המהלך שישנה את פניה של יאהו נכנס ל"הילוך גבוה"

(עדכון) - יאהו עשויה למכור את פעילות האינטרנט ולהפוך לחברת אחזקות

מריסה מאייר, מגוגל ליאהו / צילום: בלומברג
מריסה מאייר, מגוגל ליאהו / צילום: בלומברג

יאהו  זנחה את רעיון הפיצול של אחזקותיה בעליבאבא, שהיה שנוי במחלוקת, פחות מ-50 יום לאחר שהמנכ"לית אמרה כי המהלך נמצא ב"הילוך גבוה", זאת לאחר שבעלי מניות מובילים האיצו בחברה להציע למכירה את עסקי הליבה של החברה בתחום האינטרנט במקום זאת.

השינוי, שזכה לאישור אתמול (ג') על ידי אנשים המקורבים לנושא, הגיע לאחר שיאהו התייעצה עם משקיעים, אשר הביעו חשש כי הפיצול, בהיקף של 32 מיליארד דולר, עשוי שלא לשחרר את יאהו מההתחייבות העצומה שלה בגין מס רווח הון, כפי שהבטיחה הקבוצה במקור.

אחד מבעלי המניות המוסדיים המובילים אמר כי יאהו צריכה לבחון "האם החברה הזאת היא הבעלים הנכון של אוסף הנכסים הזה" - הנעים ממנוע חיפוש לאתרי וידיאו מקוונים, ועד ליאהו מייל ורשת פרסום.

בעל מניות אחר אמר כי החברה מצפה שעסקי הליבה שלה ימשכו עניין רב מצד רוכשים אסטרטגיים או רוכשים מתחום הפרייבט אקוויטי, ויהפכו את המכירה לעדיפה על פני פיצול. מספר פירמות פרייבט אקוויטי, קבוצת המדיה IAC וחברת הטלקום ורייזון הביעו עניין בעסקה, כך על פי אנשים המקורבים לנושא.

מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו, התעקשה עוד באוקטובר כי החברה פועלת להשלמת הפיצול ברבעון האחרון של השנה.

אולם לנוכח לחץ מצד בעלי המניות, לרבות מכתב פומבי מהמשקיע האקטיביסטי Starboard Value - שלחץ לפצל החוצה את עסקי הליבה של החברה - נפגשו חברי הדירקטוריון בשבוע שעבר כדי לדון באפשרויות. יאהו סירבה להגיב.

בעלי המניות שיבחו את ההחלטה, למרות הזמן והכסף שהושקעו במהלך השנה על מנת להכין את הפיצול.

"הדירקטוריון לא נרדם על ההגה ואנחנו לא חושבים שיהיו לנו רעיונות טובים יותר מכפי שיש להם", כך אמר בעל מניות מוסדי מוביל, "אף אחת מהאפשרויות האסטרטגיות שלהם איננה בגדר סוד, אין כאן איזה שפן שאפשר לשלוף מהכובע".

בעל מניות נוסף אמר כי הרווחים בעסקי הליבה "מתמוססים" וכי הבעלים החדשים ככל הנראה ינקוט מהלכי קיצוץ שמאייר לא הסכימה לבצע.

דעותיהם של בעלי המניות שיקפו את אלה של Starboard Value. לקרן יש אחזקות קטנות יותר מאשר לאותו בעל מניות - של כמעט אחוז - אך היא נחרצת יותר בהבעת דעותיה לגבי אופן ניהול החברה.

בקמפיין פומבי שנקטה בשנה שעברה, היא לחצה לבצע מיזוג עם אמריקה אונליין, שנמכרה מאז לוורייזון. השנה, תמכה הקרן בפיצול של עליבאבא עד שהתברר כי רשויות המס האמריקאיות מסרבות לאשר את העסקה. לאחר מכן היא בחרה במסלול אחר ובחודש שעבר כתבה מכתב פומבי לדירקטוריון של יאהו, ובו האיצה בה למכור את עסקי הליבה של החברה.

בהתייעצויות שנערכו בין החברה לבעלי המניות, עלה החשש כי מחיר המניה של יאהו יירד אל מתחת לשווי ההוגן שלה, דבר שהפך לשיקול מרכזי עבור החברה. רוב האנליסטים צופים דיסקאונט של בין 10 ל-20% על מחיר המניה של עליבאבא.

אחד מבעלי המניות, שתמך בעבר בפיצול, אמר כי יאהו אינה סבורה עוד כי המהלך שווה את הסיכון, זאת לאחר שהגיע למסקנה ש-Aabaco - החברה המחזיקה במניות עליבאבא - עשויה להיסחר בדיסקאונט של עד 50% לעומת שווי השוק של האחזקה.

האומדן הדובי, המהווה חריג לעומת חישובים אחרים של אנליסטים ומשקיעים, מבוסס על חששות כי השוק יתמחר את התחייבות המס הגדולה וכי קרנות ארביטראז' העוסקות במיזוגים יתרחקו ממניות Aabaco.

למרות שיאהו ביטלה את אחת מחמש האפשרויות העיקריות - הפיצול החוצה של עליבאבא - נותרו ארבע אפשרויות נוספות. היא יכולה למכור את עסקי הליבה, לפצל החוצה את עסקי הליבה - מהלך שיהיה יעיל יותר לדעתם של עורכי הדין בתחום המיסוי מכיוון שערכם נמוך בהרבה מאשר האחזקות שלהם בעליבאבא; לשנות את הרכב הדירקטוריון; ו/או להחליף את מאייר במנכ"ל חדש לחברה.

מכירת עסקי הליבה של יאהו היא האפשרות שבה תומכים רבים מהאנליסטים. יוסף סקוולי, אנליסט מחברת Cantor Fitzgerald, אמר כי זו תהיה הדרך הטובה ביותר למקסם ערך לבעלי המניות תוך הקטנת חבות המס. הוא העריך את המהלך ב-53.14 דולר למניה, פרמיה של 52% על מחיר המניה הנוכחי.