בנק ישראל לא מחכה לשטרום

המסר של בנק ישראל למשרד האוצר ברור מאוד: תהיה תחרות

חדווה בר / צילום: תמר מצפי
חדווה בר / צילום: תמר מצפי

פרסום מסקנות ועדת שטרום נדחה כבר שלוש פעמים והדד-ליין הרשמי עומד היום על 29 בנובמבר, אך הוא כנראה יידחה שוב. בין יו"ר הוועדה דרור שטרום ומשרד האוצר לבין בנק ישראל יש כמה מחלוקות קשות שמעכבות את פרסום המסקנות. אך בזמן שוועדת שטרום "נמרחת", בנק ישראל כבר רץ קדימה.

טיוטת ההוראות שפרסם היום בנק ישראל נושאת עמה מסר ברור מאוד לאוצר, שלפיו המפקחת על הבנקים ד"ר חדווה בר מתכוונת לקדם את התחרות. בנק ישראל קובע היום עובדות בשטח בכל הקשור לוויכוח שמתנהל מאחורי הקלעים באשר לשאלת הפיקוח על חברות כרטיסי האשראי לאחר פיצולן מהבנקים, כאשר באוצר לוטשים עיניים לעבר הפיקוח עליהן.

יצירת מדרגת הפיקוח החדשה היא מענה לטענת משרד האוצר שלפיה בנק ישראל מקדש את יציבות המערכת הבנקאית על פני קידום התחרות. בכך מנסה הפיקוח על הבנקים לסתום את הגולל על ניסיון האוצר ליטול לידיו את הפיקוח על חברות כרטיסי האשראי העצמאיות.

מעבר לכך, בעוד מסקנות ועדת שטרום נדחות שוב ושוב וגם יישומן ייקח זמן רב בשל הליכי חקיקה, בבנק ישראל מתכוונים לאשר בעוד כמה חודשים סולק חדש ולטפל בריכוזיות האמיתית בשוק כרטיסי האשראי המובילה לעמלות סליקה גבוהות.

סוגיית התחרות בסליקה, "הבטן הרכה" של חברות כרטיסי האשראי ועיקר פעילותן, כלל לא נידונה בוועדת שטרום, שהעדיף להתמקד בתחרות באשראי החוץ-בנקאי שיכולה לגדול לאחר פיצול חברות כרטיסי האשראי. זאת, למרות שבמערכת הפיננסית מטילים ספק ביכולתן של חברות כרטיסי האשראי להתחרות באופן אמיתי בבנקים על מתן אשראי, בין היתר בשל מערך השיווק של הבנקים והעובדה שהאוברדראפט בבנקים הוא מקור אשראי "אוטומטי" ופופולרי מאוד בציבור.

בשורה התחתונה, בנק ישראל נכנס היום לנעליים של שטרום ומנסה להראות שהוא יודע לקדם את התחרות טוב יותר, היכן שהיא באמת צריכה להיות.