"בלי אופק של שתי מדינות נהיה כלי בידי ארגוני הטרור"

בפאנל "ישראל בראי העולם" שנערך במסגרת ועידת ישראל לעסקים התעמתו שניים ממובילי דעת הקהל היהודי בארצות הברית, והראו כי עוצמת היצרים שמעורר הסכסוך הישראלי-פלסטיני בין שמאל לימין מעבר לים, אינה פחותה מאשר בלבנט

פאנל ישראל בראי העולם / צילום: תמר מצפי
פאנל ישראל בראי העולם / צילום: תמר מצפי

בפאנל "ישראל בראי העולם" שנערך בוועידת ישראל לעסקים אתמול (א'), התעמתו שניים ממובילי דעת הקהל היהודי בארצות הברית, פיטר ביינרט (Peter Beinart), והרב שמולי בוטח (Rabbi ShmuleyBoteach), והראו כי עוצמת היצרים שמעורר הסכסוך הישראלי-פלסטיני בין שמאל לימין מעבר לים, אינה פחותה מאשר בלבנט.

ביינרט, מרצה ידוע לעיתונאות, מחבר הספר "משבר הציונות" ואחד מדובריו הבולטים של השמאל היהודי-אמריקאי, הדגיש כי לראייתו "הישרדות המדינה היהודית ועמידתה באתגרים שנכונו לה תלויים במידה רבה בחוסנה המוסרי. כרגע ישנם מיליון וחצי פלסטינים בשטחים ללא זכויות אזרח בסיסיות, החיים תחת חוק נפרד ושונה משכניהם היהודים. זה דבר שמלבד פגיעתו בפלסטינים, מסכן גם את קיומה של מדינת ישראל הדמוקרטית. אם אנחנו רוצים להביס את חמאס ולגרום לפלסטינים לפעול לעצמאות באופן לא אלים", אמר ביינהרט,"צריך לתת להם להבין שהם ירוויחו מזה משהו. בלי אופק של שתי מדינות, נהיה תמיד כלי בידיהם של ארגוני הטרור".

בוטח, מייסד ומנכ"ל the World values Network, ארגון יהודי-שמרני השואף להטמיע ערכים יהודיים במערכת הפוליטית האמריקאית, תקף את ביינרט ישירות וטען כי הלה תמיד מוצא את האשמה בישראל: "המדינה היהודית קמה כדי להגן על היהודים. לא כדי לגרום לך להרגיש טוב יותר עם עצמך. הבעיה היא בצד השני, ועובדה היא שאהוד ברק הציע להם הכל והם סירבו, ושישראל יצאה מעזה וקיבלה את חמאס. הסיבה לפיגועים בישראל היא שנאה טהורה של הצד השני כלפינו, וישראל לא תורמת למצב הזה בשום אופן. אני לא מנסה כמוך להבין את הטרור", הטיח בוטח בביינרט,"כי לא צריך להבין אותו. צריך להילחם בו". על כך השיב ביינרט כי יש להבחין בין הצדקה לטרור לבין לניסיון להסביר מדוע הוא צומח - מידע שניתן להשתמש בו כדי להיאבק בטרור ביעילות.

השניים התייחסו גם לדברים שאמר לפני מספר ימים מזכיר המדינה ג'ון קרי, לפיהם היעדר התקדמות מדינית תביא במהרה למדינה אחת לשני עמים, ולתגובה שלא איחרה לבוא מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפי ביינרט,"דבריו של קרי לא שונים מאזהרותיהם של בן גוריון אחרי מלחמת ששת הימים, ומדבריהם של ראשי שב"כ וראשי ממשלה נוספים כמו אהוד אולמרט ואהוד ברק. השאלה היא אם לתת לפלסטינים בשטחים זכות הצבעה בבחירות בישראל, שזה מה שהרבה אנטישמים רוצים, או, במסגרת משא ומתן,לאפשר להם להקים מדינה עצמאית ובכך להשאיר את ישראל יהודית. ביינרט פנה לקהל ואמר -"כל מי שמאמין שמדינה פלסטינית היא הפתרון היחיד להמשך קיומה של ישראל, אבל חושב שזה פשוט לא אפשרי עכשיו כי אין עם מי לדבר, חייב לפחות להשאיר אפשרות לעשות את זה בעתיד. הטבות שניתנות למי שעובר לגור מעבר לקו הירוק והרחבת ההתנחלויות - מחריבות את האפשרות הזו".

מנגד, בוטח הרבה להשוות בין המוסריות היהודית לזו של אויבי הציונות:"יהודים סבלו בעבר יותר מכולם, אבל לא פוצצו אוטובוסים בגרמניה ובפולין.הסיבה שלא רואים צעירים יהודים דוקרים אנשים בערים הערביות זה כי כאן זה דבר מגונה. אבל זה לא יקרה בגדה, בעירק או בכל מדינה ערבית אחרת.כל הסקרים מראים שאם מחר ישראל תיסוג מהגדה וייערכו שם בחירות, חמאס יעלה לשלטון, ויהיה מחויב להשמדת מדינת ישראל ולפגיעה ביהודים".

מנחי הפאנל, ארסן אוסטרובסקי, עורך דין לזכויות אדם ועיתונאי,ונטלי סלומון, מנהלת Tel Aviv International Salon (ארגון המביאדוברים ישראלים בפני קהל דובר אנגלית בישראל), ביקשו מבוטח וביינרט להתייחס גם לתנועת ה-BDS בקמפוסים בארצות הברית, הפועלת לדה-לגיטימציה של ישראל: לא שמעתי אותם אומרים משהו על האסון שקורה בסוריה", אמר בוטח, והוסיף כי תנועת ה-BDS מהווה הסחת דעת מהפשעים של הפלסטינים בגדה ובעזה, גם כלפי ישראל אבל גם לאופן שבו הם מתייחסים אצלם למתנגדים פוליטיים, נשים והומואים. צריך להילחם בהם בקמפוסים ולהציב מולם דגלי ישראל".

ביינרט השיב כי תנועת ה-BDS קמה לשם העניין הפלסטיני, ולכן האשמה שלה בסטנדרט כפול ובהתעלמות ממה שקורה בסוריה או בטיבט,לא תוכל להביס אותה: "שיהיה ברור שלדעתי ה-BDS לא מכירים בישראל בשום גבול. אבל כשאומרים 'סטנדרט כפול' זה כמו שבשנות ה-70 היו דורשים מישראל להפסיק את התעסקותה באסירי ציון שהוחזקו אז בברית המועצות, כי החמר רוז' ביצע פשעים גרועים יותר בקמבודיה". הוא הוסיף כי "אני שייך לאלה שחושבים שתמיכה בישראל אין משמעה תמיכה בממשלת ישראל, אלא בעקרונות מגילת העצמאות - גם אם הם נוגדים את הדרך של הממשלה הישראלית. כיום, ראש הממשלה נתניהו מחזק את תנועות הדה-לגיטימציה בכך שהוא מטשטש את הגבולות בין ישראל הדמוקרטית שבתוך הקו הירוק לבין ישראל הכובשת שמחוצה לו".

לגבי חשיבות דעתם של יהודי התפוצות בקונפליקט הישראלי-פלסטיני, ביינרט ובוטח הסכימו דווקא: "אני לא חושב שצריכה להיות לנו כאן זכות הצבעה", אמר ביינרט,"אבל כמי שרואים את הדברים ממרחק וחיים לצד לא יהודים במדינותינו, עשויה להיות לנו עמדה בעלת ערך".