רמי לוי מחליף את מעדניות הנקניקים במחלקות דגים טריים

עד כה נסגרו מעדניות נקניקים בכמחצית מ-34 מסניפי רשת השיווק, ומחלקות דגים נפתחו ב-5 סניפים

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

רשת רמי לוי שיווק השקמה מתייעלת: ל"גלובס" נודע כי הרשת סוגרת את כל מעדניות הנקניקים. ההחלטה התקבלה עוד קודם להודעה של ארגון הבריאות העולמי (WHO), לפיה מוצרי הבשר המעובד מכילים חומרים מסרטנים.

ההחלטה לסגור את המעדניות היא תוצר של מהלך התייעלות ברשת, וכן של רצון לפתוח מחלקות לדגים טריים. מעדניות הנקניקים סובלות מעלות תפעולית גבוהה יחסית, בשל הצורך באנשי שירות והפחת על המוצרים.

עד כה נסגרו המעדניות בכמחצית מ-34 מסניפי הרשת, ומהלך הסגירה יושלם בסוף הרבעון הראשון של 2016. את מעדניות הנקניקים יחליפו מוצרי נקניק ארוזים, שיספקו היצרנים לרשת.

במקביל פותחת הרשת מחלקות לדגים טריים, צעד שלאורך השנים נמנע רמי לוי, בעל השליטה ברשת, מלנקוט בשל התפעול המורכב של המחלקות, ובשל הצורך בכוח-אדם מקצועי החסר בשוק. עד כה פתחה הרשת מחלקות דגים ב-5 סניפים - בקריית שמונה, בכפר-סבא, באשקלון, באשדוד ובבית"ר; ועד סוף השנה היא תפתח מחלקה גם בסניף הישפרו במודיעין.

לדברי לוי, עד מחצית השנה הבאה יהיו מחלקות דגים בכל חנויות הרשת. "לקוח שקונה דגים טריים רוצה שירות. הבעיה הכי קשה בתחום היא העובדים, ולכן הכיוון שלנו הוא למכור בחלק מהסניפים דגים טריים ארוזים, שייארזו עבורנו בבית אריזה ביפו".

מי שתספק את עיקר הדגים לרשת רמי לוי היא חברת לב ים חקלאות ימית, שרשת רמי לוי מחזיקה ב-10% ממניותיה. את החברה הקים רופא העיניים ד"ר שמואל לוינגר, המחזיק ב-50% ממניותיה, יחד אם אחיינו, איתי לוינגר, המשמש כמנכ"ל החברה ומחזיק ב-20% מהמניות. בחברה שני שותפי מיעוט נוספים.

הלוינגרים מחזיקים במקביל במלוא המניות של חברת לב ים שיווק, המייבאת ומשווקת דגים קפואים במקביל לשיווק דגים טריים לקמעונאים, והיא זו שתשווק גם את הדגים הטריים לרמי לוי.

לב ים חקלאות ימית מגדלת דגי דניס בחוות דגים בים במכמורת, והיא שכרה באחרונה 1,500 דונם נוספים לגידול דגים מהקיבוצים בית השיטה וחמדיה, שבהם החלו כבר בגידול דגים מסוג אמנון, בורי, מוסר וקרפיון. לדברי לוי ולוינגר, החברה תספק את מלוא התצרוכת של רשת רמי לוי לדגים מסוגים אלה.

פערי מחיר של פי 2 ויותר

מבדיקה שערך אתר פרייסז עבור "גלובס" עולה כי טווח המחירים שבו נמכרים דגים טריים בארץ רחב במיוחד, עד כדי עשרות אחוזים אפילו בין סניפים שונים של אותה הרשת.

בארבעה מתחמים שנבדקו, נמצא המחיר הנמוך ביותר לפילה סלמון - 59.9 שקל לק"ג - בסניף קריית אתא של רשת מחסני השוק ובסניף YOU ביד-אליהו תל-אביב. לעומת זאת, במגה בעיר כפר-סבא נמכר פילה סלמון ב-98.2 שקל לק"ג, ואילו בשופרסל דיל שלום בתל-אביב במחיר של 108.1 שקל לק"ג; כך, הפער בין הזול ליקר הגיע ל-80%.

באמנון טרי, בין שני סניפים שונים של שופרסל דיל נמצא פער של 99%, כלומר מחיר כפול - 39.6 שקל לק"ג בסניף כנפי נשרים, לעומת 19.9 שקל לק"ג בבית-שמש.

גם בדגי דניס קיימים פערים גדולים - המחיר הנמוך נמצא במחסני להב בקריית אתא (36.6 שקל לק"ג, בהתניית קנייה), דרך מחיר של 49.9 שקל לק"ג בויקטורי בתל-אביב, ועד לרף המחירים הגבוה של 77.9 שקל לק"ג ברמי לוי כפר-סבא ו-89.2 שקל לק"ג בשופרסל דיל בתלפיות ירושלים. הפער בין הזול ליקר הגיע כאן ל-143%, ובנטרול המבצעים - ל-79%. לדברי רמי לוי, המחיר באתר אינו מעודכן והדניס נמכר בכל הסניפים הרלונטיים במחיר של 49.90 שקל לק"ג, ובקנייה של מעל 100 שקל ברשת הוא נמכר ב-24.90 שקל לק"ג - מוגבל לעד 2 ק"ג.

פערים של עשרות אחוזים במחירי הדגים הטריים
 פערים של עשרות אחוזים במחירי הדגים הטריים

בשיחה עם "גלובס" מאשים שמואל לוינגר את הרשתות במחירים הגבוהים של הדגים בארץ. "יש מקום להוזלה של מחירי הדגים, כי פער המחירים אינו גדול אצל החקלאי או המשווק אלא ברשתות השיווק. הפער בין המחיר לחקלאי למחיר לצרכן - ענק. כחקלאי אני מוכר 1 ק"ג אמנון גדול ב-11-12 שקל, פלוס מע"מ, ואמנון קטן בשקל פחות. חברת השיווק לוקחת עוד 1-2 שקל לק"ג, וכל יתר הפער עד למחיר לצרכן נוצר ברשתות".

- כשמוכרים לנו ברשת שיווק דג אמנון ב-30 שקל לק"ג, זה מחיר כפול?

"נכון, ואפילו משולש. מי שמקפיץ את המחירים אלה הרשתות".

- בכמה אתה מוכר דניס?

"החקלאי מוכר דניס מ-28 שקל לק"ג לדג קטן ועד ל-36 שקל לק"ג לדג ענק. הדלתא של חברת השיווק היא 1-2 שקל לק"ג. לדעתי, הרווח הגולמי של רשתות השיווק לא צריך לחרוג מ-15%-20%. מעל זה, זה לא הוגן. הרווח הגולמי של החקלאי ושל המשווק הוא לא יותר מ-7%-8%".