נעילה שלילית בוול סטריט; הנפט צנח ב-5.8%

הנפט צנח לשפל שלא נראה מאז 2009 ■ סודהסטרים זינקה לאור דיווח לפיו המתחרה הגדולה שלה נמכרת תמורת כ-14 מיליארד דולר ■ האשראי הצרכני ירד ל-16 מיליארד ד' באוקטובר

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ב') בירידות שערים, בצל הירידות החדות במחירי הנפט וברקע נעילה מעורבת בבורסות אירופה. בשבוע שעבר המדדים בוול סטריט סגרו בעליות חדות של עד 2.1% על רקע פרסום דוח התעסוקה לנובמבר ורשמו את יום המסחר הטוב ביותר מזה 3 חודשים. 

 

ביום שישי פורסם כאמור דוח התעסוקה לנובמבר, שרמז באופן ברור כי הפדרל ריזרב יעלה ריבית כבר בישיבה הקרובה ב-16 בדצמבר, לראשונה מאז 2006. הדוח הראה כי שוק העבודה הוסיף בנובמבר 211 אלף משרות, מעל הצפי שעמד על 200 אלף, ושיעור האבטלה נותר על 5% - בהתאם לצפי. שיעור ההשתתפות במעגל העבודה עלה ל-62.5%. גם החודשים אוקטובר וספטמבר עודכנו כלפי מעלה בשיעור של 35 אלף משרות, בסך הכל. באוקטובר מדובר על 298 אלף משרות חדשות בסך הכל, והנתון של ספטמבר עודכן כלפי מעלה ל-145 אלף.

מחירי הנפט  העיבו היום על המסחר וקרסו עד כ-5.8%. זאת ברקע פגישה של מדינות אופ"ק ביום שישי, שהסתיימה ללא תוצאות וללא החלטה להפחית את התפוקה במטרה לייצב את המחירים. הדולר החזק מעיב גם הוא על מחירי הזהב השחור.

בזירת המאקרו היום (22:00) פורסם האשראי לצרכנים לחודש אוקטובר שירד ל-16 מיליארד דולר, בעוד בשוק ציפו לירידה מתונה יותר לרמה של 18.6 מיליארד דולר מ-28.9 מיליארד דולר בחודש הקודם.

בהמשך השבוע יפורסמו נתונים כמו המלאים הסיטונאיים, מחירי היבוא והיצוא, מדד המחירים ליצרן, המכירות הקמעונאיות, סנטימנט הצרכנים ועוד.

לאחר שהוריד בשבוע שעבר את הריבית על הפיקדונות והאריך בחצי שנה את תוכניות רכישות האג"ח, יו"ר ה-ECB מריו דרגי אמר ביום שישי כי למדיניות של הבנק המרכזי האירופי יש השפעות מתוכננות, וכי "אין גבול", לדבריו, לכלים בהם ניתן להשתמש בשעת הצורך. הוא אמר גם כי הסיכון לדפלציה באירופה "ירד מסדר היום", הודות למדיניות המרחיבה של הבנק המרכזי, שבה ניתן לבצע התאמות "בכל זמן שהוא". 

מניית סודהסטרים  זינקה בחדות לאור דיווח לפיו החברה המתחרה שלה, קוריג גרין מאונטיין  שמשתפת פעולה עם קוקה-קולה ומפתחת מערכת הגזה דומה לזו סודהסטרים, הסכימה להירכש ע"י קבוצת משקיעים בהובלת קבוצת JAB Holding, תמורת כ-14 מיליארד דולר. בתוך כך, סודהסטרים הודיעה היום כי תבצע רישום כפול ותיסחר גם בבורסה בת"א. 

ניצחון משפטי לטבע . משרד הפטנטים האירופי אישר היום את תוקף הפטנט על הקופקסון במינון 40 מ"ג, תרופת הדגל של טבע, עד ל-2030. 

מניית Chipotle Mexican Grill  נסחרה תחת לחץ לאחר שהזהירה מירידה במכירות ברבעון הרביעי כתוצאה מהתפרצות חיידק ה-E. coli.

חברת Pep Boys-Manny Moe & Jack (סימול PBY) בלטה במסחר לאחר שהמשקיע קארל אייקן הצהיר על נתח של 12% ממניות החברה שבבעלותו. 

ג'נרל אלקטריק  נסחרה על רקע הפסקת המגעים למכירת חטיבה ל-Electrolux השבדית.

מפעילת אתרי הסקי Vail Mountain Resorts (סימול MTN) תפרסם את הדוחות לרבעון השלישי.