משרד החקלאות ידרג משחטות בהתאם ליחס שמקבלים בע"ח

הציון, מ-1 עד 5 "כוכבים", ייקבע על סמך ביקורות במשחטות ויפורסם באתר משרד החקלאות ■ אנונימוס ותנו לחיות לחיות: "הכוכבים היחידים המגיעים למקומות אלה הם כוכבים אדומים מדם"

עופות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
עופות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

דירוג חדש של משרד החקלאות למוצרי עוף ובשר יאפשר לצרכנים להעדיף מוצרי בשר ממשחטות ומבתי מטבחיים שעמדו בקריטריונים ביחס לבעלי החיים בתהליך הייצור.

הדירוג, שיינתן בשלב ראשון למוצרי עוף ובשלב הבא גם למוצרי בשר קפוא או טרי, יכלול ציונים במדד מ-1 (גרוע) ועד 5 כוכבים (מצוין).

הציון יפורסם באתר משרד החקלאות, והשאיפה היא שבשלב הבא גם על גבי המוצרים - הליך שמחייב חקיקה הנוגעת לסימון מוצרים.

הדירוג הראשון של הפרויקט, המכונה "5 כוכבים", יפורסם בתחילת 2016, והוא כולל את כל העוסקים במלאכה בישראל. כאמור, בשלב ראשון ידורגו משחטות של עופות, ולאחר מכן יכלול הדירוג בתי מטבחיים.

למעשה, מדובר במנגנון שקיים בידי משרד החקלאות האמון על בקרת הנעשה בתהליך יצור של מוצרי בשר, והרעיון כעת הוא הנגשת המידע לציבור. השקיפות הזו תהווה מידע חשוב עבור הצרכנים שיוכלו לשקלל בבחירת מוצרים אלה את היחס שקיבלו בעלי חיים בתהליך הייצור.

לצד המידע לצרכנים, התהליך יעודד את העוסקים להקפדה יתרה על תקנות צער בעלי חיים ולהחמיר עם בקרה עצמית בבתי המטבחיים, אם לא מתוך חמלה אז לשם הדירוג.

הציון יוענק בעקבות ביקורות הנערכות במשחטות ובבתי המטבחיים, כאשר ציון של 5 כוכבים ישקף את הציון המרבי שתוכל המשחטה/בית המטבחיים לקבל, והוא מעיד על שמירה על רווחת בעלי החיים לכל אורך התהליך. 

הקריטריונים לדירוג כוללים את רמת הפיקוח העצמי של המקום במדדי רווחת בעלי החיים, תנאי ההמתנה של בעלי החיים, תחזוקת מתקני שהיית העופות, איכות המתקנים והתשתיות, כמות אי-ההתאמות הקיימות בין דרישות החוק והמשרד למצב בשטח ועוד.

במשרד החקלאות מדגישים כי כל הציונים הם מעל הסף המינימלי הנדרש להמשך פעילות המפעל, כך שציון הנמוך מהמדד 1 (שמעיד על עמידה מינימלית בתנאים) יגרור הפסקת פעילות; ובמקרים של ליקויים קשים או של אי-ציות, ייפתח הליך אכיפה שעשוי להוביל לסגירת המתקן, מידית או לאחר שימוע.

במשרד מזכירים שבשנים האחרונות הוטלו צווי סגירה זמניים או קבועים למתקנים בהם נמצאו ליקויים, כגון: בית מטבחיים באר-שבע, בית מטבחיים נצרת, בית מטבחיים דיר אל אסד, בית מטבחיים חולון, בית מטבחיים חדרה ועוד.

משרד החקלאות יבצע ביקורות תדירות במתקני שהיית בעלי חיים, כך שציון שהוענק לבית עסק כזה או אחר יוכל להשתנות.

הליך נוסף שנמצא בעיצומו הוא הטלת חובה של התקנת מצלמות לבקרה בכל בתי המטבחיים. הצילומים הללו יהוו חלק מהבקרה שמבצע משרד החקלאות (כיום מחויבים מקומות שבהם מוצבות מצלמות להעביר צילומים בהתאם לדרישה).

באשר לבשר טרי המשווק במעדנייה, סימון המוצרים הללו מותנה אף הוא בחקיקה, כך שאם צרכן ירצה לבדוק את הדירוג של הבשר שלא נמכר באריזה - תהיה לו האפשרות לבדוק בחנות מיהו ספק העופות או הבשר ולבדוק עצמאית את הדירוג באתר משרד החקלאות - תהליך מסורבל אמנם אבל חשוב. עוד יודגש כי הבקרה אינה מתייחסת לבשר מיובא.

הכוח בארנק

במהלך השנה האחרונה נחשפו לא פעם התנאים מחפירים בהם מצויים בעלי חיים בבתי המטבחיים הגדולים בישראל, בהם דבאח, באמצעות צילומים במצלמות נסתרות. בית המטבחיים נסגר לתקופה קצובה, והוא עדיין מצוי תחת חקירה פלילית. להוציא הנזק הכספי בשל הפסקת הפעילות, על החברה עדיין לא הוטל קנס מרתיע.

ומה עם ענישה מכיוון הצרכנים? כאן לא דווח כי ננקט חרם מתבקש כנגד מוצרים של בתי מטבחיים שכיכבו בכותרות, כאשר הצרכנים הישראלים לא נוהגים להעניש בתי עסק וחברות שפוגעות בהם, בבעלי חיים או בסביבה.

הדירוג אמור לא רק לעודד את היצרנים לעמוד בקריטריונים, אלא בעיקר את הצרכן שיוכל להכניס קריטריון נוסף וחשוב בבואו לבחור מוצר ממקררי הבשר והעוף בחנויות. 

"כוכבים אדומים מדם" 

כאמור, משרד החקלאות הודיע היום על תוכנית דירוג כוכבים למשחטות עופות ובתי מטבחיים לפרות וכבשים, לפי היחס לבעלי חיים. בתגובה, בעמותות אנונימוס לזכויות בעלי חיים ותנו לחיות לחיות הציעו שמשרד החקלאות יתחיל לאכוף את החוק הקיים, במקום להמציא "בתי מטבחיים 5 כוכבים". 

מהעמותות נמסר: "בית מטבחיים הוא מקום של הרג, לא בית-מלון. לא 4 כוכבים ולא 5 כוכבים יעלימו מבעלי החיים שמגיעים אליו את ריח הדם ותחושת האימה.

ניסיונות שנעשו בחו"ל למתג מפעלי בשר בהתאם לעמידה בסטנדרטים כאלה ואחרים הביאו תמיד רק למבוכה, כאשר נחשפו צילומים מהמקומות האלה, שהראו שאין קשר בין הסטנדרטים למציאות.

"משרד החקלאות לא מצליח, וכנראה אף לא מנסה, לאכוף על בתי מטבחיים אפילו את הוראות החוק הקיימות. למשל, רק לפני מספר שבועות הגיש משרד החקלאות לבג"ץ מסמכים מהם עולה כי הרופא הווטרינר של המשרד הגיש דיווח שקרי בנוגע לביקורת שערך בבית המטבחיים דבאח, וכי ההתעללות במקום נמשכת. רק בחודש אוקטובר בוצעה במקום שחיטה בניגוד לנהלים, וכבשים שחוטות הועברו להמשך טיפול מבלי שהמתינו שיאבדו את הכרתן.

"התמונות המחרידות מ'אדום אדום', מזוגלובק וממקומות אחרים כולן צולמו כשהמקום תחת פיקוח משרד החקלאות. הכוכבים היחידים המגיעים למקומות אלה הם כוכבים אדומים מדם".