פרטנר מאיימת בבג"ץ: לעצור פעילות לא הוגנת של גולן טלקום

מאיימת שאם בתוך 10 ימים משרד התקשורת לא יפעל נגד גולן טלקום, היא תעתור לבג"ץ על כך שהוא יושב בחיבוק-ידיים ■ "שעון החול אזל, והגיעה העת להתערבות במניעת פעילותה האנטי-תחרותית של גולן"

איציק בנבנישתי  / צילום: איל יצהר
איציק בנבנישתי / צילום: איל יצהר

חברת פרטנר מאיימת לעתור לבג"ץ נגד משרד התקשורת, וזאת במקרה שהמשרד לא יממש את חובתו ויפעל כנגד הפרות הרישיון של גולן טלקום. פרטנר שלחה את מכתבה היום (ה'), וזאת לקראת מועד בדיקת עמידתה של גולן טלקום בתנאי הרישיון בסוף השנה.

נדמה כי פרטנר החליטה להחריף את הטון כלפי המשרד ואינה מוכנה יותר לשבת בחיבוק-ידיים לנוכח מדיניות המשרד הן בשוק הסלולר והן בשוק הקווי, ולכן החליטה להגיב ולתת פומבי לפנייתה.

החברה כותבת כי "נוכח הסכנה הממשית הניצבת בפני התחרות בשוק הסלולר, לאחר חודשים רבים של חוסר מעש מצד משרד התקשורת, שעון החול אזל, והגיעה העת להתערבותו המהירה של משרד התקשורת לצורך מניעת פעילותה האנטי-תחרותית והבלתי הוגנת של גולן. בנסיבות אלה, גם הליך הבחינה שמקיים המשרד בנוגע לעסקת המיזוג של גולן וסלקום אינו יכול לשמש עילה לדחייה נוספת של הליכי הפיקוח האכיפה המתחייבים כלפי גולן".

פרטנר מבקשת להטיל את כל הסנקציות האפשריות על גולן, לרבות חילוט ערבויות ושלילת הרישיון, בהתאם לתנאי הרישיון; לשלול מגולן את התדרים שהוקצו לה במסגרת הרישיון (ובכלל זאת תדרי דור 4 ככל שאלה הוקצו לגולן), בשים לב לכך שמדובר במשאב ציבורי המצוי במחסור, ולהקצותם באופן שוויוני ליתר מפעילי הסלולר.

"ככל שלא יישלל רישיונה של גולן, הנכם מתבקשים לפעול במלוא התקיפות מול גולן על-מנת להבטיח כי זו תפרוס תשתית תקשורת בהתאם לחובת הכיסוי שנקבעה ברישיונה, ולעשות כן לאלתר".

החברה משגרת איום חד וברור ואומרת: "ככל שלא תפעלו כאמור לעיל בתוך 10 יום, תיאלץ מרשתנו (חברת פרטנר) לנקוט בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה כדי להגן על זכויותיה, לרבות באמצעות עתירה לבג"ץ".

בפנייה היא כותבת עוד כי "מזה חודשים ארוכים שבה ומתריעה פרטנר בפני משרד התקשורת אודות הפרותיה הבוטות של גולן טלקום את הוראות רישיונה, הפרות להן מודע היטב משרד התקשורת. במסגרת המכרז שבו זכתה התחייבה גולן לפרוס רשת תקשורת עצמאית ('חובת הכיסוי'). חובה זו עוגנה בהוראות הרישיון שניתן לגולן, ואף הוגדרה בהן כחובה מהותית. לצד חובה זו נהנתה גולן משורה של הקלות ינוקא ותמריצים, בשווי של מאות מיליוני שקלים. אלא שמזה זמן רב גולן אינה עומדת בחובת הכיסוי.

"גולן אף הגדילה לעשות, והחלה לפרק, כך ממש, על דעת עצמה ובניגוד גמור לתנאי רישיונה, את רכיבי הרשת שהוקמו על-ידה בעבר, פירוק שהחל, כך נראה, לאחר נקודת הבדיקה שהתקיימה בתחילת 2014, ולאחר שגולן כבר ניצלה את ההטבה שהוענקה לה במסגרת המכרז - וקיבלה מהמדינה החזר בסך 270 מיליון ששקל מסכום הערבות שהפקידה. אי-העמידה של גולן בחובת הכיסוי ופעולותיה המכוונות לפירוק הרשת שלה הן עובדות ידועות וגלויות.

"הדברים עולים באופן ברור גם מן הנתונים הרשמיים המתפרסמים על-ידי המשרד להגנת הסביבה, לפיהם בחודש דצמבר 2013 היו בבעלות גולן 822 אתרים סלולריים; בחודש ינואר 2015 מספר האתרים צנח ל-207; וכיום עומד מספר האתרים הסלולריים שבבעלות גולן על 71 בלבד. גולן נסמכת כיום אך ורק על הסדר הנדידה הפנים-ארצית שהותר לה, ועושה בו שימוש מופרז מעל ומעבר לתכלית המוגבלת שלשמה הוא נוצר.

"גולן, שקיבלה הקלות ינוקא במאות מיליונים על בסיס התחייבותה להקים תשתית סלולר עצמאית, אינה עושה שימוש בתדרים יקרי-הערך שהוקצו לה במכרז, ואלה מונחים כאבן שאין לא הופכין.

"כידוע, תדרי הסלולר היו מאז ומתמיד משאב מוגבל המצוי במחסור בישראל, ולפיכך המדינה מקצה משאב זה רק לגורם שהתחייב, בגיבוי ביטחונות מספקים, לעשות בתדר שימוש מושכל ויעיל, הממקסם את השימוש בו לטובת הציבור. בניגוד לכך, מפרה גולן ברגל גסה גם את חובת הניצול היעיל של תדריה, ומביאה לבזבוז משאב ציבורי נדיר המצוי במחסור חמור, באופן הפוגע ברווחת ציבור הצרכנים", טוענים בפרטנר.

החברה ממשיכה וכותבת כי "הפרות גולן את הוראות רישיונה אינן הפרות שוליות או קלות-ערך. מדובר בהפרות בוטות, מתמשכות ומכוונות, הפוגעות בליבת הפעילות אשר לשמה הוענק לגולן רישיונה במכרז. הפרות אלה מתבצעות על-ידי גולן בגלוי, תוך עשיית דין עצמי וזלזול פומבי בהוראות הדין והרישיון.

"באופן תמוה נמנע משרד התקשורת, מטעמים השמורים עימו, להפעיל את שלל סמכויותיו הקבועות בדין וברישיונה של גולן, אף שאלה נקבעו בדיוק למטרה זו - לאכוף על בעל רישיון את התחייבויותיו.

"גם פניותיה הרבות של פרטנר למשרד התקשורת לא זכו להתייחסות עניינית כלשהי מצד המשרד. מכאן שמשרד התקשורת אינו רשאי לשבת בחיבוק-ידיים במשך חודשים ארוכים ולהימנע מהפעלת סמכויות האכיפה, בוודאי כאשר מדובר בהפרה מהותית של הוראות שהמשרד עצמו קבע כתנאי לפעילותה של גולן. מדובר בהתנהלות אשר אינה עומדת בכללים בסיסיים של מינהל תקין", לדבריה.