קרי לישראלים: מוכנים שגם בניכם ונכדיכם ישרתו בגדה לעד?

בנאום רווי פסימיות בפורום סבן הזהיר שר החוץ האמריקאי מפני קריסת הרשות הפלסטינית, שבלעדיה ייאלץ צה"ל להציב "רבבות חיילים בגדה המערבית עד אין סוף" ■ טוען: אלימות, התנחלויות ופיצוצי בתים יובילו לפתרון של מדינה אחת לשני עמים, שתשלול מישראל את אופיה היהודי או הדמוקרטי

ג'ון קרי / צילום: ראלף אלסוונג
ג'ון קרי / צילום: ראלף אלסוונג

בנאום רווי פסימיות, הזהיר אמש (שבת) שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, את אזרחי ישראל שגם צאצאיהם ייאלצו לשרת בגדה לעד כחיילי צה"ל כתוצאה מהמדיניות הנוכחית של ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים, מדיניות שעלולה להוביל לקריסת הרשות הפלסטינית.

"ללא כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית, ייתכן שצה"ל ייאלץ להציב רבבות חיילים בגדה המערבית עד אין סוף כדי למלא את החלל שייווצר", אמר קרי בפורום סבן של מכון ברוקינגס שנערך בוושינגטון. "האם הישראלים מוכנים להשלכות של התפתחות כזו על ילדיהם ונכדיהם שישרתו בצה"ל"?

"שימו לב היטב למה שאני אומר", המשיך קרי, והשתתק לרגע למען האפקט הדרמטי. "קריסת הרשות הפלסטינית תעלה לישראל יותר ממיליארד דולר למימון שירותים חיוניים לתושבי הגדה המערבית".

"רה"מ נתניהו הודה בחשיבות קיומה של הרשות הפלסטינית, אבל חלק משריו אומרים ההיפך", אמר הנואם. "הנסיבות מחייבות אותנו לבחון ברצינות אפשרות של קריסת הרשות מפני שיש תהיות לגיטימיות כמה זמן תוסיף הרשות להתקיים אם המגמה הנוכחית תימשך".

קרי, שנראה חדור רוח קרבית, אמר שהצביון שמקבל הסכסוך הישראלי-פלסטיני עלול להוביל לפתרון של מדינה אחת לשני עמים, ופתרון כזה ישלול מישראל את אופיה הדמוקרטי או אופיה היהודי. "כיצד תוכל ישראל לקיים את אופיה כמדינה יהודית ודמוקרטית, כאשר בשטח שמהים התיכון ועד נהר הירדן לא יהיה לה רוב יהודי? האם למיליוני פלסטינים יינתנו הזכויות הבסיסיות שמהן נהנים אזרחים ישראליים, לרבות זכות ההצבעה? או שהם יידחקו למעמד קבע של אזרחים ממדרגה שנייה? ... האם ישראל תהיה מדינה בשליטת מיעוט יהודי, עם כבישים ליהודים וכבישים לערבים"?

"פתרון של מדינה אחת לשני עמים בהחלט אינו פתרון למדינה יהודית, דמוקרטית ובטוחה, שתוכל לחיות בשלום", אמר שר החוץ האמריקאי. "זו בהחלט אינה אופציה בת-קיימא... האם הישראלים מבינים זאת?  

הוא הוסיף: "הסטטוס-קוו פשוט אינו בר-קיום, והעובדה היא שהמגמות הנוכחיות בשטח, מגמות של אלימות, המשך פעילות ההתנחלויות ופיצוצי בתים (של פלסטינים) מערערות את הישימות של פתרון של שתי מדינות לשני עמים. המגמות האלה חייבות לשנות כיוון כדי למנוע אפשרות שפתרון של למדינה אחת יכה שורשים".

הוא מתח ביקורת אפילו  על חלק מהנוכחים בפורום, בלי לנקוב בשמם, בגין נכונותם "להעמיד פנים" שהסטטוס-קוו הוא בר-קיימא, הן מבחינת ישראל והן מבחינת הפלסטינים. "אנו צריכים להיות כנים (ולהבין) כיצד ייראה פתרון של מדינה דו-לאומית", הוא אמר.

