בניסיון למנוע קריסה: רבוע נדל"ן תעניק למגה 9% הנחה בשכירות

בנוסף, מחזיקי האג"ח של קבוצת אלון צפויים לאפשר לה להזרים 50 מיליון שקל לרבוע כחול, שמחזיקה בין היתר במגה ■ תקופת ההנחה: שנתיים

סניף מגה / צילום: איל יצהר
סניף מגה / צילום: איל יצהר

קבוצת אלון , שבשליטת עו"ד שרגא בירן והקיבוצים, ממשיכה לנקוט מהלכי הישרדות שימנעו את התפרקותה, בדגש על שיקומה של רשת הקמעונאות הקורסת מגה. במסגרת זו דיווחה היום (א') חברת רבוע נדל"ן, המשתייכת לקבוצה ומשכירה למגה את רוב נכסיה, על מתן הנחה ניכרת בשכירויות לרשת.

בד-בבד, הצביעו בסוף השבוע מחזיקי האג"ח של קבוצת אלון על ההחלטה לאשר לה להזרים 50 מיליון שקל לחברה-הבת אלון רבוע כחול (באמצעותה מוחזקות מגה, רבוע נדל"ן וחברות נוספות). על-פי הערכות, ישנו רוב בין הגופים המוסדיים לאישור ההזרמה, בהינתן הבטחונות והתנאים המטיבים שאלון הציעה למחזיקי האג"ח כחלק מהמהלך.

כעת נציגות מחזיקי האג"ח והנאמן - חברת הרמטיק - מנהלים משא-ומתן עם הקבוצה על ניסוח ההבנות בצורה משפטית. על-פי הערכות, מדובר בצעד טכני בעיקרו, שבסופו תאושר הזרמת ההון לאלון רבוע כחול, הנמצאת מצידה בעיצומם של מגעים לחתימת הסדר חוב בהיקף של כ-900 מיליון שקל עם נושיה הפיננסיים (מדובר בהסדר החוב השלישי בקבוצה בתוך חודשים ספורים, בהמשך להסדרים שנחתמו ברשת מגה ובקבוצת אלון).

עיקר ההסדר המתגבש כולל דחייה של החזרי החוב ב-5 שנים, בתמורה להעלאת הריבית שתשלם החברה לנושיה (אג"ח ובנקים) ב-1%-1.5% ל-5%, ומתן חבילת אקוויטי של 10% ממניות החברה לנושים.

הסניפים שייסגרו - לא בהנחה

כאמור, חברת רבוע נדל"ן - העוסקת בהשכרת נדל"ן מניב, רובו לרשת מגה, וכן בבנייה למגורים - דיווחה היום כי תעניק למגה הנחה של 9% בדמי השכירות ביחס לסניפי הסופרמרקט המושכרים לה ולמשרדים בראש-העין. ההסכם האמור יפחית את הכנסות רבוע כחול נדל"ן ביותר מ-4% - ביחס להכנסות במחצית הראשונה של 2015 בקצב שנתי ויביא להפחתה בשווי נכסי הנדל"ן של החברה.

ההנחה האמורה, שתסתכם בכ-10 מיליון שקל לשנה, תהיה למשך שנתיים החל מחודש זה. לאור זאת מדווחת רבוע נדל"ן כי "להערכת הנהלת החברה, מתן ההנחה צפוי להביא לקיטון בשווי ההוגן של נכסי הנדל"ן להשקעה של החברה בסכום של כ-13 מיליון שקל".

בד-בבד, דחיית תשלום 5% מדמי השכירות שמגה אמורה לשלם לרבוע נדל"ן לתקופה של שנה - שאושרה על-ידי האסיפה הכללית של החברה ביולי השנה, תבוטל עם כניסתו לתוקף של הסכם ההנחה החדש.

