אובמה: ייתכן שהיו "מניעים משולבים" לטבח בקליפורניה

"האירוע אולי קשור לטרור, אך איננו יודעים" ■ טד קרוז, שמתמודד על המועמדות הרפובליקנית לנשיאות: "העולם ניצב עתה לפני החלטה כמו זו שהיתה לפני מלחמת העולם השניה" ■ אמר בנאום לפני יהודים תומכי המפלגה הרפובליקנית: "אנו זקוקים לנשיא של תקופת מלחמה שיגן עלינו"

הטבח בקליפורניה / צילום: רויטרס
הטבח בקליפורניה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר הערב (ד') כי ייתכן שהיו "מניעים משולבים" לטבח בקליפורניה שביצעו שני אזרחים אמריקאיים, בעל ואשה, שניהם מוסלמים.

נראה שכוונת הדברים היא, שהרוצחים הונעו ע"י סכסוך בין הבעל לבין עובדים ו/או הממונים עליו במקום עבודתו, מחלקת הבריאות של עיריית סאן ברנארדינו, שעובדיה היו הקרבנות הבלבדיים של הפיגוע, אך גם ע"י זעם כלפי ארה"ב שהבעל והאשה ספגו, אולי, בהסתה המקוונת של דאעש, וע"י רצון לחקות את הפיגועים בפריס בחודש שעבר.

"ייתכן (שהפיגוע) קשור לטרור, אך איננו יודעים", אמר אובמה. "ייתכן גם שמדובר בסכסוך שקשור למקום העבודה. ייתכן שהאירוע נבע ממיזוג של מניעים, אפשרות שהופכת את החקירה לסבוכה עוד יותר. אך אני רוצה להבטיח לכם, שאנו נגלה מה בדיוק קרה".

אובמה דיבר עם כתבים בסיום תדרוך על הפיגוע שקיבל מהצוות הביטחוני שלו - שרת-המשפטים, לורטה לינץ', ראש FBI, ג'יימס קומי, והיועצת לביטחון לאומי, סוזן רייס. גם סגן הנשיא, ג'ו ביידן, נכח.

"העובדה שפיגועי ירי המוני נעשים תכופים יותר ויותר, גורמת לאמריקאים להרגיש כאילו לא ניתן לעשות שום דבר כדי למנוע אסונות כאלה", אמר אובמה.

זמן קצר לפני כן, אמר הסנטור הרפובליקני טד קרוז, שמתמודד על מועמדות מפלגתו לנשיאות, כי "העולם ניצב עתה לפני החלטה כמו זו שהיתה מונחת לפניו לפני מלחמת העולם השניה", וכי ארה"ב "זקוקה לנשיא של תקופת מלחמה, שיוכל להגן עלינו". קרוז דיבר בכנס של הקואליציה היהודית-רפובליקנית, גוף שמנסה להגדיל את תמיכת הקהילה היהודית בארה"ב בפוליטיקאים רפובליקנים. כל 14 המתמודדים הרפובליקנים מתוכננים להופיע הערב לפני חברי הארגון.

 

"אנו נמצאים עתה ברגע כמו זה שהיה במינכן ב-1938, ואובמה, כמו צ'מברלין, חזר מטהראן ומבטיח לנו שלום עוד בזמננו", אמר קרוז, שהשווה את ההסכם הגרעיני עם איראן להסכם השלום הבינלאומי שיזם צ'מברלין, הסכם שלא בלם את התוקפנות הגרמנית ואת מלחמת העולם השניה.

"ההיסטוריה אינה עושה חסד עם אלה שמאפשרים בואה של סופת מטורפים רצחניים, שמודיעים לנו שהם רוצים להרוג אותנו", אמר קרוז.

לדבריו, הירי ההמוני בסאן-ברנארדינו היה אולי "עוד ביטוי" של "הטרור האיסלמי הרדיקלי". כמו כל המתמודדים הרפובליקנים, תקף קרוז את אובמה בגין יחסיו הגרועים עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. הסנטור התחייב, שאם ייבחר לנשיא, הוא יקרע לגזרים את ההסכם עם איראן. הקהל נעמד והריע ממושכות לשמע ההתחייבות הזו.