נ"י טיימס נגד יחס מיוחד לפולארד: אינו מרגל אלטרואיסטי

במאמר מערכת מודה העיתון כי גם ארה"ב מרגלת בישראל, אבל פולארד הוא "תחמן לא אמין שניסה למכור סודות לא רק לישראל אלא גם לפקיסטאן, דרום אפריקה ומדינות אחרות תמורת בצע-כסף"

ניו יורק טיימס / צילום: רויטרס
ניו יורק טיימס / צילום: רויטרס

במאמר מערכת, יוצא היום (ב') "ניו-יורק טיימס" נגד מתן יחס מיוחד לג'ונתן פולארד, ששוחרר בסוף השבוע מכלא בקרוליינה הצפונית לאחר שריצה 30 שנות מאסר בגין ריגול למען ישראל. על פי תנאי השחרור, יהיה פולארד נתון לפיקוח של קצין מבחן במשך 5 שנים. נאסר עליו לבקר בישראל (או בכלל לעזוב את ארה"ב) ללא היתר מיוחד והוטלו על מגבלות נוספות.

תומכי פולארד בישראל ובארה"ב פתחו בקמפיין שנועד לשכנע את השלטונות להקל את תנאי השחרור ולאפשר לו לחיות בישראל. במקביל עתרו פרקליטיו ביום ו' לבית משפט פדרלי בניו-יורק בדרישה להקל על תנאי שחרורו מפני שהם מכבידים שלא לצורך ובלתי חוקיים. ה"טיימס" יוצא נגד הקמפיין והעתירה.

"מבחינת תומכיו הנלהבים בישראל ובארה"ב, פולארד הוא גיבור שניסה להגן על בעלת ברית אמינה והם רוצים שיותר לו לעלות לישראל", נאמר במאמר המערכת. "... (אך) ממשל אובמה אינו מגלה שום נטיה להניח לו לצאת וכך צריך להיות. פולארד הפר באופן חמור את חוקי ארצו ומעל באמונה".

"בהתחשב במצב היחסים בין ארה"ב לישראל, חשוב שיובהרו הסיבות לסירוב לשחרר את פולארד", מציין העיתון. "טיעון מרכזי של תומכיו הוא, שפולארד, כיהודי, היה מודאג מכך שסוכנויות מודיעין אמריקאיות לא חלקו מידע חשוב עם ישראל. אין זה סוד שארה"ב מרגלת אחר בעלות בריתה ואלה מרגלות אחריה. בשנה שבה הודה פולארד באשמה, הרשיע בית-משפט בישראל קצין מודיעין בצה"ל, יוסף עמית, בריגול למען ארה"ב ומדינה נוספת באירופה, ששמה לא נמסר, ודן אותו ל-12 שנות מאסר (הוא שוחרר ב-1993)".

"אבל הנראטיב שפולארד הוא מרגל אלטרואיסטי הוא חסר שחר", אומר ה"טיימס". "על פי האישומים נגדו, פולארד מצטייר כתחמן לא אמין, שניסה למכור סודות לא רק לישראל אלא גם לפקיסטאן, דרום-אפריקה ומדינות אחרות תמורת כסף, וישראל אכן שילמה לו הרבה. עובדות רבות נותרו עלומות מפני שפולארד הודה באשמה ולא נערך משפט. אבל העובדות שידועות אינן מצדיקות שיוענק לו יחס מיוחד".