פרשת אבו-חדיר: שני הקטינים הורשעו ברצח, הבגיר עדיין לא

(עדכון) - ביהמ"ש לא פסק בעניין יוסף חיים בן-דוד, לאור חוות-דעת לגבי כשירותו הנפשית לעמוד לדין ■ שני הנאשים הנוספים, קטינים ששמם אסור לפרסום, הורשעו בחטיפה ורצח הנער ביולי 2014 כנקמה על חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים

מוחמד אבו חדיר / צילום: רויטרס
מוחמד אבו חדיר / צילום: רויטרס

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה הבוקר (ב') את הכרעת הדין בעניינו של יוסף חיים בן-דוד, הנאשם המרכזי בחטיפה וברצח של מוחמד אבו-חדיר, בשל חוות-דעת נפשית בעניינו שהתקבלה באחרונה.

שני הנאשמים האחרים, קטינים ששמם אסור לפרסום, הורשעו בחטיפה וברצח הנער ביולי 2014, בתגובה לחטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים גיל-עד שאער, איל יפרח ונפתלי פרנקל חודש קודם לכן.

טרם הכרעת הדין אמר אביו של הנער מוחמד אבו-חדיר כי חשש מההחלטה. "לא ישנתי בלילה מפחד שיזכו אותם", אמר חוסיין. "אם הם היו יוצאים זכאים, בית המשפט היה הופך להבל-הבלים", הוסיף, והדגיש כי "הייתה לו הרגשה לא טובה" לפני החלטת בית המשפט.

יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג מהמחנה הציוני, כתב לפני ההכרעה כי מדובר בהחלטה מכוננת. "בדקות הקרובות יינתן פסק הדין של רוצחי הנער הערבי אבו-חדיר, ששרפו אותו חי. זהו מבחן עליון של מערכת המשפט והדמוקרטיה שלנו - הרוצחים הם אויבי המדינה", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. "רצח בדם קר של אדם בגין היותו ערבי הוא פשע חמור במיוחד נגד היהדות ונגד הדמוקרטיה. חובה עלינו להעמיד סכר נגד הגזענות ונגד השנאה, גם ובמיוחד בימים אלה".

שפכו דלק לפיו של אבו-חדיר - והציתו אותו בחיים

משפטם של השלושה נפתח ביולי 2014. לפי האישום, הם הלמו בראשו של אבו-חדיר ושרפו אותו בעודו בחיים, כנקמה על חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים בגוש עציון חודש קודם לכן. גופתו של אבו-חדיר נמצאה ביער בירושלים.

קו ההגנה של הסנגורים היה כי בן-דוד מההתנחלות אדם, שהיה אז בן 29 ונחשב לרוח הפעילה מאחורי החטיפה והרצח, לא היה כשיר נפשית בעת ביצוע המעשים.

לפי כתב האישום, לאחר חטיפת הנערים יצאו השלושה, בהובלת בן-דוד, לאיתור קורבן לצורך "פעולת נקם", זאת לאחר שרכשו דלק בתחנה צפונית לירושלים. סמוך לשעה 3:00 בלילה הם הבחינו בנער אבו-חדיר בשכונת בית חנינא. לאחר שווידאו כי מדובר בערבי, הם חטפו אותו והכניסו אותו בכוח אל מכוניתם, תוך שהוא מנסה להתנגד.

בשלב זה קרא בן-דוד לאחד הקטינים "תגמור אותו", והאחרון חנק את אבו-חדיר בעזרתו של הקטין הנוסף, כשהם בתוך המכונית. השלושה נסעו ליער בירושלים, וכשהגיעו למקום החל בן-דוד לבעוט באבו-חדיר, שהיה מחוסר הכרה, תוך שהוא צועק את שמות שלושת הנערים שנחטפו. ביחד עם אחד הקטינים הוא שפך את הדלק שרכשו קודם לכן לפיו של אבו-חדיר, ובן-דוד הצית אותו עד שנשרף.

השלושה נמלטו מהמקום, שרפו את חפציהם האישיים, ושבו לביתו של בן-דוד בהתנחלות אדם.