צרפת: ניצחון למפלגת הימין הקיצוני בראשות לה פן

(עדכון) - מפלגת החזית הלאומית שאבה תמיכה מהצרפתים בעקבות הפיגועים בפריז ומשבר הפליטים, וזכתה לרוב בשישה מחוזות מתוך 13 ■ מפלגתו של סרקוזי הגיעה למקום השני ושל הנשיא הולנד לשלישי ■ הסיבוב השני ייערך בעוד שבוע

מרין לה פן / צילום: רויטרס
מרין לה פן / צילום: רויטרס

לאחר ספירת מרבית הקולות בקלפיות בצרפת מסתמן הבוקר (שני) ניצחון גדול של הימין הקיצוני בבחירות הראשונות לאחר מתקפת הטרור בפריז: מפלגת החזית הלאומית מובילה עם ניצחון בשישה מחוזות מתוך 13 בסיבוב הראשון של הבחירות המחוזיות.

נכון לספירת 85% מהקולות, החזית הלאומית זכתה ב-29.4% תמיכה בבחירות. אחריה הגיעו מפלגת הרפובליקנים של הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי עם 27% מהקולות ומפלגת הסוציאליסטים של הנשיא פרנסואה הולנד עם 22.7%. לפיכך, כל אחת משתי המפלגות האחרונות צפויה לזכות בשלושה מחוזות.

שעה קלה לאחר פרסום המדגמים, אמרה מנהיגת מפלגת החזית הלאומית מרין לה פן כי היא מקבלת בברכה את "התוצאה הנהדרת" שהראו המדגמים בסיבוב הראשון של הבחירות האזוריות. היא הוסיפה כי המדגמים מוכיחים כי מפלגת החזית הלאומית "היא המפלגה הראשונה של צרפת - ללא תחרות".

לה פן, המתמודדת במחוז נורד פה דה קאלה פיקארדי שבצפון, ואחייניתה מריון לה פן, המתמודדת במחוז פרובאנס-אלפ-קוט ד'אזור שבדרום, צפויות לזכות בכ-40% מהקולות, ובכך לשבור שיאים קודמים של מפלגתן.

עם זאת, אף שהחזית הלאומית זכתה לתמיכה משמעותית בבחירות, ייתכן מאוד שהיא לא תצליח לתרגם זאת לניצחון בסיבוב השני שייערך ב-13 בדצמבר. הבחירות אתמול נערכו באקלים ביטחוני מתוח ביותר. 44 מיליון בעלי זכות ההצבעה בצרפת הלכו לקלפיות בבחירות המחוזיות במדינה, שנערכו לראשונה מאז מתקפת הטרור שגבתה את חייהם של 130 בני אדם, ומהוות מבחן לתמיכת הציבור בנשיא צרפת פרנסואה הולנד. ההשפעה של המועצות המחוזיות אינה גבוהה ביחס למדינות אחרות במערב אירופה. סמכויותיהן מסתכמות בתחבורה מקומית, חינוך ופיתוח כלכלי. עם זאת, תוצאותיה נותנות אינדיקציה לדעת הקהל ועשויות להשפיע על הבחירות לנשיאות בשנת 2017.

לנוכח תוצאות המדגמים, הודיע הנשיא לשעבר סרקוזי כי הוא שולל אפשרות לברית עם מפלגתו של הנשיא הולנד במטרה להותיר את הימין הקיצוני מחוץ למועצות האזוריות. לפי חלק מהמדגמים, הגיעה מפלגתו של סרקוזי למקום השני בסיבוב הראשון ומפלגתו של הולנד למקום השלישי.