שערוריית הסימום: האתלטים של רוסיה הורחקו מכל פעילות

ברוב של 22 תומכים מול מתנגד אחד, קבע איגוד האתלטיקה העולמי השעיה זמנית של הרוסים מתחרויות בינלאומיות ■ דורש עמידה בקריטריונים חדשים על מנת לבטל את ההחלטה ■ האם השתתפותם במשחקי ריו 2016 בסכנה?

בדיקות סמים במעבדה בלוזאן / צילום: רויטרס
בדיקות סמים במעבדה בלוזאן / צילום: רויטרס

ברוב של 22 תומכים מול מתנגד אחד בלבד (הנציג הרוסי) - קבע איגוד האתלטיקה הבינלאומי (IAAF) בהצבעה שקיים ביום שישי בערב, כי רוסיה וספורטאיה מורחקים, לפחות באופן זמני - מכל פעילות בענף. זאת בגין הדוח שפרסמה הסוכנות העולמית למלחמה בסימום בספורט ׁ(WADA), אשר מצא ראיות לשימוש נרחב בחומרים אסורים בקרב האתלטים הרוסים, בהיקפים "תעשייתיים" ובתמיכת המדינה.

המשמעות: האתלטים הרוסים לא יוכלו להשתתף באף תחרות בינלאומית, לפחות עד קיום שימוע רשמי של ה-IAAF, שבו ינסו הרוסים להוכיח כי הם עומדים בקריטריונים חדשים שיוצבו בפניהם. 

על השאלה הגדולה - האם האתלטיקה הרוסית תודח מהשתתפות במשחקים האולימפיים שייערכו באוגוסט הקרוב בריו, ברזיל - עדיין אין תשובה ברורה. "זה תלוי לחלוטין ברוסים, באיגוד האתלטיקה הרוסי ובמידת הרצון שלהם ליישם את הרפורמות שנדרוש", אמר סבסטיאן קו, נשיא ה-IAAF. "הצוות שלנו יעמיד להם תנאים קשוחים. רק אחרי שנקבל את השינויים שאנחנו רוצים - נאפשר לאתלטים הרוסים לחזור להתחרות".

ויטלי מוטקו, שר הספורט הרוסי, אמר כי "אנחנו רגועים מההחלטה, לא ציפינו למשהו אחר", לדבריו. עוד לפני ההצבעה, אמר שהוא "בטוח לחלוטין" שהאתלטים הרוסים יוכלו להשתתף בריו 2016. 

במהלך השבוע התערב גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בשערורייה, והורה על פתיחת חקירה פנימית של האירועים. לדבריו, עונש קשה יושת על כל מי שיימצא אשם בבניית תוכנית סימום שיטתית לספורטאים הרוסים.