ייצוגית ב-13 מיליארד ש' נגד חב' הסלולר: "משלמים פי 40"

בבקשה לייצוגית נגד פלאפון, סלקום ופרטנר נטען כי תעריפי השיחה בכרטיסי החיוג נותרו גבוהים מאוד גם לאחר הרפורמה בסלולר, ובמשך 20 שנה מחירם לא ירד ולו באגורה

"בעלי כרטיס חיוג (pre-paid) לשירותי סלולר של פלאפון, סלקום ופרטנר - שלרובם אין יכולת להחזיק כרטיס אשראי, כמו למנויים 'רגילים' - משלמים על דקת שיחה פי 40 ממה שמשלם מנוי 'רגיל'"- כך טוענים שני בני זוג, שהגישו לאחרונה בקשה לתביעה ייצוגית נגד 3 החברות התקשורת הגדולות בישראל לבית המשפט המחוזי מרכז. 

השניים העמידו את הסעד הכספי לחברי הקבוצה בתביעתם בגובה של לא פחות מ-13 מיליארד שקל.

רון רונלד טנה, אדם בשנות ה-50 לחייו, נקלע למשבר כלכלי לפני 25 שנים. לפיכך, אין לו חשבון בנק מלבד חשבון בבנק הדואר אשר אינו מאפשר לו קבלת אשראי וכרטיסי אשראי (חלק ממדיניות הבנק). טנה הכיר את אוולין סלקפ, עובדת זרה אשר הגיעה לישראל כחוק, והשניים התאהבו.

מכוח היותה עובדת זרה, סלקפ מנועה לפי חוק לפתוח חשבון בבנק כלשהו, למעט בבנק הדואר, וכן מנועה מלקבל כרטיס אשראי.

השניים מסבירים בבקשה לייצוגית כי בהיעדר כרטיס אשראי הם אינם רשאים להימנות כמנויים על שירותי הסלולר של פלאפון, סלקום ופרטנר, והם יכולים לעשות זאת רק באמצעות מערכת pre-paid, קרי, רכישת כרטיסי חיוג משולמים מראש, אשר אצל כל אחת מהחברות מכונה בשם אחר, "ביג-טוק"
(בפרטנר), "טוקמן" (בסלקום) ו"איזי" (בפלאפון). 

עוד מציינים השניים כי הן פרטנר והן סלקום שולטות יחד בכ-80% משוק כרטיסי החיוג (ביחס שווה), ואילו פלאפון שולטת ב-20% הנותרים.

טנה וסלקפ טוענים כי בשל העובדה שאינם יכולים להימנות כמחזיקי כרטיס אשראי, החברות מנצלות זאת, והם נדרשים לשלם עבור דקת שיחה סכומים גבוהים - הרבה יותר ממנויי החברות ה"רגילים".

"מחישוב אריתמטי פשוט עולה כי עלותה של דקת שיחה ללקוחות הנתבעות שאינם נמנים על מסלולי ה-pre-paid היא כ-3-4 אגורות בלבד. כך גם החבילות הזולות מציעות, בין היתר, שליחה חינם של כ-1,000 מסרונים וכן נפח גלישה המיועד לשימוש בטלפונים חכמים", צוין בתביעה.

אלא שלדברי השניים, כרטיסי החיוג הנמכרים אינם כוללים שירותי גלישה באינטרנט. לכן, כדי ליהנות משירות זה, הם נאלצים לרכוש "זמן אוויר" נוסף.

"במשך למעלה מ-15 שנים", מציינים השניים בתביעה, "עומד המחיר לדקת שיחה במסלולי ה- pre-paid בממוצע 1.20 שקלים לדקת זמן אוויר ו-70 אגורות עבור כל מסרון!". 

בני הזוג מתלוננים כי ההבדל במחירי השיחה בין החברות השונות הוא מספר בודד ולא השתנה מעולם, "גם לא לאחר רפורמת כחלון אשר הפחיתה דרמטית את עלויות השיחה ושליחת המסרונים. ההפרש לרעת חברי הקבוצה בין המחיר לדקת שיחה שמשלם בעל כרטיס חיוג הוא בין 3,000% ל-4,000% או בין פי 30 או 40".

לדבריהם, כרטיסי החיוג מאופיינים בקרטל של 3 החברות, כאשר על אף הרפורמה והורדת המחירים בתחום הסלולר, תעריפי דקות השיחה בכרטיסי החיוג נותרו גבוהים מאוד, ובמשך 20 שנה מחירם לא ירד "ולו באגורה".

"מדובר באזרחים מוחלשים, חסרי כל כושר מיקוח מול הנתבעות, אשר בשל מצבם רוכשים כרטיסי חיוג בסכומים שנעים בין 60-90 שקל, המשווקים באופן אגרסיבי על-ידי הנתבעות באמצעות פיצוציות ובבנק הדואר".

גובה הסעד הקבוצתי שהתבקש עומד, כאמור, על כ-13 מיליארד שקל, והסעד האישי שהתבקש עבור כל אחד מהם עומד על 27 אלף שקל.

השניים מיוצגים בידי עו"ד ליאור לב.