עובדי נמל אשדוד: ההנהלה מחקה למתחרה סינית עשרות מ' ש' חוב

צ'יינה הארבור בונה את נמל הדרום הפרטי ■ ההנהלה: אין תעריף מתאים לעבודות שמבוצעת ולכן ביקשנו מוועדת התעריפים לקבוע סיווג חדש לעבודות

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

הנהלת חברת נמל אשדוד מחלה לחברה הסינית צ'יינה הארבור, שבונה את הנמל הפרטי המתחרה, נמל הדרום, על חוב של עשרות מיליוני שקלים - כך טוענים עובדי הנמל. מדובר בחוב של יותר מ-32.5 מיליון שקל שצ'יינה הייתה מחויבת לשלם בגין הפעילות שלה משטח הנמל. במסמך שהגישה בחודש שעבר המחלקה הכספית בנמל למנכ"ל יצחק בלומנטל, היא מזהירה שמחיקת החוב תחשוף את הנמל לתביעות עתידיות של לקוחות ובהם שמן ונובל אנרג'י.

בחודשים האחרונים החלה פעילות בניית נמל הדרום שעתיד להתחרות בנמל אשדוד. את הנמל בונה חברת צ'יינה הרבור הסינית באמצעות החברה הבת שלה PMEC. עבודות ההקמה החלו בחודש מארס השנה, ולצורך כך החלה פעילות מסיבית של כלי שיט שנכנסו לנמל. ואכן, בחודש שעבר שלחה הנהלת הנמל לחברה הסינית, המיוצגת בארץ על ידי חברת קמור, חשבונית על סך 1.94 מיליון שקל, לפי תעריף כלי שיט לאונייה.

נסביר שכל פעילות מסחרית המתבצעת עלי ידי כלי שיט בנמל אשדוד מחויבת בתשלום עבור שירותי השהייה, האחזקה והלוגיסטיקה הניתנים על ידי הנמל. אלה מרכיבים את התעריף לאונייה. ואולם כלי שיט פנימי, הנכנס לנמל לצורך שירות פנים-נמלי, כגון פעילות תחזוקה שוטפת או פעילות מבצעית בחירום (למשל לאיתור פסולת בקרקעית הים), מחויב בתעריף נמוך יותר. לשם המחשה, התעריף לכלי שיט פנימי באורך 50 מטר הוא עשרת אלפים שקל בשנה. תעריף כלי שיט לאונייה שאורכה 50 מטר הוא 25,370 שקל בשנה לפעילות של עד 4 שעות ותקופת מעגן אחת (עד 30 ימים).

אלא, שאחרי חילופי מכתבים בין הנמל לחברה הסינית, זימן אליו בלומנטל את הפקידות הבכירה בנמל וביקש להחשיב את כלי השיט של החברה ככזו שהגיעה להעניק שירות פנים לנמל. "היינו המומים כשהוא הוריד את ההנחיה הזאת", אמר ל"גלובס" מקור בהנהלת הנמל והוסיף כי "פירוש ההכרה בכלי שיט פנימי הוא שמחוב של 1.94 מיליון שקל ירד החוב ל-200 אלף שקל. על פני 8 שנים, תשלם PMEC לנמל 1.5 מיליון שקל, במקום 32.5 מיליון שקל. אף אחד לא חשב שהנמל יעניק למתחרים שלו 'מתנה' בשווי 30 מיליון שקל".

מחילת החוב הדליקה נורה אדומה במחלקת הכספים של הנמל. זו הוציאה בזריזות מסמך המתאר את חילופי ההתכתבות עם PMEC ואת הסיכונים הכרוכים בהחלטת המנכ"ל. "כל החלטה בדבר הכלים של חברת PMEC תשפיע מיד על חיוב כלי שיט דומים שפעלו בעבר במתכונת דומה, דוגמת כלי שיט שפעלו עבור חברת שמן ועבור חברת נובל אנרג'י", נכתב במסמך. "אם יוחלט לחייב את הכלים עפ"י תעריפים לכלי שיט נמלי, תהיה חשופת חברת הנמל בפני תביעות לקוחות בהווה ובעבר בנושא זה".

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "האגרות שחברת הנמל מחייבת את לקוחותיה נקבעו בצו הפיקוח שהוציאה רשות הספנות והנמלים בשנת 2010. אגרות אלה מסווגות בין היתר  את כלי השייט ע"פ סוגיהן ומטעניהן.  בעקבות הקמת הנמל החדש מתבצעת פעילות ענפה של כלי שייט ימיים של חברת צ'יינה הרבור הסינית, הבונה את הנמל. פעילות זו נעשית במרחב הימי של נמל אשדוד.  

"כיום אין בסיווג התעריפים תעריף המסווג נכון את פעילות עבודות ביצוע הקמת הנמל החדש, והתעריף שנדרשת לשלם כיום חברת צ'יינה הרבור  לפי הצו אינו מתאים לעבודות מסוג זה וכן נמוך משמעותית ביחס לעובדה שמדובר בכלי שיט רבים שתופסים שטח ניכר מהנמל על חשבון פעילות עסקית שוטפת.

"הנהלת חברת נמל אשדוד החליטה, לאחר שעדכנה את הדירקטוריון, לפנות לוועדת התעריפים של רשות הספנות והנמלים בבקשה לקבוע סיווג חדש של תעריף אשר ישקף את העלויות האמיתיות של השירות אותו נותנת חברת נמל אשדוד לחברה הסינית. יצויין כי, חברת הנמל עושה זאת מהיותה חברה עסקית הפועלת בשוק תחרותי".