זה הולך להיות טורניר היורו הכי פחות איכותי בהיסטוריה

רשימת 24 המעפילות לצרפת 2016 נסגרה, ומבט על אחוזי הייצוג הצפויים של שחקני הליגות הבכירות - מעלה חששות כבדים לגבי רמת הכדורגל שמחכה לנו בקיץ; גם שיטת המשחקים המשעממת לא מבשרת טובות

הגביע שיוענק לזוכה ביורו 2016 / צלם: רויטרס
הגביע שיוענק לזוכה ביורו 2016 / צלם: רויטרס

1. ההנחה שהשתרשה בקרב ציבור אוהדי ופרשני הכדורגל היא שאותה רפורמה מפורסמת של מישל פלאטיני - ניפוח היורו מ-16 ל-24 נבחרות (44% מכלל הנבחרות המתחרות תחת המעטפת האירופית) - בהכרח תפגום באיכות של צרפת 2016. זה כבר לא יהיה הטורניר הקצר, המסחרר, הדחוס בנבחרות השמנת של היבשת שהתרגלנו לראות באליפויות אירופה הקודמות.

דרך אחת טובה לבדוק את הטענה הזאת, לאחר שרשימת 24 הנבחרות נסגרה אתמול (ג') סופית עם סיום משחקי הפלייאוף - היא באמצעות בחינת איכותן המקצועית של שמונה הנבחרות בעלות הניקוד הכי נמוך בדירוג אופ"א שהצליחו להעפיל לטורניר, שיתקיים בין ה-10 ליוני ל-10 ביולי. כלומר, אותן נבחרות "חדשות", שכביכול לא היו אמורות להיות חלק מאליפות אירופה מצומצמת של 16 נבחרות.

מדד האיכות שלנו יבדוק כמה שחקנים המועסקים בחמש ליגות הכדורגל הבכירות באירופה - אנגליה, גרמניה, איטליה, ספרד וצרפת - הוזמנו לסגלים של הנבחרות ה"חדשות" לצורך משחקי הפגרה הבינלאומית שהסתיימה אמש (חלק מהנבחרות שיחקו בפלייאוף, האחרות קיימו משחקי ידידות). התוצאות: הנבחרות הללו הציגו לראווה 51 שחקנים מחמש הליגות הבכירות - 35 מהפרמיירליג האנגלית (מתוכם 11 מנבחרת וויילס ו-15 מאירלנד); 6 מהסרייה A האיטלקית (3 בנבחרת סלובקיה, 3 באלבניה); 5 מהבונדסליגה הגרמנית (2 הונגריה, 2 טורקיה, 1 סלובקיה); 3 מהליג 1 הצרפתית (2 אלבניה, 1 איסלנד); ו-2 נוספים מה-לה ליגה הספרדית (1 טורקיה, 1 הונגריה). לכל הנבחרות "החדשות" יש נציגים בליגות הבכירות, כאשר הנבחרת לה הכי מעט כאלו היא איסלנד - עם שני נציגים.

בהערת שוליים, נציין כי מי שמנסה לחפש סיבות לכישלונות הישראלים יכול אולי למצוא אותן פה: רק ישראלי אחד משחק בעונת 2015/16 באחת הליגות הבכירות (או יותר נכון רשום בסגל) - אלמוג כהן בבונדסליגה - והוא אפילו לא זומן לנבחרת של גוטמן בשלוש השנים האחרונות.

בכל אופן, הנבחרות "החדשות" יוסיפו כ"א ליורו 2016, בהנחה והסגלים שלהן כיום יהיו דומים לאלו שהן יציגו בטורניר בקיץ - ממוצע של 6.4 נציגים מהליגות בכירות. כהשוואה, אל יורו 2012 נשלחו מהליגות הבכירות סך של 203 שחקנים (75 מהפרמיירליג, 44 מהבונדסליגה, 30 מהסרייה A, מ-הלה ליגה 32 ומהליג 1 סך של 22) - ממוצע של 12.7 נציגים לנבחרת. אבל הנתון היותר קריטי: שמונה הנבחרות בעלות דירוג אופ"א הנמוך יותר מבין ה-16 ששיחקו ביורו 2012 - שלחו בממוצע 10.5 שחקנים מהליגות הבכירות אל הטורניר. המסקנה הבלתי נמנעת: האיכות הכללית של היורו הקרוב אכן תיפגם במידה לא מבוטלת, עקב השתתפות הנבחרות "החדשות". הן גורמות, באופן מובהק - לירידה באחוזים היחסיים של כוח העבודה הבכיר שלוקח חלק בטורניר.

עוד נתון ששווה לשים לב בהקשר של שמונה הנבחרות "החדשות": עבור חמש מהן - איסלנד, צפון אירלנד, וויילס, אלבניה וסלובקיה - ההופעה בצרפת בקיץ תהיה הראשונה שלהן בהיסטוריה באליפויות אירופה; עבור אחת נוספת - הונגריה - זו תהיה ההופעה הראשונה ב-44 השנים האחרונות (טורקיה העפילה לאחרונה ב-2008, אירלנד ב-2012). כך שלא מדובר כאן על נבחרות שמורגלות במעמדים הללו, במה שעשוי לפגום ביכולת שלהן.

2. מעבר להידרדרות באיכות השחקנים היחסית - הדבר הכי גרוע ביורו המורחב הוא השיטה. 20 משחקים יתווספו לטורניר בשל הגדלתו (51 במקום 31), כאשר שלב הבתים יהווה את ליבת הטורניר, עם 36 משחקים; הבעיה היא שמתוך 24 הנבחרות שישתתפו בשלב הזה - 16 יעפילו לשלב הבא. מה שמבטיח מעט מאוד מתח, דרמות או סנסציות.

מצד שני - נוקאאוט שמתחיל כבר משמינית גמר ולא רק ברבע כפי שהתרגלנו - אמור לתת פינאלה לא רע לכל האירוע.