ה-ECB חותך את ריבית הפקדונות ומאריך תוכנית רכישות האג"ח

(עדכון) הבנק המרכזי האירופי חתך את ריבית הפיקדונות למינוס 0.3% והודיע על הרחבה של תוכנית רכישות האג"ח עד מארס 2017 ■ אנליסטים: המשקיעים ציפו להגדלה של היקף רכישות האג"ח מעבר ל-60 מיליארד אירו בחודש

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

הבנק המרכזי האירופי הותיר היום (ה') את הריבית המרכזית על כנה, ברמה של 0.05% אך הודיע כי הוא מפחית את הריבית על הפיקדונות ב-0.1% לרמה שלילית של 0.3%. במסיבת העיתונאים שנערכה לאחר ההחלטה, הבנק המרכזי הודיע כי הוא מרחיב את תוכנית ההקלה הכמותית, במסגרתה הוא רוכש אג"ח בהיקף של 60 מיליארד אירו מדי חודש, בחצי שנה עד למארס 2017.

נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי אמר במסיבת העיתונאים כי במידת הצורך הוא ירחיב את תוכנית הרכישות מעבר למועד שנקבע ב-2017 וכי התוכנית תכלול מעתה גם רכישות של אג"ח ממשלתיות אזוריות.

ההחלטה של הבנק המרכזי מטלטלת את השווקים וככל הנראה המשקיעים לא מסופקים מהצעדים של ה-ECB. בשוק המט"ח, האירו, שנחלש לפני ההחלטה בכ-0.5% ל-1.05 דולרים לאירו, שפל של 7.5 חודשים, הפך את המגמה וכעת מזנק בכ-1.8% לרמה של כ-1.08 דולרים לאירו, שיא של כחודש. בורסות אירופה מחקו את העליות ונסחרות בירידות של עד כ-3%, בעוד החוזים העתידיים נסחרים בעליות.

פיטר בוקוואר, אנליסט השקעות ראשי בחברת Lindsey Group, הסביר את התגובה החריפה בשווקים וטען כי ככל הנראה המשקיעים התאכזבו שדרגי לא הגדיל גם את היקף רכישות האג"ח והותיר אותן בהיקף של 60 מיליארד אירו.

"מריו דראגי אמנם פעל בדיוק בהתאם להערכות המוקדמות שלנו אבל לשווקים זה לא הספיק", מציין אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות. "ההבטחות של דראגי בשבועות האחרונים להציג בדצמבר כלים מוניטאריים חדשים יצרו ציפייה בקרב המשקיעים להגדלה של תוכנית הרכישות. מכיוון שדראגי נמנע כרגע מלספק לשווקים את רצונם השווקים הגיבו בירידות חדות גם במניות וגם באג"ח ובהתחזקות האירו".

המטרה המרכזית של הבנק המרכזי במדיניות ההקלה הכמותית היא להמריץ את הכלכלה המדשדשת של גוש האירו, להחליש את המטבע המשותף ולהעלות את האינפלציה. אתמול, פורסמו נתונים שרק תומכים במדיניות המרחיבה שנוקט ה-ECB. מדד המחירים לצרכן בגוש האירו הצביע על כך שהאינפלציה מדשדשת ברמה אפסית של 0.1% (בשיעור שנתי) ונמצאת למעשה הרבה מתחת ליעד של 2% שהציב הבנק.