דין אורן חזן כדין עמרי שרון

רבים אחרים זכו לאורך השנים לביקורת של מבקרי המדינה על גיוס הכספים בפריימריז

אורן חזן / צילום: אמיר מאירי
אורן חזן / צילום: אמיר מאירי

בנובמבר 2005 הורשע עמרי שרון בביצוע עבירות חמורות על חוק העונשין - בהן עבירה של שבועת שקר בפני מבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג ועבירות על חוק המפלגות.

במסגרת הסדר טיעון הורשע שרון בכך שהשיג עבור קמפיין הפריימריז לראשות הליכוד של אביו, ראש הממשלה המנוח אריאל שרון, תרומות בסכום של יותר מ-6 מיליון שקל שחרגו בהרבה מהמותר לקבל על-פי חוק המפלגות.

כן הורשע שרון בכך ששיקר למבקר גולדברג ואף סירב לגלות לו מה היו מקורות המימון של היועץ הפוליטי האמריקאי ארתור פינקלשטיין, אותו שכר מטה שרון במאי 2000. בעקבות ההרשעה נשלח שרון הבן ל-9 חודשי מאסר.

עמרי שרון אינו לבד. אהוד אולמרט, אהוד ברק, נעמי בלומנטל, ציפי לבני, שאול מופז - ומי לא - זכו לאורך השנים לביקורת חריפה של מבקרי המדינה לדורותיהם, ו/או לחקירות פליליות, בשל הפרות של חוק מימון הבחירות וגיוס כספים במהלך הפריימריז.

היום הצטרפו לאותה חבורה לא מכובדת של פוליטיקאים, שמבקר המדינה קובע כי הם "לא ניהלו את חשבונותיהם לפי הוראות החוק והנחיות מבקר המדינה", השרים נפתלי בנט, מירי רגב וגילה גמליאל, וחברי הכנסת חיים כץ, ניסן סלומינסקי, אראל מרגלית, איילת נחמיאס-ורבין, שמעון ריקלין, משה פייגלין ואורן חזן.

כפי שיותר מנרמז ביממה האחרונה בתקשורת, מי שמצבו הוא החמור ביותר מבין הפוליטיקאים המוזכרים בדוח, ושהביקורת נגדו אמורה לעבור אל המישור הפלילי, הוא ח"כ אורן חזן.

חזן, קובע המבקר, שיקר למבקר המדינה כשהגיש לו תצהיר לפיו לא היו לו הכנסות והוצאות במערכת הבחירות, למרות שהיו גם היו לו הוצאות הכרוכות בניהול מערכת הבחירות שעליהן לא דיווח. בהיעדר דיווח גם לא ניתן היה לערוך ביקורת על חשבונותיו.

המבקר יוסף שפירא מבהיר באופן שאפילו יועץ משפטי לממשלה יצירתי במיוחד לא יוכל לפרש לשני פנים כי חזן הפר את החוק, ויש להעמידו לדין בגין התנהגות זו.

שפירא אף חורג ממנהגו וטורח לצטט במלואו את הסעיף בחוק העונשין שאותו הפר לכאורה חזן ומציין מהו העונש הקבוע בגין הפרת הסעיף: "מבקר המדינה מוצא להדגיש כי בסעיף 239 לחוק העונשין נקבע כי המוסר ביודעין תצהיר שקר לפני מי שהוסמך לקבל את התצהיר - דינו מאסר 3 שנים. הגשת תצהיר שאינו אמת, כדרך שעשה המועמד (חזן), היא אפוא גם עבירה פלילית על כל המשתמע מכך", כותב שפירא בדוח.

ובמילים אחרות: דינו של חזן כדין עמרי שרון - או, להבדיל, כדינו של צחי הנגבי שהורשע במתן תצהיר שקר ועדות שקר בפרשת המינויים הפוליטיים.

הטיפול בח"כ הסורר חזן, החקירה הפלילית שכנראה תיפתח בעניינו ושאולי גם תביא להדחתו מהכנסת, הם חשובים. אבל אם דוח המבקר הנוכחי ייזכר רק כדוח שהביא לסיום הקריירה הפוליטית הקצרה והכושלת של ח"כ חזן - יהווה הדבר פספוס גדול של הדוח ולא יהלום את האינטרס הציבורי.

הביקורת החריפה של השופט שפירא על השר חיים כץ, למשל, שנקבע כי עשה שימוש במשאבי התעשייה האווירית לצורך הבחירות המקדימות; על השרה מירי רגב, ש-20% מהתרומות שעליהן דיווחה התקבלו בצורה של "ברטר" שעליה לא ניתן לפקח; או על שר החינוך נפתלי בנט, שנקבע כי הוא לא הפריד בין ההוצאות בבחירות המקדימות הפרטיות שלו לבין מימון הבחירות לכנסת של מפלגתו "הבית היהודי" - היא חשובה. חשובה לא פחות מהביקורת החריפה על חזן, שגם כך מסתובב במסדרונות הכנסת כ"חבר כנסת מת-מהלך".