איך ילמדו רפואה בעתיד? לסטודנטים ולמתכנתים הפתרונות

סטודנטים לרפואה ומתכנתים נפגשו בהאקתון בבאר שבע למציאת פתרונות לייעול לימודי הרפואה

צוותי ההאקתון / צילום: שי שמואלי
צוותי ההאקתון / צילום: שי שמואלי

עולם הרפואה צמא לטכנולוגיות חדשות שייעלו את דרכי הטיפול, אבל מתברר שגם בבתי הספר לרפואה ובשיטות ההוראה המסורתיות יש מקום רב לחדשנות וליצירתיות. בסוף השבוע האחרון (חמישי-שישי) נערך בפארק גב ים לתעשיות עתירות ידע בבאר שבע, סמוך לאוניברסיטת בן גוריון, האקתון לשיפור שיטות הוראת הרפואה, תחת השם: innovate2educate. באירוע לקחו חלק כ-150 משתתפים, בהם סטודנטים לרפואה, מרצים ומפתחים. הרעיון לאירוע גובש כמהלך של הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטה, במטרה לאתר כלי פיתוח לדור העתיד של אנשי מקצועות הבריאות והמחקר.

בתום 30 שעות בהן שקדו הצוותים על פיתוח הרעיונות, נבחרו שלושת הרעיונות הזוכים. במקום הראשון ובפרס בסך 5,000 שקל זכה הצוות שפיתח את-3D ANTOMY, מערכת אינטראקטיבית להוראת אנטומיה באמצעות תלת מימד. הנחת המוצא של המפתחים הייתה כי מערכות תלת המימד הקיימות שבהן נעזרים ללימוד אנטומיה, לא משולבות באופן אקטיבי במערכי הלימוד. באמצעות הפיתוח החדש, יוכל המדריך לערוך מבחן ושאלות על מודל תלת ממדי.

אופיר שיר-עז, סטודנט לרפואה בשנה שביעית, שנת הסטאז', שיזם את הרעיון, מסביר: "קורס אנטומיה מחולק למבחן עם שאלות ויש בו חלק מעשי של תרגולים. סטודנטים מגיעים לחדר דיסקציה (חדר הגופות) ואז חושפים בפניהם פיזית את האיברים. הבעיה היא שלפני התרגול הזה, הסטודנטים רק לומדים מאטלס אנטומיה מפורט, כך שהם נאלצים להגיע מדו-מימד של תמונה בספר, מיד לדבר האמיתי. בנוסף, בשנים הקליניות סטודנטים נחשפים לכלי דימות ונתקלים בקושי לחבר בין האנטומיה של שנה שלישית להדמיה". כסטאז'ר לרפואה, עצם ההאקתון היה מבחינתו עולם חדש, "לפני כן בכלל לא הכרתי את המילה 'האקתון'", מודה שיר-עז, "לפתע מצאתי את עצמי מוקף מתכנתים ומהנדסים, אנשים מתחומים שונים, שמקדמים יחד רעיונות יצירתיים. הגעתי אחרי תורנות במיון, כלומר היו אלו עוד 26 שעות נטולות שינה. בסוף האירוע מצאתי עצמי עם חברים חדשים ועם רעיון מנצח".

במקום השני ובפרס של 3,000 שקל, זכה הצוות שפיתח את Sim 360 phone - מערכת המאפשרת לצלם סטודנטים עורכים סימולציות בכל מקום, באמצעות הסמארטפון, ולא רק בחדר ייעודי המצויד במצלמות. סרטונים אלה יועלו לפלטפורמה מיוחדת, שם יוכלו להיחקר בשיתוף כל הסטודנטים והמדריך. מיזם נוסף שזכה במקום זה, הוא Medetect - מערכת שמטרתה לזהות הידרדרות במצבו של מטופל, בצירוף המלצות לטיפול.

במקום השלישי ובפרס של 2,000 שקל, זכה הצוות שפיתח את MedQ - אפליקציית טאבלט המאפשרת לגשר על פערי שפה, אתגר שבו נדרשים לעמוד רופאים, ובעיקר סטודנטים לרפואה חסרי ניסיון עשיר. דנה הורביץ, סטודנטית לרפואה ממפתחי האפליקציה, מספרת: "אני סטודנטית שנה חמישית לרפואה, זו השנה הקלינית, וביומיום אני מרגישה שהתקשורת שלנו עם המטופלים היא חשובה במיוחד. כשאת עורכת ראיון רפואי, יש שאלות חשובות שמשתנות לפי התלונה, אבל לא תמיד ניתן להבין זאת או להגיד למטופל מה שצריך. באפליקציה ניתן לבחור שפת מטפל ושפת מטופל, ולבחור תלונה מתוך מבחר אפשרויות. אחרי שממלאים את התלונה העיקרית, נפתח סט של שאלות בשתי השפות. כרופאה, אני יכולה להציג אותן למטופל שבוחר בכל פעם את התשובה בשפתו". הורביץ מסבירה כי הזמן הקצר איפשר להם להציג מודל ראשוני, אולם בכוונתם להמשיך ולפתח את הרעיון. "בכוונה כתבנו את הכול בקוד פתוח. כרגע אנחנו עמוסים מאוד בלימודים, ונשמח שהמוצר הזה יתפתח, אם לא על ידינו אז על ידי מישהו אחר. לדעתי הצורך קיים במחלקות ובעיקר בחדרי מיון כשאין בהם מתורגמן".

ההאקתון התקיים במשרדי JVP Cyber Labs וזכה לתמיכת חברות פארק הה-ייטק בהן: JVP,  WIX, Wework, ו EMC. נותני החסות והשותפים באירוע הצטרפו לשורה של מנטורים מובילים מהתעשייה ומהאקדמיה שליוו את המתמודדים.

כאמור, את ההאקתון הובילו מרכז בנג'יס ליזמות וחדשנות בפקולטה לניהול ע"ש גלייזר שבאוניברסיטה, הפקולטה למדעי הבריאות, קהילת GDG באר שבע, ו-Tech7 - קהילת ההיי-טק של באר שבע והדרום בשיתוף אגף המחוננים והמצטיינים במשרד החינוך.

לדברי איתי קולס, ממיסדי Tech7: "קהילת ההיי-טק של באר שבע והדרום היא קהילה צעירה המתפתחת ללא הרף. כחלק מקהילה זו, אנו רואים חשיבות רבה בקידום היזמות והחדשנות". יואב צרויה, שותף ב-JVP Cyber Labs, הוסיף: "כמי שלקחו חלק פעיל בהקמתה של קהילת ההיי-טק של באר שבע והדרום, וכשותפים מרכזיים ביצירת האקו-סיסטם הייחודי הקיים בפארק ההיי-טק בבאר שבע, היה זה טבעי מבחינתנו לארח את ההאקתון, מתוך ידיעה כי באר שבע מייצרת הזדמנויות חשובות עבור תעשיית ההיי-טק, האקדמיה, הממשלה ויחידות הצבא, שהופכות את המקום למוקד יזמות".