הראיון הלוחמני ל"גלובס": ביה"ד של איגוד הכדורסל זיכה את צביקה ליבר

ביה"ד העליון קיבל את הערעור של בעלי אליצור נתניה לשעבר, וביטל את החלטת בית הדין המשמעתי שגזר על ליבר הרחקה מפעילות באיגוד למשך ארבעה חודשי וקנס כספי בסך 7,500 שקל

צביקה ליבר / צילום: מנהלת הליגה, עודד קרני
צביקה ליבר / צילום: מנהלת הליגה, עודד קרני

בית הדין העליון של איגוד הכדורסל קיבל את הערעור שהגיש צביקה ליבר, בעליה לשעבר של קבוצת אליצור נתניה כדורסל לשעבר וחבר סיעת "עוז" באיגוד הכדורסל, וזיכה אותו בפרשת הראיון שהעניק ל"גלובס" ושבו תקף את איגוד הכדורסל ומוסדותיו. את הערעור הגיש ליבר באמצעות עו"ד אמיר רוזנברג.

כזכור, בספטמבר האחרון הרחיק בית הדין של איגוד הכדורסל את ליבר מכל פעילות במוסדות האיגוד למשך ארבעה חודשים בפועל, ובנוסף גזר עליו קנס כספי בסך 7,500 שקל - בטענה ל"ביזוי מוסדות או בעלי תפקידים באיגוד הכדורסל". זאת בעקבות דברים שאמר בראיון שהתפרסם כאן ב"גלובס". באותו ראיון אמר ליבר בין היתר כי "צריך להרוס את הבניין הזה (של האיגוד) מהייסוד... אבל ליישר את השטח ולבנות משהו יפה. כי אלו נורמות של 30 שנה, שהיו רגילים ששולטים שם מרכזי הספורט, ואז צריך עכשיו להמשיך ולנקות את השחיתויות... היו"ר עמירם הלוי הוא בובה של מנכ"ל האיגוד".

כאמור, בסוף השבוע קיבל בית הדין העליון של איגוד הכדורסל את הערעור של ליבר, וזיכה אותו מכל אשמה. בנימוקי ההחלטה כתב נשיא בית הדין, השופט ישי לויט, כי "נקודת המוצא חייבת  להיות חירות לחופש דיבור וביטוי, שמשתרעת לא רק על דברים הנעימים לאוזן השומע או לעיני הקורא ו'או הצופה, אלא גם על דברים מקוממים, חסרי נימוס ואף פוגעניים".

בהמשך כותב נשיא בית הדין "...ההגבלה שבדין ובפסיקה על חופש הביטוי שנועדה להגן על כבוד האדם הנפגע מביטוי מבזה ומשפיל, חלה על התבטאויות חמורות מאלה שמופיעות בראיון הנידון. ההגנה היא מפני פגיעה חמורה עד כי היא תעלה על רמת הסבולת שהדמוקרטיה מוכנה להכיר בה. דבריו של ליבר בראיון אינם מגיעים כדי כך".

עוד מציין נשיא בית הדין כי למרות ש"שהמלים שבמחלוקת אינם נעימים גם באזני, והמלה 'חרא' (בהקשר להתנהגות עיריית נתניה) שנאמרה מפי מר ליבר במהלך הראיון גרמה לי לגועל נפש ממשי, איננו מופקדים על נימוסי דיבור אלא על קביעת נורמה של התנהגות. כאמור, אפשר ונכון הוא, במקרה זה, לפרש את המלים שבמחלוקת כביטויי ביקורת - אולי אפילו במטרה בונה - ולא דווקא כביטויי השפלה ו'או העלבה של האיגוד והיו"ר".

תגובתו של צביקה ליבר לפסיקת בית הדין העליון של איגוד הכדורסל: "חבל שהאיגוד מנסה בשיטות הפחדה לסתום פיות. סיעת 'עוז' תמשיך להילחם על טוהר המידות באיגוד הכדורסל, ושמחה שבית הדין 'העמיד' את האיגוד במקומו. אני מקווה שהיועצת המשפטית תבין, לאור הכישלונות של התביעות מולי, כי הדרך שבחרה היא מוטעת והובילה את האיגוד לביזיון בציבור ובבית הדין".