מנהלים, תתעוררו: איך לעודד מעורבות עובדים במקום העבודה?

סקר חדש מצא שעמיתים בעבודה משפיעים לטובה על מעורבות עובדים בעבודה הרבה יותר מאשר מנהלים ■ מה המנהלים צריכים לעשות כדי להגביר את המעורבות של העובדים ובכך לתרום לביצועי הפירמה

אלברטו מרנפלד / צילום: סטודיו פרג'
אלברטו מרנפלד / צילום: סטודיו פרג'

הקשר ההדוק בין מעורבות עובדים בעבודה לבין תוצאות טובות של הפירמה עולה באופן שיטתי ממחקרים שנעשים בשנים האחרונות. בני דור המילניום כבר לא באים לעבודה כדי "לדפוק שעון" אלא כדי להשאיר את חותמם, וכשהם מרגישים מחויבים לעבודה ומעורבים בה - התוצאות ניכרות בשטח: המחקרים שנעשו בנושא כבר קבעו כי מעורבות עובדים מייצרת שביעות רצון גבוהה יותר של הלקוחות, רמת תחלופה נמוכה יותר של עובדים, הפחתה במספר תאונות בעבודה, הפחתה בכמות הגניבות בעבודה, עלייה בכמות ימי נוכחות, איכות תוצרים גבוהה יותר ועוד.

גם העובדים עצמם מכירים בקשר הזה: לפי סקר בינלאומי חדש שמפרסמת אורקל, בכותרת Oracle Simply Talent, 56% מאמינים שמעורבות שלהם תייצר עלייה בפרודוקטיביות, 37% מהם מאמינים שמעורבות תוריד את הסיכוי שיחפשו עבודה אחרת ו-35% סבורים שמעורבות תגביר את יכולתם להציע לארגון שלהם רעיונות יצירתיים לשיפור (35%).

אלא שלפי הממצאים, לא המנהלים משפיעים במידה הרבה ביותר על העובדים, אלא עמיתיהם לעבודה. לפי הסקר, שדגם 1,522 עובדים בקרב ארגונים גדולים באירופה, 42% מהעובדים מאמינים כי לעמיתים שלהם יש את ההשפעה החיובית הרבה ביותר על מידת המעורבות שהם חשים כלפי עבודתם, הרבה מעבר למנהלים ישירים (21%) ומנהלי היחידה העסקית (7%). ולא רק זאת - כאשר הדברים נוגעים להשפעה שלילית על מעורבות העובד, נוטים עובדי הארגונים לייחס את האחריות הרבה ביותר לכך לצוות ההנהגה הבכיר (19%) ולמנהלים ישירים (11%).

ממצא נוסף ומדאיג נוגע להשפעת מחלקת משאבי אנוש על העובדים: רק 3% מהמשיבים ציינו כי למשאבי אנוש יש את ההשפעה החיובית הרבה ביותר על רמת המעורבות שלהם.

לאלברטו מרנפלד, סמנכ"ל בכיר, מנהל חטיבת אפליקציות באורקל ישראל, יש הסבר לממצאים המפתיעים: "כיום, ארגונים רבים בוחרים להתנהל באופן שהוא יותר מטריציוני ופחות היררכי. כלומר, עובדים עושים פרויקטים חוצי ארגון והעבודה היא לרוחב, לא רק מלמטה למעלה, בשביל הבוס הישיר מעליהם. לכן היחסים בין הקולגות והמקבילים בתפקיד במחלקות השונות חשובים לא פחות מהיחסים הישירים עם הבוס, כי עובד מפעיל את כל הארגון לטובת פרויקט או משימה. גם המנהלים עצמם בארגון מפתחים מעגלים שדרכם הם מפתחים פרויקטים.

"מדובר במערכת יחסים רציפה, של 'תן וקח' בצורה מאוד לא היררכית. זה יכול להיות גם מול מישהו מאוד בכיר בארגון; רק בסוף מגיעים לבוס, לאחר שבכירים ממנו אישרו. קשרים כאלה, המבוססים על שיתוף פעולה מקצועי והדדי, מגדילים באופן טבעי את מעורבות העובדים ותחושת המחויבות שלהם למשרה ולחברה, מסייעים בקידום פרויקטים באופן שהוא רוחבי והומוגני ובכך תורמים לפריון עבודה גבוה יותר. כך לדוגמה, אפשר היום לראות עובדים שהקשר שלהם עם הבוס הישיר לא אידאליים, אבל אם העובד מסתדר עם החברים בעבודה, הוא עדיין יוכל להצליח".