בכך לא תם השינוי בהסכמי השכירות של מגה כלפי החברה-האחות רבוע נדל"ן. נקבע כי חלופת דמי השכירות כאחוז מהפדיון שבהסכמי השכירות תגדל מ-2% ל-2.75%, וזאת עד לתום תקופת השכירות בסוף הרבעון הראשון ב-2019. כמו כן, רבוע נדל"ן רשאית לקצר ואף להפסיק את תקופת השכירות של מגה בסניף שברחוב יהודה המכבי בתל-אביב בכל עת וללא תנאים, בהודעה מראש של 12 חודשים.

התוספת להסכמי השכירות של מגה ורבוע נדל"ן כוללת עוד שינוי, שלפיו ביחס ל-11 מהסניפים שמגה שוכרת מהחברה (מתוך 12 הסניפים שמגה הודיעה על סגירתם), סוכם כי מגה תפנה אותם וכן תשלם את כל התשלומים החלים עליה בגינם על-פי הסכמי השכירות, ללא ההנחה החדשה - לגבי 5 מהם עד לסוף שנת 2015 ולגבי 6 הסניפים הנותרים עד לסוף פברואר הקרוב. לגבי הסניף ה-12 טרם הושג הסדר, כאשר רבוע כחול נדל"ן מחזיקה בנכס האמור יחד עם צד ג'.

אגב זאת, רבוע כחול נדל"ן מגלה בדיווחה כי "מגה רואה ב-11 מתוך 12 הסניפים האמורים כנכסים מכבידים, ולפיכך נכון למועד זה אינה משלמת את דמי השכירות בגינם".

עוד מציינים בשתי החברות כי "חברת רבוע נדל"ן ורשת מגה יפעלו כדי להשכירם לשוכרים חדשים כבר בזמן הקרוב. אם יושכרו, יופסקו דמי השכירות החודשיים שמגה עדיין התחייבה לשלם".

הסכסוך בין שרגא בירן לדודי ויסמן עלול להוביל ל"תספורת" באג"ח רוזבאד

האתגרים הפיננסיים שרובצים על שולחנם של בעלי השליטה בקבוצת אלון, עו"ד שרגא בירן ושותפו לשעבר דודי ויסמן, אינם מסתכמים בקשיים של קבוצת אלון והחברות המוחזקות על-ידה. לשניים, שמחזיקים בקבוצת אלון באמצעות חברת ביילסול הפרטית (80% בבעלות בירן והיתרה בידי ויסמן), יש החזקה נוספת הזקוקה לתמיכה חיצונית כדי לעמוד בהתחייבויותיה - חברת ההשקעות בנדל"ן רוזבאד.

החברה, שרשמה בשנים קודמות הפסדים של מאות מיליוני שקלים מהשקעות נדל"ן ברומניה ובגרמניה, אמורה בסוף החודש לבצע את התשלום השני מתוך שלושה על חשבון פירעון הקרן באג"ח סדרה ג', בהיקף של כ-26.8 מיליון שקל.

היום הודיעה רוזבאד, שנזקקה להזרמות והנשמות מבעלי השליטה כדי לשמור על קיומה, כי פנתה לביילסול לצורך קבלת הבהרה האם בכוונתה להמשיך ולתמוך בחברה ולהעמיד לטובת החברה את המקורות הנדרשים לצורך פירעון התשלום הקרוב למחזיקי האג"ח, והוסיפה כי נכון להיום "טרם נתקבלה הודעה כלשהי מביילסול האם בכוונתה להעמיד לטובת החברה את הסכומים הנדרשים לצורך פירעון התשלום הקרוב למחזיקי האג"ח".

נזכיר כי בשנים האחרונות הלוו בעלי השליטה, בירן וויסמן, סכומי-עתק בהיקף מצטבר של כ-250 מיליון שקל לצורך פירעון הקרן והריבית למחזיקי האג"ח ברוזבאד. ואולם, הסכסוך בין השניים, הדחתו של ויסמן מניהול קבוצת אלון והחברות שבשליטתה וההסתבכות הנוכחית של קבוצת אלון-אלון רבוע כחול-רשת הקמעונאות מגה - מעוררים חששות לגבי המשך התמיכה ברוזבאד.