אובמה למוסלמים בעולם: הוקיעו את האידיאולוגיה של דאע"ש

"אתם חייבים להתמודד עם הבעיה הזו בלי תירוצים" ■ בנאום נדיר לאומה אומר נשיא ארה"ב: "איום הטרור התפתח לשלב חדש... אך אנו מתגבר עליו" ■ מכריז: לא תהיה פעילות של חיילים אמריקאים על הקרקע בסוריה "כי זה מה שדאעש רוצה   שנעשה" ■ "דאעש – כת של מוות"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בנאום נדיר לאומה - השלישי במספר מאז נכנס לבית הלבן - אמר אמש (א') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי "איום הטרור נכנס לשלב חדש...אך אנו נתגבר עליו". במאמץ לשכך את תחושת אי השקט בציבור האמריקאי, מנה אובמה את הצעדים שנקט ממשלו כדי לבלום את "הביריונים והרוצחים" של דאע"ש, אך קרא לעם בארה"ב לא להפוך את המאבק הזה ל"מלחמה בין ארה"ב לאיסלאם". בה בעת, הוא קרא למוסלמים ברחבי תבל להוקיע את האידיאולוגיה של דאע"ש.

אובמה נמנע מלהגדיר את הטבח בסאן-ברנארדינו, קליפורניה, שבו נקטלו 14 אנשים, כאירוע טרור מיד לאחר הפיגוע, אך חשיפת זהות המפגעים והרקע האיסלמיסטי-טרוריסטי שלהם הניעה אותו לגבש עמדה עדכנית, נחרצת שמתמודדת עם המציאות החדשה:  "איום הטרור הוא אמיתי, אך אנו נגבר עליו... אנו נשמיד את דאעש". זה שלב חדש בסולם הנחרצות של הנשיא, שנהג לומר עד עתה שארה"ב "תישחק" את ארגון הטרור.

אובמה הדגיש, כי ברור ששני המפגעים בקליפורניה (טאשפין מאליק ובעלה סעיד פארוק) פנו ל"מסלול אפל של רדיקליזציה", אם כי, לדבריו, אין עדיין ראיות שהשניים קיבלו הנחיות מדאעש. הטבח שהם בצעו היה "פעולת טרור שנועדה להרוג חפים מפשע", הצהיר הנשיא.

הוא אמר כי המאמץ להביס את הטרוריסטים לא יהיה מבוסס על התבטאויות קשוחות,  זניחת הערכים האמריקאים והתמסרות לחרדות. "אנו נתגבר מפני שנהיה חזקים וחכמים, גמישים ונחושים", אמר אובמה.

אובמה קרא לציבור האמריקאי לא להיכנע לפחד שעלול לשלהב רטוריקה פלגנית נגד המוסלמים בארה"ב, רטוריקה שרק תשחק לידי דאע"ש.

"הנה מה שאנו לא צריכים לעשות", הוא הכריז. "איננו יכולים לצאת איש נגד רעהו וזה מה שיקרה אם נאפשר להגדיר את המאבק (נגד הטרור) כמלחמה בין אמריקה לאיסלאם. זה בדיוק מה שארגונים כדאעש רוצים. דאעש אינו מייצג את האיסלאם. חבריו הם ביריונים ורוצחים, חלק מכת של מוות, והם פלח זעיר מאוכלוסיה של יותר ממיליארד מוסלמים בעולם כולו, לרבות מיליוני מוסלמים אמריקאים פטריוטים שדוחים את אידיאולוגיית המשטמה של דאעש".

"יתר על כן, הרוב המכריע של קרבנות הטרור ברחבי תבל הם מוסלמים", הוסיף אובמה. "אם ברצוננו להביס את הטרור, אנו חייבים לגייס את הקהילות המוסלמיות ולהפוך אותן לבעלות הברית החזקות ביותר שלנו, במקום להרחיק אותם מאיתנו באמצעות חשדות ומשטמה".

"אך הכוונה אינה להכחיש את העובדה שאידיאולוגיה קיצונית אכן חדרה לקהילות מוסלמיות מסוימות", הוסיף הנשיא. "זו בעיה ממשית שהמוסלמים חייבים להתמודד עמה, בלי תירוצים. מנהיגים מוסלמים בארה"ב וברחבי העולם חייבים להוסיף ולעבוד איתנו כדי לדחות באופן החלטי וחד-משמעי את אידיאולוגיית המשטמה שקבוצות כמו דאעש או אל קאעדה מקדמות. הם חייבים לשאת קולם לא רק נגד פעולות אלימות אלא גם נגד הפרשנויות שמעניק דאעש  לאיסלם, פרשנויות שאינן עולות בקנה אחד עם הערכים של סובלנות דתית וכבוד הדדי".

 

יחד עם זאת פנה אובמה לעם האמריקאי כולו, לבני כל הדתות, בדרישה לא להיסחף לאפליית מוסלמים. "מוטלת עלינו אחריות להימנע מסירוב להכניס אנשים מסוימים לארץ הזו רק על סמך דתם", הוא אמר. "מוטלת עלינו אחריות לדחות רעיונות שקוראים להתייחס בצורה שונה למוסלמים. אם נלך בדרך הזו - נפסיד... המוסלמים בארה"ב הם חברינו ושכנינו, עמיתינו לעבודה, וספורטאים שאנו מעריצים - והם גם גברים ונשים במדים שמוכנים להקריב נפשם כדי להגן על הארץ הזו".

נשיא ארה"ב הודה בהשפעה המשמעותית של הפיגוע בסאן-ברנארדינו על המורל הלאומי: "אני יודע שאחרי כל כך הרבה מלחמות, אמריקאים רבים שואלים את עצמם האם אנו מתמודדים עכשיו עם סרטן שאין לו תרופה מיידית".

אובמה לא חשף שום רעיונות חדשים לפעילות מבצעית נגד דאעש.  הוא אמר, כפי שהצהיר בעבר, כי הוא מוציא מכלל אפשרות פרישת כוחות גדולים של חיילים אמריקאים על הקרקע בזירה נגד ארגון הטרור, למעט יחידות קומנדו: "אנו לא צריכים להיסחף פעם נוספת למלחמה קרקעית ממושכת ויקרה בעיראק ובסוריה. זה מה שקבוצות כמו דאעש רוצות שנעשה. הן יודעות שאי אפשר להביס אותנו בשדה הקרב. לוחמי דאעש היו חלק מההתקוממות שהתמודדנו עמה בעיראק. אבל הקבוצות האלה גם יודעות שאם נכבוש מדינות זרות הן תוכלנה להמשיך במאבקן במשך שנים ולהרוג אלפי חיילים אמריקאים".

הנשיא מנה אפוא שורה של צעדים שנמשכים כבר שנים: חיסול מנהיגי טרור בהפצצות מהאוויר; אימון כוחות סורים ועיראקיים, וציודם בנשק אמריקאי (מיזם שלא נשא פירות עד עתה); קמפיין לקעקוע תשתיות פיננסיות ואחרות של דאעש, שמבוסס על שת"פ מודיעיני עם בעלות בריתה של ארה"ב; והתחלת תהליך שינסה למצוא פיתרון פוליטי למלחמת האזרחים בסוריה, כדי שיהיה אפשר להתמקד במלחמה נגד דאעש.