מנכ"ל ynet: הצפיות בפרסום בווידיאו עלו, אבל ההכנסות לא

מנכ"ל וואלה, אילן ישועה: "מוקדם לקבוע אם ההשקעה שלנו באולפן השקוף משתלמת" ■ מנכ"ל מאקו, אורי רוזן: "תוכניות האולפן של וואלה ו-ynet מזכירות לי את 'ערב חדש'"

אבי בן-טל-ynet אילן ישועה-וואלה אורי רוזן-מאקו/ צילום: עודד קרני
אבי בן-טל-ynet אילן ישועה-וואלה אורי רוזן-מאקו/ צילום: עודד קרני

בתקופה האחרונה נרשם שינוי דרמטי בענף האינטרנט הישראלי, כשאתרי התוכן המובילים שילבו ידיים ביחד כדי לנסות ולהביא יותר תקציבי פרסום לדיגיטל הישראלי. באמצעות חברת ארטימדיה, חברו האתרים לרשת פרסום אחת שמבוססת על אלגוריתמים שקובעים את המחיר לפרסום.

"עד היום היינו עולם שלישי, והגיע הזמן שנפסיק. זה היה ברור לכולם שזה צריך לקרות ולא קרה בגלל קרבות יהודים ומלחמות אגו טיפשיות", הסביר היום (ג') מנכ"ל מאקו, אורי רוזן, במסגרת פאנל בכנס של חברת ארטימדיה, שהפגיש את המנכ"לים של אתרי התוכן המובילים בישראל, לצד חברות רכש המדיה המובילות.

שילוב הכוחות עם ארטימדיה נועד, בין היתר, גם להילחם על תקציבי פרסום בווידיאו גדולים יותר מתוך נתח של 150-200 מיליון שקל בשנה, כש-66% ממנו הולך היום ליו-טיוב ולפייסבוק.

מנכ"ל וואלה, אילן ישועה, הוסיף על דברי רוזן ואמר: "היה פה כשל שוק, וזה הגיע סוף-סוף לישראל. בא מישהו ומוכן להשקיע ולהקים משהו שלא המציאו פה ושקיים בכל העולם".

ירידה בהפקות המקור

מנכ"ל ynet, אבי בן-טל, הפתיע ואמר כי "הווידיאו הוא מנוע צניחה. עלות ייצור הווידיאו לעומת טקסט הוא הרבה יותר גבוה. יש קונטרול, יש מגישים, יש תחקירנים, יש הפקה. זו אופרציה שונה לגמרי ממה שהאינטרנט הורגל אליו.

"הבעיה היא שלצערי צפיות הווידיאו הלכו וגדלו, אבל ההכנסות לא גברו בצידן. רוב הכסף הלך ליו-טיוב, ולאחר מכן הוא פנה לפייסבוק, שהפך להיות שחקן דומיננטי בתחום הווידיאו. אני מקווה שבהמשך תהיה קורלציה בין הגידול בצפיות לגידול בהכנסות".

בן-טל התייחס גם להפקות מקור בעולם האינטרנט הישראלי. "הייתה פה אבולוציה. לפני מספר שנים כל האתרים ניסו לייצר סדרות. אצלנו הייתה סדרה כמו 'פיני', גם בוואלה ניסו לייצר. אבל לדעתי התפכחנו. אני לא רואה מישהו שהולך להשקיע 4-5 מיליון שקל בייצור סדרה אינטרנטית. בפועל, כל אחד מהאתרים מנסה לרכוב על השוטף עם חריגות מסוימות ולעשות מזה וידיאו".

בהקשר של השקעות בווידיאו באתרי התוכן, ישועה התייחס להקמה המתוקשרת והיקרה של האולפן השקוף במשרדי וואלה ואמר: "אי-אפשר להחליט אם זו השקעה משתלמת אחרי 8 חודשים. ימים יגידו. וידיאו זה תחום צמיחה, ובשביל וידיאו צריך תשתיות טכנולוגיות, אולפנים וכוח-אדם. מאז שהאולפן נפתח, והוא עדיין לא עובד בתפוקה מלאה, כמות האייטמים שהפקנו עלתה פי שלושה, וכמות צפיות הווידיאו עלתה פי שניים".

מנכ"ל מאקו, אורי רוזן, ניסה לעקוץ קצת את המתחרים ואמר כי "אצלנו במאקו אנחנו נשענים על תוכניות טלוויזיה אהובות של קשת - בעוד וואלה ו-ynet משקיעים עשרות מיליוני שקלים בהקמת אולפנים, שאסטרטגיית הווידיאו שלהם היא שדר שמשדר כמו לפני הרבה שנים. זה מזכיר לי את 'ערב חדש'. זה מביא למצב שבוואלה וב-ynet רואים את הווידיאו כמה שניות ורק מחפשים איך לעצור את הרעש, בעוד במאקו TV זמן הצפייה ארוך יותר".