ואולם לדברי יעל מהודר, יועצת ארגונית, מומחית לניהול וקריירה, יש פה קריאת השכמה למנהלים ולארגונים, שצריכים להקשיב לעובדים ולענות לציפיותיהם. אם מסתכלים על מה שהעובדים חושבים, 53% מהמשתתפים בסקר סבורים שההנהלה צריכה להביע הכרה בהישגיהם; 35% סבורים שעל ההנהלה לסייע לעובד להבין את מידת תרומתו לחברה, ו-34% חושבים שיש לתת לעובד הזדמנות לעבוד על פרויקטים ברמת עניין גבוהה.

יותר מכך, 57% מהעובדים ציינו שהיו רוצים שההנהלה תנקוט סגנון ניהולי פרואקטיבי יותר, ו-56% היו מעוניינים בגישה ניהולית יותר אישית ומותאמת, שמתייחסת אליהם אינדיבידואלית. רק 26% מהמשיבים ציינו שמקום עבודתם מאופיין בסגנון ניהולי פרואקטיבי יותר. עניין נוסף נוגע לשיחות תקופתיות על קידום: 79% מבני דור המילניום, לפי הסקר, טוענים שאינם נהנים מדיונים כאלה.

לדברי מהודר, "כדי לשפר את מעורבות העובדים על הארגון להטמיע חזון ארגוני המעורר השראה; חשבי על המוטיבציה של עובד כאשר המטרה שמנחה אותו היא 'לייצר יותר רווח לבעלי המניות', לעומת חזון שמנחה אותו "להסב אושר למיליונים", כמו בדיסני. דרך נוספת של המנהל היא ליצור מנהיגות: לעורר השראה, להיות נגישים עבור העובדים, לתת דוגמה אישית. על המנהל לדעת לזהות את השונות שבין העובדים השונים ואת צרכיהם ומניעיהם השונים, ולהיות מסוגל להניע כל עובד למול צרכים והבדלים אלו.

"מנהל צריך להכיר בהישגים של העובדים באמצעות משוב חיובי, פרסים, אפשרויות לקידום והטבות שונות. ולא רק במישור האישי: העובדים זקוקים להבנה כיצד העשייה שלהם תורמת למאמץ הכולל. אדם שמרגיש שעשייתו מנותקת לחלוטין מהצלחת הארגון יחוש פחות מעורבות ומוטיבציה. כמו כן, העובדים זקוקים לידיעה שקולם נשמע, למשל באמצעות שיתופם בישיבות חשובות".

יתרון הניסיון: יריד תעסוקה לבני 60

"דרוש ניסיון" - פרויקט לאומי שעוסק בשילוב אזרחים מבוגרים בשוק העבודה, יקיים ב-24 בנובמבר את יריד התעסוקה "דרוש ניסיון - תחנה ראשונה לקריירה שנייה" בגני התערוכה בתל-אביב. במסגרת היריד יציעו מעסיקים - ביניהם טבע, מגדל, מיטב ד"ש, חברת נטלי, הרץ ועוד - מגוון משרות ברחבי הארץ במשמרות ובשעות בלתי שגרתיות. המארגנים מצפים ליותר מ-5,000 מחפשי עבודה מבוגרים מרחבי הארץ, בעלי ניסיון תעסוקתי. לרשותם יעמדו יועצי השמה שיסייעו בכתיבת קורות החיים וכן סדרת הרצאות קצרות שתעניק ארגז כלים להשתלבות בשוק העבודה בשלב הקריירה המאוחרת, ללא תשלום.

פרויקט "דרוש ניסיון" מבוסס על האמונה כי שילוב מבוגרים בשוק התעסוקה הוא מפתח מרכזי להשגת השינוי בעמדות הציבור כלפי הגיל השלישי בישראל. לדברי המארגנים, המעסיקים שישתתפו ביריד ירוויחו הזדמנות לגייס עובדים שמעבר לניסיונם הרב הם גם גמישים בהיקף המשרה ובשכר, יציבים מאוד, אחראים ובעלי יכולת להכיל ולפתור בעיות, וחשוב מכך - מסורים לעבודתם ובעלי מוטיבציה. כמו כן, מרבית המעסיקים ישקיעו במסלולי הכשרה ייחודיים לעובדים מתוך הבנה שבתנאים הדינמיים בשוק התעסוקה דווקא השקעה בבני 60 היא השקעה לטווח ארוך.

לא מאמינים במנהלים
 לא מאמינים במנהלים