רוסיה פותחת את השערים לעוף הישראלי ומוצריו

זו הפעם הראשונה שישראל מייצאת לשוק הרוסי תוצרת חקלאית מן החי

עופות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
עופות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

שביעות-רצון במשרד החקלאות מהחלטת השירותים הווטרינריים ברוסיה להתיר יבוא של עופות מישראל. מדובר במוצרי בשר עוף שנמצאים תחת פיקוח של השירותים הווטרינריים בישראל.

יצוא העופות ומוצרי העוף לרוסיה צפוי להתחיל בשבועות הקרובים. זו הפעם הראשונה שישראל מייצאת לשוק הרוסי תוצרת חקלאית מן החי.

לפני שהרשויות ברוסיה התירו יבוא של מוצרים אלה מישראל, קיימו השירותים הווטרינריים במדינה בדיקה מקיפה שנמשכה כ-4 שנים; במסגרת הבדיקה נבחנו תהליכי הפיקוח הנהוגים בישראל על תוצרת מן החי, ונבחנה העמידות של מוצרים, לרבות היבטים בבטיחות המזון, היגיינה ותהליכי הייצור.

במשרד החקלאות אמרו היום (ב') ל"גלובס" כי כללי הפיקוח על יבוא של מוצרים מן החי הנהוגים ברוסיה דומים לאלה שנהוגים בישראל וברוב מדינות המערב.

במשרד החקלאות התקשו היום להעריך את היקף היצוא הצפוי של עופות לרוסיה. לדברי הגורמים שעמם שוחחנו, חלק ניכר מהעופות שייוצאו לרוסיה יופנה לקהילה היהודית שם.

הווטרינר הראשי ליבוא וליצוא בשירותים הווטרינריים במשרד, ד"ר שלמה גראזי, אמר כי החלטת השירותים המקבילים ברוסיה מהווה תעודה של כבוד לפיקוח הישראלי על תוצרת מן החי. "סחר חוץ חשוב מאוד לפיתוח הכלכלה של ישראל, וההחלטה של רוסיה להתיר יבוא של מוצרים מישראל מוכיחה שוב את טיב הבדיקות המוקפדות שאנו עושים בשווקים בכל יום", אמר ד"ר גראזי.

גם שר החקלאות, אורי אריאל, מרוצה מהחלטת הרוסים: "קיימת חשיבות רבה בהרחבת יצוא בשר העוף מתוצרת ישראל לרוסיה. הדבר ירחיב ויעמיק את שיתוף-הפעולה החקלאי בין שתי המדינות ויחזק את הכלכלה שלנו. החלטת הרוסים מהווה דוגמה נוספת לפעילות הממשלה לפתוח את היצוא למדינות נוספות - על רקע החרם של האיחוד האירופי". נזכיר כי החרם של האיחוד מדבר על סימון של מוצרים מהשטחים.

רוסיה מצטרפת לעשרות מדינות שאליהן ישראל כבר מייצאת מוצרי עוף מעובדים; בין השאר מדובר בארה"ב, קנדה ודרום אפריקה. משרד החקלאות מסר כי ישראל מייצאת מדי שנה כ-2,300 טונות של עוף מעובד למדינות האיחוד האירופי, כ-1,045 טונות לקנדה ולארצות-הברית וכ-9 טונות בשנה לדרום אפריקה. חלק הארי של המוצרים מופנה לקהילות היהודיות במדינות אלה.