ואחרים.

בדצמבר 2013 גזר בית משפט השלום בבאר-שבע עונשי מאסר ממושכים וקנסות כבדים על אהרון (רוני) בראנס, שלמה (הרי) עזרן ודוד שבת, שהורשעו בשורה של עבירות מס, עבירות מע"מ חמורות והעלמת מס בהיקף של מאות מיליוני שקלים. על בראנס הוטלו 11.5 שנות מאסר בפועל, 3.5 שנות מאסר על-תנאי וקנס כספי בסך 5 מיליון שקל; עזרן נידון ל-6 שנות מאסר בפועל, שנה וחצי מאסר על-תנאי וקנס בסך מיליון שקל; ושבת נידון ל-8 שנות מאסר, קנס כספי בסך 2 מיליון שקל ושנתיים מאסר על-תנאי.

סגן נשיא בית המשפט, השופט עידו רוזין אהרון, ציין בגזר הדין כי "התיק דנן עסק בביצוען של שורה ארוכה של עבירות מס חמורות על-ידי הנאשמים, שבמוקדן הפצה וסחר בחשבוניות פיקטיביות בהיקף חסר תקדים... במעשיהם גרעו הנאשמים מקופת המדינה סכום כולל של למעלה 140 מיליון שקל תשלומי מע"מ, וכן השמיטו הכנסה בסכום כולל של למעלה מחצי מיליארד שקל. סכומי-עתק אלה נגרעו מקופת המדינה ולמעשה מכיסו של כל אזרח ואזרח. צורכי הציבור מרובים, מביטחון ועד חינוך, מרווחה ועד סל התרופות, ואין לדעת למה ניתן היה לייעל את הכספים שגרעו הנאשמים מקופת המדינה. אין ספק כי במקרה דנן פגעו הנאשמים קשות בערך החברתי של נשיאה שיוויונית בנטל תשלום המסים".

במסגרת ערעור שהגיש לבית המשפט המחוזי הופחת עונשו של עזרן ל-5 שנות מאסר בפועל, אך הרשעתו נותרה על כנה. בקשת רשות ערעור שהגיש לעליון נדחתה.

במקביל להליך הפלילי, זמן קצר לאחר הגשת כתב האישום נגדו, הגיש עזרן בקשה לצו כינוס לנכסיו, על-מנת לחסות תחת הליכי פשיטת-הרגל ובמטרה לקבל הפטר מחובותיו. חובותיו של עזרן למע"מ עומדים על למעלה מ-27 מיליון שקל.

בתגובה לבקשת פשיטת-הרגל, הגישה היחידה לפירוקים וגבייה קשה במע"מ בקשה לביטול צו הכינוס לנכסי החייב, בטענה כי תביעת החוב בתיק פשיטת-הרגל, העומדת על סך של כ-27 מיליון שקל, כוללת חוב מס בסך כ-18 מיליון שקל וחובות מס נוספים שהערעורים על החיוב עליהם נדחו.

לטענת רשות המסים, על חייב בהליך פשיטת-רגל להיות תם-לב בכל שלבי ההליך, אך עזרן לקה בחוסר תום-לב כאשר הציג את עצמו כמי שהסתבך בשל נסיבות שאינן תלויות בו, כשהוא מנסה במשך שנים לעלות על דרך המלך. בפועל, נטען, המצב שונה לחלוטין, והוא אדם שבמשך שנים התנהל באופן עברייני ואף הורשע בדין, ועל כן אינו זכאי לחסות תחת הליכי פשיטת-רגל.

עזרן טען מנגד כי מקורות חובותיו בהסתבכות כלכלית בשל קריסת עסקיו, והחובות ל-42 נושיו אינם קשורים לחוב למע"מ, וחובותיו כלפיו נוצרו בתום-לב.

השופט עאריאל חזק אימץ את עמדת מע"מ והורה על ביטול צו הכינוס, תוך שהוא קובע כי החייב פעל בחוסר תום-לב, עת יצר את חובותיו במסגרת פעילות בלתי חוקית בהיקפים אדירים וביצוע עבירות הפוגעות קשות בכלכלת המדינה והלוקות באי-חוקיות העולה כדי פגיעה משמעותית בתקנת הציבור.

הוא הוסיף וציין כי אין מדובר במעידה חד-פעמית אלא בפעילות שיטתית בעלת אופי כלכלי שנמשכה על פני שנים, וחלקה בוצעה בין היתר בשעה שהיה נתון תחת הליך פשיטת-רגל קודם). בנוסף, נקבע כי קיים קשר ישיר בין העבירות שביצע לחוב אשר בגינו נכנס החייב להליך פשיטת-הרגל.

השופט אף התייחס להיבט של הרתעת עבריינים פוטנציאליים מביצוע עבירות דומות, תוך תקווה לחסות תחת הליך פשיטת-הרגל על-מנת לקבל הפטר מחובותיהם שנוצרו במסגרת העבירות שביצעו, וציין כי "בעניינו לא ניתן היה להתעלם מההיבט ההרתעתי של הרתעת עבריינים פוטנציאליים מלבצע עבירות דומות, תוך תקווה לחסות תחת צו פשיטת-הרגל מיד עם שחרורם מהכלא".

עו"ד יעל נוה, מנהלת היחידה לפירוקים וגבייה קשה במע"מ, מסרה נוכח ההחלטה כי "לעיתים ישנם חייבי מס, שריצו עונשי מאסר בפועל או כאלה שיצרו חובות בחוסר תום-לב, ופונים להליכי פשיטת-רגל כדי לזכות בהפטר מחובם. לנו כמדינה חשוב למנוע מצבים כאלה, העשויים לאפשר לעבריינים לצאת לדרך כלכלית חדשה מבלי לקחת כל אחריות לתשלום החובות העצומים שיצרו".