ציור עירום של מודיליאני נמכר ב-170.4 מיליון דולר בכריסטי'ס

זהו המחיר השני בגובהו שהניבה יצירת אמנות במכירה פומבית, אחרי יצירתו של פבלו פיקאסו, "נשות אלג'יר", שנמכרה ב-179 מיליון דולר בחודש מאי השנה

הציור של מודיליאני מוצג במכירה / צילום: רויטרס
הציור של מודיליאני מוצג במכירה / צילום: רויטרס

המיליארדר הסיני ליו ייקיאן שילם 170.4 מיליון דולר תמורת תמונה פרי יצירתו של אמדאו מודיליאני שבה נראית אישה עירומה שוכבת. זהו המחיר השני בגובהו שהניבה יצירת אמנות במכירה פומבית. התמונה נמכרה לייקיאן במכירה פומבית שערך בית המכירות הפומביות כריסטי'ס בניו-יורק.

זהו המחיר השני בגובהו שהניבה יצירת אמנות במכירה פומבית, אחרי יצירתו של פבלו פיקאסו, "נשות אלג'יר", שנמכרה תמורת 179 מיליון דולר בחודש מאי השנה.

התמונה, שאותה צייר מודיליאני ב-1917, הייתה גולת הכותרת של המכירה הפומבית המיוחדת, שבה הוצגו יצירות מקטגוריות מעורבות. במכירה נכללו 34 תמונות ופסלים שנוצרו בתקופה שבין שנות ה-60 של המאה ה-19 והעשור הראשון של המאה ה-21.

סך התקבולים עבור היצירות שנמכרו במכירה הגיע ל-491.4 מיליון דולר, ובמהלך הערב נקבעו גם 5 שיאי מכירה פומבית לכמה אמנים, כולל גוסטב קורבה ורוי ליכטנשטיין, שתמונת האחות הרפואית שצייר נמכרה ב-95.4 מיליון דולר. הסכום ששולם עבור יצירתו של מודיליאני הוא שיא מכירה פומבית חדש לאמן האיטלקי.

המכירה הפומבית נערכה במסגרת מרתון מכירות פומביות בן 10 ימים שבמהלכו מוצעות למכירה יצירות אמנות בשווי כולל של 2.1 מיליארד דולר בידי כריסטי'ס, סותבי'ס ופיליפס.

מחיר הפתיחה עבור האישה חומת-השיער השרועה על ספה אדומה - פרי יצירתו של מודיליאני - עמד על 75 מיליון דולר, שפיתו 7 קונים פוטנציאליים. לדברי כריסטי'ס, מוזיאון לונג הסיני, שבבעלות ליו ייקיאן, קנה את יצירתו של מודיליאני.

"זו תמונה סנסציונית, והיא הניבה מחיר סנסציוני", אמר גאי ג'נינגס, מנכ"ל קרן האמנויות היפות בלונדון, שכיהן בעבר כסגן יו"ר כריסטי'ס לאמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית בניו-יורק. "זו התמונה הטובה ביותר שצייר מודיליאני אי-פעם. לא לעתים קרובות ניתן לומר זאת על יצירת אמנות שמוצעת במכירה פומבית".

שיא המכירה הפומבית הקודם ליצירה של מודיליאני היה 70.7 מיליון הדולר ששולמו עבור פסל אבן של ראש אישה במכירה שערכה סות'בי'ס אשתקד.

תמונת האישה העירומה הישנה של קורבה הניבה 15.3 מיליון דולר - פי ארבעה משיא המכירה הפומבית הקודם של האמן האימפרסיוניסטי. מחיר התמונה שצייר קורבה ב-1862, "אישה עירומה שוכבת", נאמד לפני המכירה ב-15-25 מיליון דולר.

תמונת האחות הרפואית בסגנון קומיקס של ליכטנשטיין הניבה 95.4 מיליון דולר - שיא מכירה פומבית נוסף לאמן. למרות שהמחיר הסופי, הכולל גם את העמלה שמשלם הקונה לבית המכירות הפומביות, עלה על אומדן המחיר הטרומי בסך יותר מ-80 מיליון דולר, היה רק קונה אחד שגילה עניין ביצירה. שווי היצירה זינק ב-5,500% ב-20 השנים שחלפו מאז היא נמכרה בפעם האחרונה במכירה פומבית. שיא המכירה הפומבית הקודם של ליכטנשטיין בסך 56.1 מיליון דולר נקבע במאי 2013 במכירה פומבית של כריסטי'ס בניו-יורק.

פסל אישה מעץ בשם "תרזה" שיצר פול גוגן בשנים 1902-1903 הניב 30.9 מיליון דולר - מעל הטווח העליון של האומדן הטרומי בסך 25 מיליון דולר. על יצירה זו התחרו סוחר האמנות הפרטי סטפן ס. קונרי ומנהל גלריית ריצ'רד גריי בשיקגו ובניו-יורק, פול גריי, שלקוחותיו כוללים את מנהל קרן הגידור קנת גריפין. המנצח היה לקוח של קונור ג'ורדן, סגן יו"ר לאמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית של כריסטי'ס בניו-יורק.