ההצבעה על התקציב צפויה להמשך; האופוזיציה מושכת זמן

כמעט בתום שנה שבה מתנהלת המדינה ללא תקציב, צפויה מליאת הכנסת לאשר לפנות בוקר את תקציב המדינה לשנים 2015-2016 ■ החוק קובע כי אם התקציב לא יאושר בשלוש קריאות עד ליום חמישי בחצות, תיפול הממשלה וישראל תלך לבחירות

בתום כמעט שנה שבה מתנהלת המדינה ללא תקציב, צפויה מליאת הכנסת לאשר מחר לפנות בוקר את תקציב המדינה לשנים 2015-2016. חברי הכנסת התכנסו היום בשעה 15:00 על מנת להתחיל במרתון ההצבעות שצפוי להימשך אל תוך הלילה.

בהצבעה על תקציב משרד התקשורת נרשמה דרמה: שוויון 60-60 בהצבעה על סעיף 39, לאחר שהשר אורי אריאל התבלבל והצביע נגד הקואליציה. מחיאות כפיים רמות נשמעו באולם. יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני מיהדות התורה: "מבקש למשוך את הסעיף לדיון מחודש בוועדת הכספים". ההצבעות הופסקו.

בהצבעה אם לאשר את הדיון בוועדה התקבלה התוצאה 61 בעד לעומת 59 נגד. הוועדה מתכנסת בשעה זו כדי לאשר את הסעיף מחדש ולהחזירו למליאה.

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני) וח"כ יאיר לפיד מיהרו לעקוץ את הקואליציה, ובראשה ראש הממשלה בנימין נתניהו, על השוויון בהצבעה על סעיף הנוגע לתקציב משרד התקשורת.

הרצוג צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "דווקא תקציב סתימת הפיות של 'שר התקשורת' הנוכחי לא עבר", והדגיש כי מדובר בצדק פואטי. לפיד צייץ אף הוא: "מעניין שנפל הסעיף על תקציב התקשורת. כשאין שר לא צריך תקציב".

מוקדם יותר, שר האוצר, משה כחלון, סיכם את הדיון על הצעת התקציב, ואמר כי "זה תקציב שהוא קודם כל חברתי. זה תקציב משנה כיוון שמחזיר את ישראל הביתה. שבה אנחנו מנסים לתת לצעירים מציאות טובה יותר מזו שיש לנו. הפערים צמחו לממדים מסוכנים. תמונת המצב החברתית כלכלית סיכנה סיכון של ממש את החוסן הלאומי - הכרזנו עליהם מלחמה ואנחנו נחושים לנצח. התקציב מביא בשורה אמתית לאזרחי ישראל וקובע סדר עדיפות לאומי חדש. מאפשר להעלות שכר החיילים, להבטיח דמי אבטלה לעצמאים, לחזור לספק קצבאות ילדים כבעבר - במקום שאני גדלתי ילדים זה היה ברכה בשבילכם באופוזיציה ילדים זה נטל. ייעדנו כמיליארד שקל לדיור ציבורי. 200 מיליון שקל לשיפוץ דירות בדיור ציבורי 5.3 מיליארד שקל לדוח אלאלוף. אחרי שנים של ניסיונות והבטחות בנינו לראשונה תקציב רב שנתי, הימים שהרמטכ"ל והקצינים היו צריכים לחזר אחרי הפתחים נגמרו - יש תקציב 5 שנתי והצבא משוחרר מהנטל הזה.

"התקציב הזה הוא תקציב אחראי, הגרעון 2.9% נמוך מהממשלה הקודמת שהיה 3.4%. 660 מיליון שקל להעלאת שכר חיילים וחיילות, שיעלה ב-1 בינואר מעל 50%. 700 מיליון שקלים לפתרון משבר הנגדים בצה"ל, תיקנו גם עיוות בשכר הנגדים בשב"ס ובמשטרה.

"הוספנו בשנתיים 6.5 מיליארד שקל בחינוך. הוספנו 600 מיליון שקל לתוספת אבטחת הכנסה לקשישים. 0.5 מיליארד שקל לסייעת בגנים בגיל הרך. נסיים את דמי אבטלה לעצמאים ויש בצד 150 מיליון שקל לזה. בימים הקרובים נודיע על רפורמה בבנקאות והפרדת כרטיסי האשראי מהבנקים. זה תקציב שרואה את כולנו והיה ראוי שיקבל תמיכה מקיר לקיר".

החוק קובע כי אם התקציב לא יאושר בשלוש קריאות עד ליום חמישי בחצות, תיפול הממשלה וישראל תלך לבחירות. כדי לא לקחת סיכון מיותר, החליטו בקואליציה לחרוג מהנוהל המקובל מזה 30 שנה בכנסת, ולקיים את ההצבעה על תקציב המדינה לפני ההצבעה על חוק ההסדרים, שאישורו אינו מוגבל בזמן על פי החוק. גם ההצבעות על חוק ההסדרים צפויות להימשך שעות ארוכות.

בקואליציה לא צופים התנגדויות של הרגע האחרון, אולם לנוכח העובדה שמדובר בממשלה בת 61 ח"כים שנהנית מרוב דחוק, היד של ראשי הקואליציה נותרת על הדופק. לפי שעה לא ברור כיצד ינהג ח"כ אורן חזן, שמאושפז בימים האחרונים וללא האצבע שלו לא ניתן יהיה להעביר את התקציב.

אמש, בתום דיון סוער בוועדת הכנסת סביב המשבר שנוצר עם האופוזיציה, הוחלט כי בשל מספרן חסר התקדים של ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה להצעת חוק התקציב העומד על 32 אלף, (בדרך כלל עומד מספר ההסתייגויות על אלפים בודדים), תתקיים ההצבעה על קבוצות של הסתייגויות ולא על כל אחת בנפרד.

הדבר צפוי לצמצם את ההצבעות מ-32 אלף לכ-700 "בלבד". על פי חישוב שנעשה בכנסת, משך הזמן שהיה לוקח לכנסת להעביר את התקציב לו לא היו מתבטלות 32 ההסתייגויות היה עומד על כ-266 שעות, שמשמעותן אי עמידה בלוחות הזמנים על פי החוק והפלת הממשלה.

בנוסף החליטה הוועדה שלא תתקיימנה יותר מ-10 הצבעות שמיות על התקציב ולא יותר מ-10 הצבעות שמיות על חוק ההסדרים, במטרה לחסוך זמן.