המבקר: קנס של 30 אלף ש' לשר בנט על אי-סדרים כספיים

מבקר המדינה קובע כי יו"ר הבית היהודי קיבל בפריימריז תרומות בסכומים הגבוהים מהמותר בחוק ■ זהו דוח שני ברציפות שמוצא אי-סדרים כספיים בהתנהלותו של בנט ומטיל עליו קנס

נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר
נפתלי בנט / צילום: רוני שיצר

מבקר המדינה, יוסף שפירא, קנס את יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, ב-30 אלף שקל - כך עולה מדוח המבקר הנוגע להוצאות המתמודדים בפריימריז לראשות המפלגות המתפרסם היום (ד'). מדובר בדוח מבקר שני ברציפות שמוצא אי-סדרים כספיים בהתנהלותו של בנט ומטיל עליו קנס.

בבדיקה שערך מבקר המדינה נמצא כי הוצאותיו של בנט בפריימריז על תפקיד יו"ר הבית היהודי חרגו מתקרת ההוצאות המותרת. על-פי החוק, מתמודד בבית היהודי רשאי לגייס ולהוציא 1.4 מיליון שקל.

בנוסף נמצא כי יו"ר הבית היהודי קיבל תרומות בסכומים הגבוהים מעל למותר בחוק ולא ניהל את חשבונותיו על-פי הנחיות מבקר המדינה. לטענת שפירא, בנט גם לא צירף אסמכתאות בגין שירותים שקיבל במסגרת מערכת הבחירות.

מדיווחיו של בנט למבקר עולה כי הוצאותיו עבור הפריימריז הסתכמו בכ-1.2 מיליון שקל. 1.1 מיליון שקל מתוך הסכום שגייס שולמו עבור פרסומים

בתקשורת, ביצוע סקרים וניהול מסע הבחירות. מקורן של מרבית התרומות בחו"ל. בנט הסביר כי הכסף נועד לגייס קהל יעד רחב ולאו דווקא את חברי המפלגה הוותיקים, כדי לקדם את דמותו ותדמיתו וכן למנוע התמודדות של מועמדים נוספים לתפקיד בבחירות המקדימות. שפירא לא מקבל את טיעוניו של בנט, לנוכח העובדה שמולו לא התמודד אף מועמד לראשות המפלגה.

שפירא אף מותח ביקורת חריפה על המטרה שלשמה הוצא כספו של בנט. לדבריו, קהל היעד שאליו כיוונו רוב הפרסומים לא היה קהל המתפקדים למפלגה, אלא קהל יעד רחב וכללי דוגמת משתמשים בפייסבוק שהתעניינו בפוליטיקאים מהימין ומהמרכז, חיילי צה"ל וצעירים בני 25-18, וכי מנהלי מסע הבחירות ביקשו באמצעות הפרסומים לעודד קהל יעד זה להזדהות עם המפלגה ולהתפקד אליה.

הערה נמתחת גם על השימוש בכספי מסע הפרסום של השר בנט כמועמד בבחירות המקדימות כחלק מקמפיין המפלגה לבחירות לכנסת. על-פי הדוח, חלק ממסעות הפרסום בעמוד הפייסבוק של בנט שימשו להפצת מסרים גם לטובת המפלגה בקרב הציבור הרחב וגם לטובת מועמדים אחרים שהשתתפו בבחירות המקדימות לתפקיד חברי הכנסת מטעם המפלגה.

עוד נמצא כי קיימת זהות בין המסרים, הסיסמאות והסרטונים אשר ההוצאות בגינם נכללו בדוח הכספי של המועמד - לבין המסרים, הססמאות והסרטונים אשר נעשה בהם שימוש בתעמולת הבחירות של המפלגה בבחירות לכנסת.

בתשובתו למבקר המדינה השיב בנט כי "בכל העולם האינטרנטי הפנייה מתבצעת למעגל רחב הרבה יותר ממעגל היעד הקונקרטי. כך גם בבחירות מקדימות. המעגל שאליו מכוונת התעמולה הוא רחב מאוד, כמעט ללא הגבלה, על-מנת ש'ילכדו' בו מרבית חברי הגוף הבוחר".

גם בקרב חברים נוספים בבית היהודי נמצאו אי-סדרים כספיים חמורים שבגינם ייאלצו מתמודדים ברשימה להחזיר כספים לקופת המדינה. כך, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי, חויב להשיב 1,800 שקל בגין חריגה בהוצאות ובהכנסות מההתמודדות הקודמת; הח"כ לשעבר אבי וורצמן, שצפוי לחזור למשכן במקומו של ינון מגל, נקנס ב-12 אלף שקל לאחר שלא צירף אסמכתאות להוצאותיו; מנכ"ל המפלגה ניר אורבך, הבא בתור ברשימה לכנסת, ייאלץ להחזיר 1,000 שקל; ומי שיצא להגנתו של הח"כ המתפטר ינון מגל בימים האחרונים, חברו הקרוב שמעון ריקלין, שהתמודד בפריימריז אולם לא העפיל למקום ריאלי ברשימה, יחויב להשיב 1,500 שקל, לאחר שלא דיווח על מלוא הוצאותיו ולא העביר אסמכתאות.

בדוח הביקורת על המתמודדים לראשות המפלגות קונס מבקר המדינה גם את הח"כ לשעבר משה פייגלין בסכום של 10,000 שקל. מהדוח עולה כי הוצאות מערכות הבחירות המקדימות של איש מנהיגות יהודית שכבר עזב את הליכוד לאחר הפריימריז, הסתכמו ביותר ממיליון שקל - כאשר הגירעון שלו הגיע ליותר מ-400 אלף שקל. לדברי המבקר, פייגלין קיבל תרומות בסכום העולה על המותר ולא צירף אסמכתאות כנדרש.