על ההתנחלויות מתח קרי ביקורת קשה ממה שמקובל בסטייט דיפרטמנט. לדבריו, כמעט כל שטח C, כלומר כ-60% משטח הגדה המערבית, הוא "שטח סגור, למעשה" לפלסטינים, שבו הם אינם מקבלים רישיונות לעבודות פיתוח של פרויקטים משלהם. "אנו מבינים שרק רישיון בנייה אחד ניתן לפלסטינים באזור C  בכל שנת 2014; מאחזים של מתנחלים מקבלים מעמד חוקי, אך בה בעת הולך וגדל מספר פיצוצי בתים של פלסטינים. אתם רואים מה קורה פה"?

"ההתנחלויות בהחלט אינן סיבה לאלימות, בוודאי שלא, והבהרנו זאת היטב", אמר קרי. "אבל הצמיחה הנמשכת של ההתנחלויות מעלה שאלות הוגנות לגבי הכוונות ארוכות הטווח של ישראל; ההתנחלויות רק יקשו על ההפרדה בין ישראל לפלסטינים".

כדבריו: "אני רוצה להדגיש שוב ושוב עד כמה התקפות הטרור מנתצות את תקוותיהם של הישראלים שרוצים להאמין ששלום אפשרי ושהאלימות חייבת להיפסק. אך גם התקוות של הפלסטינים מנותצות ממה שהם רואים מדי יום. הם ממוקדים במציאות שרק מעט אחרים רואים - שמגמת המעבר לרשות פלסטינית אזרחית גדולה יותר, כפי שנחזה בהסכמי אוסלו, משנה כיוון".

"נשיא הרשות, מחמוד עבאס, דיבר עמי בנימה של יאוש על העדר התקווה של עמו, נימה של יאוש עמוק שכמותה לא ניכרה בשיחותינו הקודמות", אמר קרי.

יחד עם זאת, הוא לא חשך את שבט ביקורתו מהפלסטינים בגין ההסתה המתמשכת נגד ישראל, בגין הפעולות נגד ישראל בגופי או"ם ובגין התקפות הטרור. הוא שאל מדוע עבאס לא גינה עד עתה את גל פיגועי הדקירות והדריסות של צעירים פלסטינים ומתח ביקורת על מאמצי הרשות לבודד את ישראל בזירה הבינלאומית ולשלול ממנה לגיטימציה.

"כיצד כל אלה מקרבים אותנו לשלום"? - שאל קרי. "האם העם הפלסטיני הוא לא זה שיסבול יותר כתוצאה מפעולות אלה? האם הפלסטינים באמת מאמינים שחרמים ומאמצים לשלול לגיטימציה מישראל ולהעביר החלטות נגדה באו"ם יסייעו להם לכונן מדינה פלסטינית? האם הגורמים השלטוניים ברשות אכן עושים כל מה שביכולתם כדי למנוע אלימות נגד ישראלים ולהיאבק בה"?

בכל זאת, רוב הביקורת הופנתה לישראל. קרי טען כי רבים מהישראלים שקוראים לפירוק הרשות הפלסטינית אינם מאמינים למעשה בפתרון של שתי מדינות. נתניהו הביע מחויבות לרעיון של שתי מדינות, אך רבים מהשרים בממשלת ישראל הבהירו שהם מתנגדים לחזון מדינה פלסטינית, עכשיו או אי-פעם.

השר ציין כי תחושת אי-האמון בין ישראליים לפלסטינים מעולם לא הייתה עמוקה יותר. לשני הצדדים מגיע יותר, הוא אמר.

ברב-שיח שהתקיים בפורום סבן, לפני נאום קרי, ניסה ח"כ יאיר לפיד לגייס תיכה בתכניתו להפרדה בין ישראל לפלסטינים, שאותה הציג לפני כמה חודשים. הוא אמר כי "ישראל אינה יכולה ואינה צריכה לנסות לעכל 3.5 מיליון פלסטינים אם ברצונה להישאר יהודית ודמוקרטית" ולפיכך צריך לשנות את הסטטוס-קוו ולא להוסיף לשבת בחיבוק-ידיים, כפי שמטיפים כמה שרים ישראלים. נאום קרי היה תמיכה רבת-עוצמה בקריאת לפיד.