y&r ישראל ושמעוני-פינקלשטיין-ברקי במו"מ למיזוג

אם המהלך יתממש, ייווצר משרד בסדר גודל של אחד מ-10 המשרדים הגדולים ■ דודי שמעוני רכש לאחרונה חזרה מקבוצת הפרסום הבינ"ל FCB את מניותיו, והוא כעת הבעלים היחיד של המשרד שלו

מגמת הקונסולידציה בענף הפרסום נמשכת: ל"גלובס" נודע כי משרדי הפרסום y&r ישראל ושמעוני-פינקלשטיין-ברקי במשא-ומתן על מיזוג בין הצדדים.

מדובר במהלך שאם יתממש ייצר משרד בסדר גודל של אחד מ-10 משרדי הפרסום הגדולים. בשלב זה לא סיכמו הצדדים על הפורמט המדויק שבו יתבצע המהלך - החלפת מניות או מודל אחר.

משרד הפרסום y&r ישראל הוא בבעלות מלאה של y&r העולמית השייכת לקבוצת אינטרפבליק. שמעוני-פינקלשטיין-ברקי מכר בעבר מניות לסוכנות FCB מקבוצת אינטרפבליק.

העובדה ששני המשרדים שייכים לשתי קבוצות פרסום שונות יכול היה לכאורה בעייתי, אך ל"גלובס" נודע כי לפני חודשים ספורים רכש דודי שמעוני, מבעלי המשרד, חזרה את המניות שהיו בידי הסוכנות הבינלאומית. כעת, מלוא הבעלות של המשרד נמצאת בידיו. המשמעות היא שמדובר בשני משרדים שמלוא הבעלות עליהם נמצאת ביד אחת - מה שאמור להקל על העסקה.

מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי היקף הפרסום של y&r ישראל עמד ב-2014 על כ-60 מיליון שקל, מה שהציב אותם במקום ה-16 בדירוג המפרסמים הגדולים. את המחצית הראשונה של השנה סיים המשרד עם היקף פעילות של כ-27.8 מיליון שקל.

שמעוני-פינקלשטיין-ברקי אינו נמנה עם 20 המשרדים הגדולים. על-פי הערכות, בחיבור של כל פעילויות המשרד, ההיקף שלו עמד על כ-50 מיליון שקל ב-2014. לשני המשרדים אין כמעט לקוחות מנוגדים, מה שאומר שאם המיזוג ייצא לפועל, הם יוכלו לשמור כמעט על מלוא הפעילות.

ניסיונות קודמים למיזוג

עבור y&r ישראל אין זאת הפעם הראשונה בו הוא מנסה לפעול למיזוג אסטרטגי כדי לזרז את הליך הצמיחה של המשרד. כזכור, המשרד במתכונתו הנוכחית בנוי על יסודות מה שהיה פעם שלמור-אבנון-עמיחי - משרד הפרסום שהתרסקותו הייתה מהמהדהדות שהיו בישראל. לאחר מספר מהמורות, בעיקר ניהוליות, התגבש למשרד צוות מוביל חדש המונה את אדם אבנון וגיא בר. המשרד התייצב, שיקם את תדמיתו ואף הצליח לגדול בשנה שעברה ב-8%.

עם זאת, בניגוד למשרדי פרסום אחרים בסדר הגודל שלו, ל-y&r ישראל יש היסטוריה, DNA וכוח-אדם של משרד גדול, כמו גם בעלים בינלאומיים, ולכן נראה כי קיימת שאיפה לעשות קפיצה משמעותית נוספת גם בהיקפים ולא רק בתדמית הנתפסת.

כפועל יוצא מזה ניהל המשרד בעבר יותר מפעם אחת שיחות למיזוג. שיחות מתקדמות התנהלו עם משרד הפרסום דרורי-שלומי, אך העסקה לא התממשה, ובסופו של דבר דרורי-שלומי התמזג עם ארועטי-ברמן.

בהמשך נבחנה האפשרות למזג את המשרד עם JWT, אף הוא מקבוצת WPP, אך בסופו של דבר המהלך לא קיבל את ברכתו של מרטין סורל, בעלי הקבוצה, שהטיל וטו על המהלך.

גם שמעוני-פנקלשטיין-ברקי ידע בשנים האחרונות עליות וירידות. למשרד הייתה אפיזודה קצרה בה נראה היה כאילו הוא הולך לעשות קפיצת מדרגה. היה זה לאחר צירופו של איש הקריאייטיב והאסטרטגיה קובי ברקי למשרד. ברקי הצליח להביא למספר זכיות בתחרות הפרסום של קאן, אך ההצלחות התדמיתיות לא תורגמו למספרים, ובהמשך גם ההישגים הקריאטיביים לא חזרו על עצמם.

בשנה האחרונה חווה המשרד משבר לא פשוט, לאחר שמשרד הפרסום פוגל-אוגילבי, עבורו רכש שמעוני מדיה, נקלע לקשיים כלכליים והותיר חובות של כ-5 מיליון שקל למשרד.

עם זאת, מבחינת ההתנהלות היומיומית דווקא רשם המשרד מספר הצלחות, כשהצליח לגייס תקציבים חדשים כמו ראלקו, איי דיגיטל והרץ.

הצדדים סירבו להגיב לידיעה.